قطعات خودرو

فناوری جدید شفلر، بازده انرژی خودروی الکتریکی را تا ۹۶ درصد افزایش می‌دهد

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، چند سال پیش، شرکت‌هایی که بسیاری از قطعات اصلی مانند جعبه دنده را برای خودروسازان تولید می‌کنند، متوجه شدند که بازاری جدید و بالقوه برای سود در شرف ظهور است. اگرچه نیازی به جعبه دنده چند سرعته سنتی یا خط محرکه نیست، خودروسازان همچنان به نوعی جعبه دنده برای قرار گرفتن بین موتور و چرخ‌ها نیاز دارند. از نظر بودجه‌ای، این برای برندهای بزرگی که خودروهای گرانقیمت و باکیفیت عالی می‌سازند خوب است؛ زیرا با همکاری تامین‌کنندگان متخصص، موتورهای الکتریکی و خودروی الکتریکی و سیستم‌های کنترلی را توسعه می‌دهند.

 

اما در مورد خودروسازان کوچک و متوسط ​​چطور؟ تامین‌کنندگان قطعات خودرویی استدلال کردند که پاسخ این سوال یک محور الکتریکی یکپارچه است که خودروسازان کوچکتر می‌توانند آن را از شرکت‌های قطعه‌ساز خریداری کنند و بدون دردسرهای مربوط به طراحی و توسعه و همچنین هزینه بسیار کمتر در طراحی خودروی الکتریکی خود بگنجانند.

 

خیلی زود، اولین نمونه‌ها ظاهر شدند و به دنبال بسته مکانیکی پایه، راه حل یکپارچه‌ای شامل کنترلر، اینورتر و ابزار یکپارچه‌سازی نرم افزار با خودرو ارائه شد. به عبارت دیگر، واحد محرک الکتریکی سه کاره (EDU) پا به صنعت گذاشت.

 

در حالی که خودروی الکتریکی معمولاً دارای گیربکس‌های کاهش سرعت تک‌سرعته هستند تا دور موتور را تا رسیدن به سرعت چرخ‌ها کاهش دهند، برخی خودروها (مثلاً پورشه تایکان) دارای گیربکس‌های دو سرعته هستند که مناسب موتورهای کوچک‌تر، سبک‌تر و با دور بالاتر هستند.

 

همانند جعبه دنده‌های تک سرعته، واحدهای محرک الکتریکی یا EDU برای ادغام این موتورهای کوچکتر و گیربکس‌های چند سرعته، ایده آل هستند تا پکیجی سبک‌وزن و جمع‌وجور که برای این کار طراحی شده است، بسازند.

 

شفلر (Schaeffler)، یکی از قطعه‌سازانی است که در این زمینه فعالیت می‌کند و اخیراً جدیدترین محصول خود را معرفی کرد. شفلر محصول جدید خود را «گام بعدی» در زمینه‌ی واحدهای محرک الکتریکی یکپارچه می‌نامد که از نسخه‌ی سه کاره به نسخه‌ی چهار کاره تبدیل شده است. طراحی جدید شرکت شفلر، آخرین اختراع بزرگ در زمینه‌ی توسعه خودروی الکتریکی یعنی مدیریت حرارتی به شمار می‌رود.

 

پیشرانه‌های الکتریکی در مقایسه با پیشرانه‌های احتراق داخلی به طور باورنکردنی از انرژی استفاده می‌کنند، اما همچنان متحمل ضررهایی می‌شوند. مهم‌ترین آن‌ها گرما است که توسط مقاومت الکتریکی در کابل‌ها، موتورها و مدارهای الکتریکی ایجاد می‌شود. از این جهت «گرما» یا به عبارت دیگر «تلفات حرارتی» مهم است که با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی حرارتی ایجاد می‌شود و نکته نهایی در مورد خودروهای برقی، کاهش شعاع حرکتی است.

 

به‌روزرسانی در محور (اکسل) جدید، ادغام یک سیستم مدیریت حرارتی به طور مستقیم در EDU است، از این رو واحد محرک الکتریکی جدید چهار کاره نامیده می‌شود.

 

یکی از روش‌های خنثی کردن اثر اتلاف انرژی از طریق تولید گرما، استفاده از آن گرما در جای مورد نیاز، به جای اجازه دادن به آن برای فرار به جو است. به این ترتیب، گرمایی را جایگزین می‌کند که باید با استفاده از انرژی باتری تولید شود، بنابراین یک وضعیت بازیافت برد-برد به وجود می‌آید.

 

اکسل جدید شفلر دارای سیستم کنترل هوشمندی است که هر یک از اجزای منفرد مانند موتور و تجهیزات الکترونیکی را مدیریت می‌کند و با سیستم‌های خودرو یکپارچه می‌شود تا از گرمای اتلافی برای گرم کردن کابین یا پیش‌تنظیم کردن باتری به دمای صحیح قبل از توقف شارژ سریع استفاده کند.

 

ادغام سیستم محرکه در یک واحد کامل همچنین به این معنی است که انرژی کمتری به عنوان گرما از طریق شیلنگ‌های غیر ضروری و کابل‌های ولتاژ بالا از دست می‌رود.

 

نتیجه نهایی این است که حداقل انرژی ارائه شده برای نیروی محرکه از بین می‌رود. و همان‌طور که مسئولان شفلر می‌گویند، آخرین درصدهای ذخیره شده در باتری به شعاع حرکتی اضافی تبدیل می‌شود. به گفته‌ی مسئولان این شرکت، بازدهی انرژی خودروی الکتریکی با روش جدید تا ۹۶ درصد افزایش می‌یابد.

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است