امروز : شنبه 8 بهمن 1401

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • زهره حاجیان
  • 13 اردیبهشت 1400

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=4967

شرایط و جو فکری سال‌های اول انقلاب بر اساس همدلی و مهربانی بود

روز گذشته، بخش نخست گفتگوی «قطعات خودرو» با ناصر حیدری، پیشکسوت رسته تخصصی بلبرینگ و از موسسان شرکت تعاونی فروشندگان بلبرینگ را خواندید. این گفتگو در قالب پروژه تاریخ شفاهی «قطعات خودرو» انجام شده است. بخش دوم این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

حیدری با اشاره به اینکه در آن دوران همه افراد انگیزه داشتند و ممکن بود فردی در ازای انجام کار پولی هم دریافت نکند، می‌افزاید: شرایط و جو فکری آن دوران به‌گونه‌ای متفاوت و بر اساس همدلی و مهربانی بود. من آن روز‌ها به عنوان عضو هیئت‌مدیره تعاونی مشغول به فعالیت بودم. من و بسیاری از افراد هنگامی که شب به منزل می‌رفتیم از کار‌هایی که انجام داده بودیم لذت می‌بردیم.

در حال حاضر سیستم‌های بوروکراسی رایج شده است‌؛ اما در آن دوران اگر فردی می‌خواست برای صنف قدم بردارد؛ باید از ۲ تا ۳ ماه قبل انرژی می‌گذاشت تا کار به ثمر برسد. آن روز‌ها همه مردم از مسئولان گرفته تا کسبه کف بازار همدلی خوبی با یکدیگر داشتند.

چند سال پس از جنگ تحمیلی واردات آزاد شد، فرم‌ها تغییر کرد و انگیزه‌ها تحت شرایط آن روز‌ها نسبت به گذشته متفاوت شد.

در حال حاضر تجار و وارد‌کنندگان گرفتاری‌های عجیب وغریبی دارند

حیدری با اشاره به تفاوت کار در گذشته و امروز می‌گوید: زمانی بود که یک پروفرم(پیش‌فاکتور یا اولین سند معامله بین‌المللی که شرایط معامله درآن ذکر شده بود) را می‌گرفتیم. آن موقع پروفرم‌ها با نامه می‌آمد. یعنی زمانی که تلکس داشتیم یک پروفرم درخواست می‌کردیم و اگر نیاز به مجوز نداشت به بانک می‌بردیم. بانک درعرض یک روز گشایش اعتبار می‌کرد، بار حمل می‌شد و می‌آمد. اما این روز‌ها با وجودی که ایمیل وجود دارد اگر شما بخواهید یک گشایش اعتبار بگیرید ۲ الی ۳ ماه طول می‌کشد.

وی ادامه داد: مدتی پیش شرکت ما “ترازول کوشا” از مرکز اجازه گرفت تا کالایی وارد شود. ازآنجایی که می‌دانستیم این کار زمان‌بر است و باید ارز محصول تامین شود ارز مورد نیاز را گرفتیم و از طریق بانک فرستادیم. ارز برای طرف فروشنده ارسال شد اما فروشنده گفت من فقط دلار می‌گیرم. به بانک مراجعه کردیم، گفتند ما فقط به شما درهم می‌دهیم. شما تبدیل کنید و دلار بفرستید. با توجه به اینکه تحریم‌ها باعث شده دلار از سبد ارزی بانک مرکزی خارج شود و یورو جای آن را بگیرد، این تبدیل‌ها در یک پروسه زمانی نسبتا طولانی انجام شد. ارز که به مقصد رسید اعلام کردند چون این ارز از یک بانک چینی فرستاده شده و در تحریم قرار دارد پول برمی‌گردد. پول را دوباره برگرداندند. تمام این نقل و انتقال‌ها هزینه دارد. در سه هفته ۵۰ یا ۶۰ هزار یورو هزینه شد. این‌ها همه مواردی است که در حین کار هزینه‌ها را بالا می‌برد و قیمت تمام‌شده تغییر می‌کند.

به گفته پیشکسوت رسته بلبرینگ مراحل کار در گذشته در یک روز انجام می‌شد. او می‌گوید: الان تجار گرفتاری‌های عجیب و غریبی دارند. از آنجایی که کار من واردات بود بیشتر در جریان امور بودم. شما الان می‌خواهید قطعه یا جنسی را وارد کنید، جنس به گمرک می‌رود. در گمرک برای تایید استاندارد زمان بسیار طولانی باید طی شود. تا زمان دریافت استاندارد بار در گمرک می‌ماند و این دموراژ(جریمه دیرکرد عودت کانتینر است که توسط صاحب کالا باید پرداخت شود) هزینه جانبی دارد و باید هزینه را باید پرداخت کنیم.

حیدری می‌گوید: از طرفی اصلا نمی‌دانم بخش خصوصی در حوزه بلبرینگ چه تصمیمی گرفته و چگونه تصمیم‌گیری می‌کند. در پرونده جدید ۲۴ میلیون تومان بابت هزینه گمرکی دادیم. همانجا در گمرک ۵۷ میلیون تومان از ما سپرده گرفتند و ما را جریمه کردند که چرا کم‌اظهاری کرده‌اید. در صورتی که برای ورود بلبرینگ باید از طریق بانک عمل کنیم. علاوه بر آن همان کالا با همان شماره به صورت تناژی تا 6 ماه پیش کیلویی ۴ دلار بود یعنی از شهریور این داستان‌ها را برای صنف بلبرینگ در نظر گرفتند. در حال حاضر این اختلاف ارزشی حدود ۱۱ دلار می‌شود. ما مجبوریم این مبلغ را سپرده کنیم و سپرده هم معلوم نیست که برگردد که اغلب هم برنمی‌گردد.

Print 🖨
  • اتحادیه لوازم یدکی خودرو, ارز, بلبرینگ, پروفرم, ترازول کوشا, قطعات خودرو, گمرک, ناصرحیدری, هیئت مدیره اتحادیه
[ctp_print]
قبلیقبللغو تحریم صنعت خودروی ایران
بعدیانتشار نخستین اوراق گواهی اعتبار مولد(گام) در صنعت خودروی کشوربعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

پاس گل خودروسازان به بانک‌ها !
مجتبی علوی 08 بهمن 1401
اورجینال پارت
حسام مهجور 08 بهمن 1401
قیمت خودرو در 8 بهمن 1401 + ساینا 307میلیون
سارا رستگار 08 بهمن 1401
فروشگاه همکار دیزل
حسام مهجور 08 بهمن 1401

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

تاریخ خودرو : شرکت خودروسازی لانچیا تاسیس شد

حسین توکلی 25 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

خودرو اتاق تعویض چیست؟

علی محمد اخوان 04 بهمن 1401

چگونه خط و خش روی ماشین را از بین ببریم؟

علی محمد اخوان 30 دی 1401

ماشین دنده ای بخریم یا اتوماتیک؟

عبدالحسین آزاد 22 دی 1401

عوارض یخ زدن آب رادیاتور ماشین

مرتضی مهدوی 16 دی 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

زندگی در شرایط کنونی / جُستار کوتاه بر وضعیت زندگی پس از انقلاب

اگر می‌توانستم پرتکرارترین کلمات در کلام مسئولان نظام و سیاسیون را احصا کنم شاید همین ترتیب فوق الذکر بدست می‌آمد. انقلاب سال ۱۳۵۷ که امروز

03 دی 1401

چشم اسفندیار
گل نزنی، گل می‌خوری

حسن بشارت‌نیا -مدیر مسئول Print 🖨

25 آبان 1401

مقصد انبیا آبادی دنیا نیست
مقصد حکومت نیست

حسن بشارت‌نیا مدیر مسئول ماهنامه قطعات خودرو Print 🖨

مرصاد رنگرز 19 آبان 1401

مطالب توصیه شده

پیش‌بینی فروش جهانی خودرو در ۲۰۲۳

معرفی آستون مارتین DBS 770 آلتیمیت، تولید محدود با قیمت ۴۰۰ هزار دلار

احتمال تولید نسخه آفرود دو در شورولت بلیزر در آینده نزدیک

معرفی شورلت کوروت E-Ray هیبریدی با ۶۵۵ اسب بخار قدرت و شتاب ۲.۵ ثانیه

جیپ اونجر به عنوان بهترین خودرو سال 2023 اروپا انتخاب شد

خودرویی که با قیمت پایه هم خریدار نداشت

ادامه رانت‌های «مادرانه» و «فرسوده» در بازار خودرو

قیمت خودرو در 5 بهمن 1401 + تیبا2، 308میلیون

امتیاز عجیب خودروسازان به مادران/ ماجرای خرید خودرو بدون واریز پول چیست؟

تحلیل

«اکونومیست» خرابی‌های توفان رکود ملکی را بررسی کرد
هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

داده‌های پلتفرم‌های تبلیغات دیجیتال از رکود کسب‌وکارهای مجازی منتشر شد
ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

بسته، باز، نیمه بسته -گزارش میدانی از روزهای 25، 26 و27 آبان 1401
همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

در صورت تغییر قیمت چه اتفاقی برای کد شناسه نصب شده می‌افتد؟
عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

گزیده نشست خبری رئیس اتحادیه
تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

سرانجام راه‌بندهای کوچه آذرطوس چه شد؟
تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی در حاشیه نمایشگاه قطعات خودرو:
تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن