• صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی
  • خودروهای تازه وارد
  • شرایط فروش
  • جهان خودرو
  • خودروهای تجاری و پاک
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی
  • خودروهای تازه وارد
  • شرایط فروش
  • جهان خودرو
  • خودروهای تجاری و پاک

http://ghatatnews.ir/?p=5223

خانه » عمده فعالیت‌ها در خودروسازی تجاری کشور مبتنی بر مونتاژکاری است

  • حسین پورمحمد
  • 19 اردیبهشت 1400

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=5223

قطعات خودرو: در حالی که هر روز اخبار تازه‌ای از تمایل خودروسازان خارجی‌ برای حضور در بازار بزرگ ایران به گوش می‌رسد، مدیرعامل بهمن‌دیزل می‌گوید: استفاده از توان فناوری و تولیدی خارجی‌ها تحت لوای برندهای ایرانی می‌تواند مانع از تکرار تجربیات تلخ گذشته شود.

عمده فعالیت‌ها در خودروسازی تجاری کشور مبتنی بر مونتاژکاری است

در سال‌های گذشته متاثر از دور جدید تحریم‌های آمریکایی شاهد خروج خودروسازان خارجی از جمله چینی‌ها، ژاپنی‌ها، آلمانی‌ها، فرانسوی‌ها و سوئدی‌ها از کشورمان و پشت پازدن به قراردادهای فی‌مابین با شرکت‌های ایرانی بودیم.

خروجی که هرچند تامین و عرضه خودرو به بازار را با وقفه و چالش‌هایی مواجه کرد و مشکلاتی از جمله فاصله شدید قیمت بازاری و کارخانه‌ای خودروها را در داخل رقم زد، اما منجر به توسعه داخلی‌سازی در شرکت‌ها، ارائه محصولات و برندهای جدید و توجه مسئولان بر لزوم اتکا به توان داخل شد.

این روزها همراه با اخبار مثبت از توافقات سیاسی و احتمال لغو تحریم‌ها، خبرهای مختلفی از تمایل خارجی‌ها برای بازگشت مجدد به کشورمان به گوش می‌رسد و حتی برخی شرکت‌های چینی نیز از مدت‌ها پیش با عرضه محصولات جدید گوی سبقت را از دیگران ربوده‌اند.

در این میان، عرصه خودروهای تجاری به دلیل فرسودگی ناوگان در چند سال گذشته و بروز مشکلاتی نظیر تشدید آلودگی هوا، حساسیت‌ها برای تولید و عرضه محصولات جدید و همکاری با خارجی‌ها برای تامین نیازها را بیشتر کرده است.

در این زمینه مدیرعامل بهمن دیزل در جریان یک نشست خبری مجازی گفت: با توجه به تجربه تلخ تحریم‌ها و خروج یک‌باره خودروسازان خارجی از کشور که بسیاری طرح‌ها و پروژه‌های همکاری مشترک را بر زمین گذاشت، برخی شرکت‌ها به برندسازی روی آوردند.

محمد محمدی افزود: به‌طورمثال شرکتی نظیر بهمن‌دیزل سال گذشته ۵۰ درصد محصولات خود را با برند خود تولید کرده و به دنبال تداوم این رویه است.

مدیرعامل بهمن دیزل خاطرنشان‌کرد: این روزها تجاری‌سازان کشور همچون گذشته نمی‌خواهند تحت لوای شرکت‌هایی همچون ایسوزو و غیره به فعالیت بپردازند و رویه پیشین دیگر در دستور کار نخواهد بود.

وی بیان‌داشت: در عین حال سعی می‌شود از توان و قابلیت خارجی‌ها در قالب تعریف همکاری‌های جدید استفاده شود و متمایل به حضور مجدد آنها در بازار کشورمان برای توسعه فعالیت‌ها و رفع نیازها هستیم.

مدیرعامل بهمن دیزل خاطرنشان‌کرد: تجاری‌سازان داخلی همچنین در سال‌های تحریم به همکاران خارجی جدید روی آوردند، اما همان‌گونه که گفته شد رویکرد استفاده از توان آنها تحت لوای برندهای خودروی ایرانی در دستور کار است.

حمایت از تجاری‌سازان در حوزه پلتفرم

وی در پاسخ به پرسشی دیگر درخصوص میزان داخلی‌سازی‌ها و توان تولید داخلی در تجاری‌سازان، گفت: در زمینه کامیونت و مینی‌بوس اگر همچون خودروهای سواری حمایت های لازم از خودروسازان انجام شود، می‌توان پاسخگوی نیازهای کشور بود.

محمدی یادآور شد: به دلیل نبود رویکرد مذکور در سال‌های گذشته، عمده فعالیت‌ها در خودروسازی تجاری کشور به سمت مونتاژکاری پیش رفته، اما تحریم‌ها نشان داد که این رویه ضمن ایجاد وابستگی نمی‌تواند برطرف‌کننده مشکلات کشور باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که دولت به انجام حمایت‌های لازم به ویژه در موضوع پلتفرم از شرکت‌های خودروساز تجاری بپردازد که البته کارهایی نیز در این زمینه آغاز شده است.

نوسازی ناوگان تجاری

مدیرعامل بهمن دیزل درخصوص نوسازی ناوگان تجاری نیز معتقد است: در وهله نخست باید اراده لازم برای این کار وجود داشته باشد، زیرا ناوگان تجاری به مثابه رگ‌های اقتصادی کشور است و نباید اجازه دهیم فرسوده شود.

وی تاکید کرد: در این راستا باید سیستم بانکی فعال‌تر شده و تسهیلات و وام‌های مناسب در اختیار متقاضیان قرار دهد، همچنین سیستم حمل و نقل باید به سمت شرکت‌ها و مجموعه‌هایی برود که بتوانند راحت‌تر از گذشته فعالیت کنند و طرح‌های جدید و درآمدزایی بهتر ارائه دهند، ضمن اینکه تکلیف اسقاط خودروهای فرسوده نیز مشخص شود.

واکاوی برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰، حاکی از برنامه‌ریزی برای جایگزینی و نوسازی ۱۲ هزار دستگاهی در ناوگان حمل و نقل درون و برون‌شهری است.

هر چند در سال ۹۶ طرح نوسازی ناوگان تجاری با هدف بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی تعریف شده بود و با تخصیص حداکثر ۵۰ درصد قیمت فروش خودروها به عنوان یارانه از سوی دولت از محل صرفه‌جویی حاصل از کاهش مصرف سوخت، مقرر بود تعداد ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع خودروی تجاری سنگین طی سه سال جایگزین خودروهای فرسوده موجود شود، اما در ادامه تغییراتی در آن اعمال شد.

براساس آخرین ویرایش این طرح و برپایه مصوبه شورای اقتصاد قرار بود ۱۷۶ هزار و ۵۵۰ دستگاه انواع ناوگان تجاری شامل اتوبوس درون‌شهری، اتوبوس برون‌شهری، کامیون، کشنده، کامیونت و مینی‌بوس در مدت سه سال نوسازی شود.

منبع: ایرنا

  • اتوبوس درون شهری, بهمن دیزل, محمد محمدی, مدیرعامل بهمن دیزل, ناوگان حمل و نقل شهری
قبلیقبلحذف دکمه قفل‌کن رودری پژو ۲۰۶؛ کار سارقان سخت شد
بعدیمقاومت کف بازار مقابل روند کاهشی قیمت ارزبعدی

قیمت خودرو در یک سال گذشته با وجود وعده وزیر صمت نه تنها ارزان نشد بلکه گرانترهم شد

علی محمد اخوان 07 تیر 1401

رهبران مشهور دنیا چه خودروهایی سوار می‌شوند؟

محمدامین الهی 11 تیر 1401

عرضه دوچرخه های ب ام و توسط پرشیا خودرو

مجتبی علوی 13 تیر 1401

قیمت نسل جدید بی ام و M4 GT4 اعلام شد

عبدالحسین آزاد 09 تیر 1401

طرح استیضاح وزیر صمت در راستای مشکلات وضعیت بازار و صنعت خودرو بود

سارا رستگار 11 تیر 1401

کلاهبردارانی که تخصص‌شان فروش خودروهای تصادفی است!

سارا رستگار 12 تیر 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو TV

بازدید مهندس برادران از نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»

مرصاد رنگرز 12 تیر 1401

گزارش تصویری روز دوم نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»

مرصاد رنگرز 09 تیر 1401

گزارش تصویری اولین روز نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»

محمدمهدی بشارت‌نیا 09 تیر 1401

تماشا کنید : معرفی نمایشگاه اتومکانیک سپاس

مرصاد رنگرز 29 خرداد 1401

اخبار صنعت خودرو

تاریخ خودرو : دو میلیونمین دستگاه خودروی کامارو ساخته شد
خریداران خودرو چند نوع مالیات باید بپردازند؟
شرایط پیش فروش سه محصول شرکت زامیاد اعلام شد
کاهش سرعت رشد زیان انباشته با تغییر در ترکیب تولید
خودرو هوشمند در دولت سیزدهم ساخته می شود
عرضه جدیدترین محصولات بهمن در نمایشگاه تبریز
شرایط ­دریافت پلاک ویژه خودروی معلولان
جهش کیفیت در زنجیره ارزش محصولات گروه صنعتی ایران خودرو
طراحی و تولید خودروی مشترک ایرانی ـ روسی ـ ترکی
بحران ریزتراشه در خودروسازی
فروش از تولید سبقت گرفت
موتور خودروسازی گرم شد
سامانه یکپارچه فروش الزامات حقوقی و قضایی دارد
کشف خودروی کلاسیک تریموف انگلیسی در میناب/ قاچاقچیان سفارش واردات می‌گیرند!
قیمت خودرو در 13 تیر 1401 + دنا پلاس 445 میلیون

برترین‌های قطعات خودرو

مدیر بازاریابی بالین تک: محدودیت واردات خودرو انگیزه رقابت را در واحدهای قطعه‌سازی از بین می‌برد
مدیرعامل نوین پارت: هیچ‌کس از عدم ثبات قیمت ارز سود نمی‌برد
ابوالفضل کریمی مدیرعامل سانیار صنعت: به تولید کالای با کیفیت و به‌روز متعهدیم
خیز بلند سیل‌گسترسالاران برای کسب 25 درصد بازار اورینگ کشور
اصلش پلاس تکسه
خرید مطمئن لنت ترمز ژرمن تکس
فولاد آذین سهند
شرکت ماشین لنت تهران
شرکت راین گستر
شرکت سوخت آما

وب‌گردی

بستن