سوء استفاده از کد ملی سالمندان توسط برخی تایرفروشان متخلف

به گزارش «قطعات خودرو»:برخی تایرفروشان برای دور زدن قانون و خارج کردن تایرهای پرتقاضا مانند تایر پرایدی از سامانه جامع تجارت،‌ دست به ترفند جدیدی زده‌اند. خرید یک لیست بلندبالا  شامل کدملی افراد سالمند با پرداخت هزینه‌ای  چند میلیون تومانی! بدین‌ترتیب هر روز تعداد زیادی تایر پرایدی(به‌دلیل وجود اختلاف بین نرخ مصوب و بازار) به این شیوه از سامانه جامع تجارت خارج می‌شود. 

‌این روزها به‌نام پیرزن‌ها و پیرمردهایی که حتی توان خروج از  منزل را هم ندارند، تایرهای سواری فروخته می‌شود و  این افراد در سامانه جامع تجارت به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی معرفی می‌شوند. اگرچه ماه‌هاست فعالان صنف تایر و مدیران کارخانه‌های تولیدی نسبت‌به ناکارآمدی سامانه فروش تایر شکایت دارند و آن را عاملی برای قفل شدن بازار معرفی می‌کنند اما اصرار مسئولان برای ثبت خریدوفروش در سامانه باعث شده است متخلفان راه گریز را بیابند. 

این‌بار برخی فروشندگان سودجو ‌برای  خرید لیست‌های  کاملی از کدملی به ویژه کدملی افراد سالمند پول خرج می‌کنند. کدملی‌هایی که خیلی ارزان توسط برخی کارمندان متخلف به این افراد فروخته می‌شود و به نام هر کد ملی ۴حلقه تایر از سامانه خارج می‌شود. به گزارش خبرنگار «دنیای‌ خودرو» ‌اگر بین دوستان و اقوامتان کسی مغازه تایرفروشی دارد، ممکن است پیامکی  دریافت کنید که خبر از خروج ۴حلقه تایر با نرخ دولتی به یک نام و یک شماره ملی ناشناس از سامانه جامع تجارت بدهد. 

این پیامک بی‌شک برای شما دردسرساز نخواهد شد اما نشان می‌دهد شخص تایرفروش برای ثبت کدملی‌هایی که در قالب یک لیست کامل خریداری کرده است، نیاز به شماره همراه داشته بنابراین مجبور شده بین دوستان و آشنایان شما را انتخاب کند. 

درواقع وقتی یکی از همکارانمان با نگرانی از فروش روزانه ۴حلقه تایر با یک کدملی ناشناس و دریافت  پیامک آن  روی تلفن همراهش خبر داد، برآن شدیم به ابعاد ماجرا بپردازیم. قصه‌ای که پایان آن حکایت از ناکارآمدی سامانه فروش تایر دارد و اگر برخی کسبه سودجو قصد دور زدن قانون را داشته باشند، به‌راحتی می‌توانند با خرید کد ملی افراد به‌ویژه سالخوردگان،‌ نهادهای نظارتی را دور بزنند، شاید به همین دلیل است که هنوز هم اختلاف ۲۰۰هزار تومانی بین قیمت مصوب و بازار تایرهای پرایدی دیده می‌شود.

ازسوی‌دیگر خبرها حکایت از عدم ثبت  بخش عمده‌ای از خرید برخی نمایندگان در سامانه توسط  بعضی شرکت‌های تایرسازی دارد. تایرسازانی که به‌جای  ثبت مبلغ خرید نماینده خود در سامانه جامع تجارت، ‌تنها نزدیک به ۳۰درصد آن را در سامانه ثبت می‌کنند و مابقی لاستیک‌ها با استفاده از شیوه‌های خاص، ‌در قالب آزادفروشی راهی بازار می‌شوند. 

«دنیای‌ خودرو» در شماره آینده به بررسی بیشتر ابعاد این تخلف خواهد پرداخت تا مسئولان وزارت صمت و سامانه جامع تجارت،‌ اگر همچنان اصرار بر فروش تایر بر مبنای سامانه مذکور دارند،‌ حداقل نسبت‌به برطرف کردن مشکلات ساختاری آن اقدام کنند و جلوی تخلفاتی از این دست را بگیرند

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *