قطعات خودرو

ساخت قطعات سیستمهای رانش دریایی اصلامقرون به صرفه نیست

“مهدی نگهبان” در زمینه کنترل سیستم‌های رانش دریایی در” فروشگاه هامون” کار می‌کند. وی سیستم‌های رانش دریایی را طراحی و نصب می‌کند و اگر لازم باشد تجهیزات مورد نیاز را می‌سازد و در غیر این صورت تجهیزات را وارد می‌کنند.نگهبان از سال ۷۰ در شرکت همکارماشین  که نماینده کاترپیلار بود، استخدام شد و 2 سال به عنوان مربی آموزش مشغول به کار بود و پس از آن تا سال ۸۲ به عنوان مدیر فنی به فعالیت خود ادامه داد.

‌نگهبان رابط بین نمایندگی و کاترپیلار در زمینه مسائل فنی و گارانتی بوده است. از سال ۸۲ از این شرکت خارج شد و‌ درشرکت خود به نام “هامون موتور” مشغول به فعالیت شد. در حال حاضر شرکت وجود دارد؛ اما خیلی فعال نیست و بیشتر فعالیت خود را در فروشگاه متمرکز کرده‌ایم.

مهمترین مشکل رسته شما چیست؟

ما با مشکل تحریم مواجه هستیم. تجهیزاتی که ما روی آن کار می‌کنیم بسیار خاص است و شرکت های خاصی در دنیا در زمینه تولید این تجهیزات فعالیت می‌کنند.

 البته ما تلاش می‌کنیم برخی از این تجهیزات را خودمان طراحی کنیم. تعداد پروژه‌هایی که ما در طول سال آنها را اجرا می‌کنیم کم است؛ زیرا ما با دنیا نمی‌توانیم ارتباط بگیریم. در ایران نیز بسیاری از کارها خوابیده است.

تصور کنید با می‌خواهیم یک یا ۲ پروژه را در سال اجرا کنیم تعداد این پروژه‌ نیز آنقدر زیاد نیست که بخواهیم قطعاتی که می‌خواهیم از خارج وارد کنیم را در داخل کشور بسازیم. ساختن این قطعات اصلا مقرون به صرفه نیست؛ زیرا پروسه طراحی، قالب‌گیری و ساختن این قطعات بسیار گران تمام خواهد شد.

به دلیل تحریم و افزایش قیمت ارز، واردات قطعات نیز بسیار گران تمام خواهد شد. پس از اینکه اجناس را وارد کشور کردیم در گمرک با مشکلاتی مانند ثبت سفارش مواجه می شویم که منجر می شود بر هزینه هایی که در راستای واردات قطعات انجام داده‌ایم بیشتر افزوده شود.

بسیاری از مشتریان از بالا بودن قیمت قطعات گلایه دارند.ما بیشتر با ارگان‌های دولتی قرارداد منعقد می‌کنیم. بر اساس تعرفه‌های دولتی مندرج در قراردادها نمی‌توانیم بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد پیش پرداخت دریافت کنیم این مبلغ تمامی هزینه‌هایی که برای راه‌اندازی پروژه نیاز است را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.

مهمترین انتظار شما از هیئت مدیره جدید اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات چیست؟

هیئت مدیره جدید اتحادیه باید تلاش کنند سخت‌گیری‌‌ها برای اخذ مجوز را کاهش دهند. حدود یک سال و نیم است که من درخواست جواز داده‌ام و تمامی مراحل لازم را نیز طی کرده‌ام؛ اما به دلیل یک مسئله ساده کار ما ۶_۵ ماه به تعویق افتاده است. پروسه صدور مجوز دشوار طولانی و نفس‌گیر است.در چنین شرایطی بسیاری از مشتریان در حالت انتظار باقی مانده‌اند؛ زیرا مشتریان از جواز ما می‌خواهند. ما پول و مدارک لازم برای اخذ مجوز را ارائه کرده‌ایم، حتی از اماکن‌ به فروشگاه آمده و بازرسی‌های لازم نیز انجام شده است؛ اما تنها به دلیل آن که ۳ دانگ مغازه را به صورت وکالتی خریداری کرده‌ام دچار مشکل شده‌ام. انتظار دارم هیئت مدیره جدید در راستای کاهش سختگیری‌های لازم برای صدور مجوز اصناف اقدامات لازم را انجام دهند تا مردم بتوانند در زمینه تجارت، امور خود را بهتر پیش ببرند.

شما روند آینده بازار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگر وضعیت موجود در بازار در آینده نیز حاکم باشد شرایط چندان مطلوب نخواهد بود. اما اگر وضعیت ارز و واردات و صادرات کمی بهتر شود تصور می‌کنم جهشی در بازار رخ خواهد داد.

آیا تجارت دیجیتال وارد حرفه شما شده است؟

بله؛ اما به تدریج به سمتی حرکت می‌کنیم که خدمات خود را به صورت دیجیتال به مشتریان ارائه دهیم. در واقع خدمات خود را در صفحات فضای مجازی قرار می‌دهیم تا بتوانیم مشتریان را جلب کنیم. به دلیل اینکه کار ما بسیار خاص است مشتریان ما هم مشتریان خاصی به شمار می‌روند. ما در زمینه تجارت دیجیتال اقداماتی انجام دهیم و چه ندهیم، در فروش ما تاثیر چندانی ندارد.

آیا تولید داخلی در رشته تخصصی شما امکان‌پذیر است؟

بله تا حدودی در این زمینه ورود کرده‌ایم اما به دلیل آن که ساخت قطعات داخلی گران‌تر تمام شد، مشتری چندان راغب نبود که قطعات را برایش بسازیم. حتی در یک موردی هم مشتری خواست و انجام دادیم و از نطر کیفی هم قابل قبول بود اما چون فروش قطعه بسیار محدود است هزینه‌های تمام شده اش بسیار بالاست.

ترکیب مشتریان و نحوه کسب و کار شما به چه صورتی است؟

بیشتر مشتریان ما از بخش دولتی است؛ به طوری که می‌توان ادعا کرد ۹۵ درصد مشتریان از بخش دولتی هستند. خدمات ما بیشتر مورد نیاز بخش دولتی بوده و به بخش خصوصی کمتر به سمت چنین اقداماتی رفته است.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است