امروز : جمعه 11 فروردین 1402

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • مرتضی مهدوی
  • 15 اردیبهشت 1400

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=5111

قطعات خودرو: وقتی حدود پانزده ماه پیش ویروس کووید 19 از مرزهای خاستگاه خود عبور کرد و همنشین مزاحم اکثر مردم جهان شد، کسی فکر نمی کرد کرونا به تمام وجوه زندگی مان رسوخ کند و روی جزئیات و روابط و حتی ماهیت زیستن ما چنین عمیق تاثیر بگذارد. بعد از قرنطینه همگانی و تعطیلی اجباری کارخانجات مختلف از جمله صنایع خودروسازی، یکی از بخش هایی که به دلیل اثرات منفی پاندمی کرونا دچار مشکل شده، کسب وکار خودروهای کرایه ای است. این نوشتار گزارشی است در این مورد که در ادامه خواهید خواند.

صف های طولانی و نارضایتی از افزایش کرایه تاکسی های اینترنتی

وقتی شیوع جهانی ویروس کرونا باعث بحران در کرایه دادن خودروهای سواری شد، آنها را وادار به فروش ناوگان خودروهای کرایه‌ای کرد، حالا مردم از بالا رفتن شدید هزینه‌های کرایه خودرو به خشم آمده‌اند و تا سال ۲۰۲۲ دستِ اکثر شرکت‌های فعال در حوزه کرایه خودروهای سواری خالی خواهد بود. مردم برای کرایه خودرو در صف‌های طولانی منتظر می‌مانند.

نمونه آن صف طولانی در آژانس کرایه خودروی دلار (Dollar car-rental agency) در فرودگاه میامی است. هر چه بیشتر می‌گذرد، مردم بیشتر متوجه این واقعیت می‌شوند که آژانس‌های کرایه خودرو تعداد بسیار معدودی خودرو در ناوگان خود در اختیار دارند که پاسخگوی نیاز مردم نیست.

بر اساس تخمین جفریز گروپ- نوعی بانک سرمایه‌گذاری در آمریکا- اکثر فعالان خودروهای کرایه‌ای در آمریکا در سال گذشته به خاطر شیوع ویروس کرونا و نبودن متقاضی مجبور به فروش ناوگان خودروهای خود شدند و در این حال 770 هزار دستگاه خودرو از این صنعت کوچ کرد. چون مردم مجبور به ماندن در خانه بودند و کسی خودرو کرایه نمی‌کرد. به بیان دیگر اکنون دیگر از هر 3 خودروی کرایه‌ای یک خودرو از این سامانه خارج شده است و دیگر در دسترس نیست.

برای مصرف‌کنندگان، ناوگان کوچک‌تر، یعنی قیمت بالاتر و منتظر ماندن بیشتر. اما آژانس‌های کرایه خودرو برای بقا مجبور بودند از شر تعداد زیادی از خودروهای لیزینگی خود خلاص شوند و برنامه‌های چند میلیارد دلاری خرید خودروهای نو را عقب بیندازند یا به طور کلی کنسل کنند.

اما حالا که یک سال و اندی از شروع ویروس کرونا می‌گذرد و اقتصاد خیلی سریع‌تر از آنچه تصور می‌شد در حال رشد است، مردم به سفرهای درون و بیرون شهری احتیاج بیشتری پیدا کرده‌اند و همان آژانس‌هایی که زمانی مجبور به فروش خودروهای خود شده بودند حالا با همان سرعت نمی‌توانند خودروهای از دست رفته را جبران کنند.

این موضوع فقط شامل خودروهای کرایه‌ای نیست. اکثر کسب و کارهای کوچک که مجبور به کاهش نیروی انسانی شده بودند، حالا که نیاز شدید پیدا کرده‌اند، به این راحتی نمی‌توانند کارگر استخدام کنند، مخصوصا که تقاضا برای کارگران در اکثر پیشه‌ها رو به افزایش است. همین کاهش نیروی انسانی باعث کمبود شدید مواد اولیه- به‌خصوص تراشه و پردازشگرهای نیمه هادی در صنعت خودرو- شده است.

کتی بستیانچیک اقتصاددان آکسفورد اکونومیکس می‌گوید: «کووید [ویروس کرونا] شوکی وارد کرد که سابقه نداشت. حالا که وارد فاز ریکاوری شده‌ایم، با انواعی از اصطکاک و وقفه در جریان‌های نرمال اقتصادی مواجهیم. شاید رشد اقتصادی کمی دچار اشکال باشد و وقفه ایجاد شود اما بسیار قوی است.»

اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند رشد امسال از سال 1984 تا به حال بی‌سابقه است. 9/ 1 هزار میلیارد دلار برنامه امداد آمریکایی و 900 میلیارد دلار پکیج محرک اقتصادی دست به دست هم داده و پول زیادی دست مردم افتاده است و همه تشنه فعالیت‌های عادی و مسافرت شده‌اند.

در حال حاضر سه آژانس اصلی و مطرح در آمریکا عبارتند از آویس Avis، هرتز Hertz و انترپرایز Enterprise که در تعیین قیمت‌ها نقش اصلی را بازی می‌کنند.

آژانس‌های کرایه‌ای که در سال گذشته مشمول طرح‌های نجات و امداد دولتی نشده‌اند و مجبور بودند برای بقا خودروهای خود را به عنوان خودروهای دست دوم و با قیمت پایین‌تر از ارزش‌شان بفروشند حالا به این سرعت نمی‌توانند جبران کنند.

از طرح‌های کمک و امداد ویروس کرونا که 2 هزار میلیارد دلار بود،‌ شرکت‌های هوایی نصیب بردند اما آژانس‌های کرایه دستشان خالی ماند. حتی کمپانی هرتز در ماه مه سال گذشته اعلام ورشکستگی کرد. این شرکت از خرید 4 میلیارد دلاری خودروهای جدید صرف نظر کرد و 198 هزار دستگاه خودروی خود را در بازار خودروهای دست دوم فروخت تا در پارکینگ‌ها نماند و ارزش خود را از دست ندهد.

دیگر برند آمریکایی حاضر در این صنعت یعنی شرکت آویس تا پایان سال 2020 ناوگان خود را تا 440 هزار دستگاه یعنی 28 درصد کوچک کرد. خرید خودروهای نو برای سال 2021 را هم نصف کرد. فروش ناوگان در بازار دست دوم، یعنی ورود سیل‌آسای خودرو به بازار دست دوم که اولین آثار آن پایین آمدن شدید قیمت و زیان هنگفت این شرکت‌ها بود.

حالا که آژانس‌های کرایه‌ای می‌خواهند ناوگان خودروهای خود را افزایش دهند، کمبود تراشه به مهم‌ترین مانع تبدیل شده است. ضمن آنکه چشم این آژانس‌ها هم ترسیده است و نمی‌خواهند تعداد ناوگان خود را افزایش دهند و دوباره به همان وضعیت افت تقاضا مبتلا شوند.
منبع: دنیای اقتصاد

Print 🖨
  • آژانس کرایه خودرو, آکسفورد, شرکت هواپیمایی, کتی بستیانچیک, کرایه تاکسی اینترنتی, کرونا, ناوگان خودرو کرایه ای
[ctp_print]
قبلیقبلبدهی 40 هزار میلیارد تومانی صنعت خودروسازی به زنجیره تامین قطعات
بعدیECO ؛ سیستمی انقلابی برای کاهش مصرف خودروهابعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

نسخه جدید شاسی بلند ۷ نفره جتور X70 پلاس رقیب اصلی تیگو ۸ پرو
محمدامین الهی 11 فروردین 1402
خداحافظی رسمی با شورلت کامارو در سال ۲۰۲۴
مرتضی مهدوی 11 فروردین 1402
آشنایی با CNCAP، موسسه ایمنی کشور چین
محمدامین الهی 11 فروردین 1402
آشنایی با گران‌ترین بی‌ام‌و های تاریخ، از ۳۲۸ و ۵۰۷ تا M1 و M5
محسن فاطمی 11 فروردین 1402

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تکذیب اعطای مجوز انحصاری واردات خودرو به ۶ شرکت

حسین توکلی 08 اسفند 1401

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

قانون ماشین نامتعارف چیست؟

عبدالعلی مجد 10 فروردین 1402

معایب خودرو سواری دیزلی

سارا رستگار 10 فروردین 1402

قوانین ماشین فرسوده

عبدالحسین آزاد 07 فروردین 1402

رادیاتور ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

عبدالحسین آزاد 28 اسفند 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

مهار تورم…؟، رشد تولید…؟

سوال اول: مهار تورم به چه معنا 1. جلوگیری از افزایش نرخ تورم 2. کاهش قیمت‌ها نسبت به گذشته مقصود اول: یعنی همچنان گرانی داریم

08 فروردین 1402

تغییر رژیم …

رابرت مالی: به اندازه کافی تجربه غم انگیز در بحث تغییر رژیم داشته ایم مهندسی تغییر رژیم یا حکمرانان راهکار آمریکاو انگلیس در 2 قرن

14 بهمن 1401

زندگی در شرایط کنونی / جُستار کوتاه بر وضعیت زندگی پس از انقلاب

اگر می‌توانستم پرتکرارترین کلمات در کلام مسئولان نظام و سیاسیون را احصا کنم شاید همین ترتیب فوق الذکر بدست می‌آمد. انقلاب سال ۱۳۵۷ که امروز

مرصاد رنگرز 03 دی 1401

مطالب توصیه شده

طرح فروش نقدی کراس‌اوور تیارا مکس موتور اعلام شد + جدول قیمت بهمن ماه 1401

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال

ریز پرواز یا پهپاد

پرفروش‌ترین خودروساز جهان معرفی شد

سیداحمد حسینی: اتحادیه آماده صدور جواز کسب برای تولیدکنندگان صنفی است

گول قیمت ارزان این شاسی بلند جدید را نخورید

نگاهی به قیمت لاماری ایما در بازار آزاد + جدول قیمت بهمن 1401

قیمت خودرو در درب کارخانه افزایش می‌یابد؟

ارز پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در ۱۴۰۲ بیشتر از امسال است

تحلیل

هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن