قطعات خودرو

قالیباف: همه در ایران برای رفع تحریم‌ها یکصدا هستند / سفر‌های نظارتی من تبلیغاتی نیست

به گزارش «قطعات خودرو»:

آخرین فعالیت‌های مجلس شورای اسلامی با حضور محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بررسی شد.

قالیباف در ابتدای این برنامه گفت: ما در مجلس قانونی تصویب کردیم تا در حین حفظ برجام، طرفین را متعهد کردیم گه اگر به تعهداتشان عمل نکردند طرف مقابل می‌تواند تعهداتش را کاهش دهد. قبل از اینکه بایدن در آمریکا بر سر کار بیاید ما تصمیم گرفتیم که این قانون را در مجلس تصویب کنیم.

وی با بیان اینکه این قانون یک ابزار قدرت و چانه زنی برای دولت است، افزود: این قانون صرفا برای گفت‌وگو کردن نیست بلکه برای رفع تحریم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما در چارچوب برجام عمل می‌کنیم گفت: ما هیچ وقت بر خلاف تعهد برجام عمل نکردیم، آیا سزاوار است که به برجام عمل کنیم و آن‌ها متعهد نباشند!؟

او افزود: طرف مقابل فکر می‌کند در ایران برای بحث اجرای برجام دو صدایی وجود دارد، اما آن‌ها باید بدانند که در ایران یک صدایی وجود دارد و آن رفع تحریم است، اگر طرف مقابل به تعهداتشان عمل نکنند، ما بر اساس ماده ۳۶ برجام تعهدات خودمان را کاهش می‌دهیم.

قالیباف  اظهار کرد: فشار اصلی در بخش خنثی سازی تحریم است ما باید بتوانیم توان و ارتباطات داخلی خودمان را با تکیه بر بحث‌های درونی دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه ما نمایندگان مردم هستیم و مهمترین موضوع برایمان دغدغه مردم است تصریح کرد: امروز یکی از فشار‌های جدی که در زندگی مردم وجود دارد مربوط به مسائل اقتصادی و بحث مربوط به تحریم است لذا این موضوع یک واقعیتی است که وجود دارد، ما هم باید تلاش کنیم تا رفع تحریم صورت بگیرد و هم تحریم را با تکیه بر توان داخلی بی اثر و خنثی کنیم.

رئیس مجلس ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم پس از دو ماه وارد بحث قانونگذاری و نظارت شد، لذا بحث تحریم در دستور کار قرار گرفت، در برجام به هر حال ارتباطات برقرار شد و گفتگو‌های صورت گرفت و یک سند بین المللی که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل بود تصویب شد و همه در آن متعهد شدند، اما عملاً دیدیم که آمریکا زیر برجام زد و به تعهداتش عمل نکرد.

قالیباف گفت: ما در داخل کشور تعهدات خودمان را به صورت تمام و کمال اجرا کردیم، اما این موضوع یک طرفه از سوی ما انجام شد، ما در مجلس کار کارشناسی دقیقی را انجام دادیم و با صاحب نظران در این زمینه مفصل صحبت کردیم و در شورای عالی امنیت ملی صحبت شد به هر حال یک قانونی تصویب شد، در حین اینکه برجام را حفظ کردیم، در چارچوب برجام بر اساس ماده ۳۶ طرفین متعهد شدند که اگر هر کدام از طرفین به تعهداتشان عمل نکردند طرف مقابل هم می‌تواند کاهش تعهدات داشته باشد، ما در قانون کاهش تعهدات را ملزم کردیم تا دولت انجام دهد.

وی افزود: یکی از کاهش تعهدات بحث پروتکل الحاقی غنی‌سازی ۲۰ درصد و حتی بیشتر از آن بود، همچنین بحث راه اندازی آب سنگین اراک لحاظ شد که بر اساس قانون این امر را دنبال کرده ایم، ما می‌گوییم که چرا ملت ما یک طرفه بخواهد قرارداد را اجرا کند، ما داوطلبانه پروتکل الحاقی را پذیرفتیم تا همه تحریم‌ها رفع شود، اما آن‌ها تحریم‌ها را برنداشتند و تحریم‌های جدید را اعمال کردند.

وی اضافه کرد: امروز آقای محمود جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست‌هایی که معاونان وزرای خارجه ۱+۴ داشتند بر قانون مجلس تأکید کرد و گفت که عدم اجرای پروتکل‌ها به دلیل قانون مجلس است بنابراین این قانون یک ابزار چانه زنی، ایجاد فرصت‌های بیشتر برای گفتگو کردن و رفع تحریم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که نباید در برخورد با طرفین موجود در برجام منفعلانه برخورد کنیم، گفت: این قانون به رفع تحریم‌ها کمک بیشتری می‌کند و برای ما تولید قدرت خواهد کرد.

قالیباف در پاسخ به این پرسش مجری بر این اساس که آیا فکر نمی‌کنید تعهدات و عمل به این قانون سبب حساسیت بیشتری در طرف مقابل شود و مانع از آمدن آن‌ها به سمت مذاکره گردد، گفت: خیر، ما در چارچوب برجام این قانون را مصوب کردیم. ما هیچ وقت خلاف تعهدات خود در برجام عمل نکردیم، اما آیا سزاوار است ما به برجام عمل کنیم و آن‌ها به برجام عمل نکنند. اکنون در گفتگو‌هایی که در حال انجام است حتماً فرصت‌ها و قدرت چانه زنی بیشتری وجود دارد و طرف مقابل به خوبی می‌داند ما مصمم هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که فشار اصلی برای ما در بحث خنثی سازی تحریم‌ها است، خاطرنشان کرد: ما باید توان داخلی و ارتباطات خود را با تکیه بر داخل ارتقاء دهیم؛ رفع تحریم و خنثی سازی تحریم‌ها دو رویکرد اصلی مجلس شورای اسلامی است، بنابراین ما در حوزه بی اثر کردن، مبارزه و کاهش تحریم تلاش می‌کنیم با اصلاح ساختار بودجه و با برنامه پنج ساله هفتم در این جهت در این مسیر تلاش کنیم.

قالیباف خاطرنشان کرد: در قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها مجلس تصریح داشته است که هر گاه طرف مقابل تعهدات خود عمل کرد، دولت پس از گزارش مجلس ما بلافاصله تعهداتی که قرار است بر طبق برجام انجام دهیم را به شرط لغو همه تحریم‌ها برخواهیم گرداند.

وی در پاسخ به پرسش دیگر مجری مبنی بر این که ۹ ماه از زمان مجلس گذشته و آیا در این ۷ ماه آن انتظارات و وعده‌هایی که نمایندگان دادند عملی شده است یا خیر، بیان کرد: ۹ ماه زمانی و ۷ ماه کاری از مجلس یازدهم گذشته است؛ ما نباید در مجلس خودمان علیرغم هر تلاشی که داشتیم از خودمان راضی باشیم؛ چراکه شرایط موجود ایجاب می‌کند که تلاشمان را مضاعف کنیم. قانون و قانون اساسی برای مجلس وظایفی مشخص کرده است و دو وظیفه مهم مجلس قانون گذاری و نظارت است؛ بنابراین حتماً مردم از مجلس توقع اجرا ندارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: عمل به قانون، در میدان بودن و حل مشکلات برعهده دولت محترم است و البته که مجلس در قانون‌گذاری و ریل‌گذاری فعالیت‌ها و در نظارت برای اجرای قانون که در شرایط امروز که ما در مجلس نظارت را نسبت به قانون‌گذاری اولویت داده‌ایم.

قالیباف با بیان این که مهم‌ترین دغدغه مردم امروز در حوزه اقتصادی و توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی است گفت: ما این دو رسالت را در مجلس دنبال می‌کنیم. قانون اقدام راهبردی در بعد سیاسی و بین المللی می‌تواند همچون اهرم فشاری باشد و در حوزه اصلاح ساختار بودجه، مجلس طرح معیشت و حوزه کشاورزی و… را به تصویب رسانده است.

وی با بیان این که مجلس در کنار طرح‌هایی که برای دغدغه مردم به تصویب رسانده نظارت‌های میدانی را نیز در دستورکار خود قرار داده است گفت: مجلس در همه شورا‌های ملی و استانی نظارت کرده و در آنجا حضور دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا سفر‌هایی که به چند استان کشور انجام دادید تبلیغاتی نیست و آیا با وظایفی که در قانون اساسی دارید همخوانی دارد، گفت: این سفر‌ها حتماً تبلیغاتی نیست؛ نمایندگان محترم در حوزه‌های انتخابیه‌شان اگر سه هفته در تهران هستند تا در مجلس قانون گذاری کنند و کار‌های کارشناسی را در کمیسیون‌ها دنبال کنند، علی رغم این وظایف عضویتی نیز در شورا‌های سطح ملی دارند تا نظارت مجلس را صورت دهند.

قالیباف ادامه داد: هر سه هفته در ماه نمایندگان می‌توانند یک هفته را به حوزه‌های انتخابیه خود سرکشی کنند و قطعا در حوزه انتخابیه ارتباط با مردم و نظارت بر کار‌ها را صورت می‌دهند. بعضی از این موضوعات در حوزه‌های انتخابیه نمایندگان وجود دارد که باید در سطح ملی حل و فصل شود. به عنوان مثال در آنجا پروژه‌های راه، بهداشت و درمان، توسعه کارخانجات و… وجود دارد که ملی محسوب می‌شود. اینجا است که ما نیازمند این هستیم تا مجموعه مجلس و توان آن را به کمک نمایندگان بیاوریم تا مسائل حل و فصل شود و کمیسیون‌های تخصصی مجلس موضوع را از نزدیک بررسی کرده و حل و فصل کند.

وی با تأکید بر این که طبیعتا بنده به عنوان خدمتگزار نمایندگان و مسئولیتی که در مجلس دارم باید این بازدید‌ها را انجام دهم گفت: روی کاغذ نمی‌شود تصمیم‌گیری کرد. در برخی بازدید‌ها می‌بینیم که ۱۸.۵ سال از طرح ایجاد یک پل می‌گذرد و هنوز ساخته نشده است و بیمارستان‌هایی است که ۱۹ سال است که هنوز مراحل ساخت آن به پایان نرسیده است و مسیر‌های ترانزیتی مهمی هستند که شمال و جنوب را بهم متصل می‌کنند، اما نیمه کاره رها شده‌اند، بنابراین باید از نزدیک حرف مردم را بشنویم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: گاهی اوقات مردم می‌گویند اگر کار ما را حل نمی‌کنید لااقل حرف ما را بشنوید. این که نمی‌شود نه حرف مردم نشنید و پروژه‌ها را نیز تکمیل نکرد، آنگاه مردم چه امیدی داشته باشند.

قالیباف یاد آور شد: وقتی فردی به عنوان نماینده مجلس انتخاب می‌شود فقط نماینده یک حوزه انتخابیه نیست بلکه نماینده ملت ایران است و تک تک نمایندگان در مقابل همه مردم متعهد هستند؛ بنابراین معتقدم این سفر‌ها خیلی اثرگذار است.

وی با اشاره به سفر میدانی خود به استان خوزستان گفت: ۷۴۰ روستا در خوزستان دارای تنش آبی بودند. روستا‌هایی بودند که کنار رودخانه بزرگ آب شیرین بودند، اما لوله‌کشی به درون آن روستا صورت نگرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که ما بنا داریم نظام مسائل همه استان‌ها را در حوزه نظارت استخراج کنیم، گفت: بر اساس این نظام‌مندی باید بررسی کنیم که آخرین پیشرفت‌ها به کجا رسیده است و بر این اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات و درنهایت مسائل را در میدان بر اساس واقعیت‌ها تطبیق می‌دهیم و مشخص می‌شود که هزینه‌ها چه خروجی داشته است. بنابراین اینها می‌تواند تحرک لازم را در بی اثر کردن تحریم داشته باشد و مشکلات مردم را حل و فصل کند.

وی با بیان اینکه مجلس تلاش کرد که در حوزه انضباط مالی و شفافیت اقدامات اساسی انجام شود، گفت: ما در حوزه حقوق، همسان سازی را انجام دادیم و همسان سازی صندوق کشوری و لشکری به خوبی صورت گرفت.

رئیس مجلس بیان کرد: از سوی دیگر کارکنان تامین اجتماعی قشر کارگر و محروم جامعه هستند که ما گفتیم حتماً همسان سازی حقوق آنان هم باید انجام شود که ۸۹ هزار میلیارد تومان در مجلس برای این موضوع تخصیص دادیم.

قالیباف با اشاره به اینکه ما سقف حقوق‌ها را در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ محدود کردیم، گفت: تا پیش از این امکان افزایش حقوق تا سقف ۲۱ برابر حداقل حقوق وجود داشت که ما آن را تا ۱۵ برابر کاهش دادیم و همچنین در مصوبه دیگری مقرر شد که کسانی که بیشتر از ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند، صرفاً دو و نیم میلیون تومان به حقوقشان اضافه شود تا مانع تبعیض شود و ناگفته نماند که بیش از ۸۵ درصد از کارمندان ما کمتر از ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند و این مصوبه برای کسانی است که حقوق‌های بالاتری دریافت می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای مقرر کرد که از افراد پردرآمد مالیات بیشتری اخذ شود که البته این افراد جوسازی‌هایی علیه مجلس کردند، اما مجلس شورای اسلامی تسلیم نشد. ما می‌بینیم پرستاران که زحمات بسیار زیادی می‌کشند، مالیات پرداخت می‌کنند، اما برخی افراد که در فضای مجازی تبلیغات می‌کنند و مالیات نمی‌دهند که مجلس شجاعانه قانونی را مصوب کرد تا این افراد هم مالیات پرداخت کنند.

قالیباف تاکید کرد: علت جوسازی‌های بسیار زیادی که علیه مجلس یازدهم انجام می‌شود، آن است که ما با فرار مالیاتی مبارزه می‌کنیم و به دنبال شفاف‌سازی هستیم و البته ما مثل خیبری‌ها سوز داریم، اما دود نداریم.

وی افزود: مجلس مصوباتی هم در حوزه معافیت مالیاتی داشت، به گونه‌ای که ۲۰ درصد مالیات همه کار‌های تولیدی را معافیت دادیم و همچنین در مصوبه‌ای مقرر شد که کسبه خرد و کسانی هم که درآمد بسیار کمی دارند، مشمول معافیت مالیاتی شوند و ما کاملاً به این موضوع نظارت می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره طرح بنزینی مجلس، گفت: مجلس طرحی درباره بنزین داشت که طرح بسیار خوبی بود، اما به دلیل مقطع زمانی و همچنین مشکلاتی که در آن وجود داشت، رأی نیاورد. البته این طرح حتماً در دستور کار مجلس است و منتفی نشده است و در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

قالیباف ادامه داد: برخی از افراد هستند که چهار ماشین دارند و ۲۳ برابر بقیه مردم از یارانه بنزین استفاده می‌کنند و در مقابل بسیاری از افراد خودرو ندارند و طبق آمار ۴۶ درصد خانوار‌های ما ماشین ندارند و هیچ سهمی از انرژی در حوزه بنزین نمی‌برند که مجلس در قالب طرحی به دنبال آن است که سهمیه یارانه بنزین را به کسانی که ماشین ندارند، بدهد.

وی تاکید کرد: یکی از اقدامات ساختاری مجلس شورای اسلامی آن بود که ما بودجه را عملیاتی کردیم و برای آن پروژه تعریف کردیم و دیوان محاسبات هم رسیدگی می‌کند و قطعاً این تحول را در سال ۱۴۰۰ خواهد دید و مجلس هم بر این رویه نظارت خواهد کرد و امیدواریم که دولت هم با تحرک بیشتری کار‌ها را انجام دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقداماتی که در لایحه بودجه در حوزه کشاورزی انجام شده است، گفت: نمایندگان مجلس در جلسه‌ای گفتند که بودجه ۱۴۰۰ بوی کشاورزی می‌دهد چرا که در این بودجه مجلس به کشاورزان بسیار توجه کرده است. امنیت غذایی برای ما بسیار اهمیت دارد.

قالیباف ادامه داد: تقویت صندوق بیمه کشاورزان یکی از مصوبات بسیار مهم بود تا آسیب دیدگی کشاورزان از این طریق جبران شود و همچنین در مصوبه دیگری مقرر شد که جریمه تسهیلاتی که به کشاورزان داده شده بود، اما آنان دچار مشکلاتی، چون سیل زدگی شدند، بخشیده شود. همچنین حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان برای توسعه بخش‌های کشاورزی گذاشتیم.

وی با تاکید بر اینکه موضوع شفافیت و جلوگیری از رانت و تبعیض در سراسر بودجه مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: گام اصلی مجلس متمرکز بر برنامه هفتم توسعه است که به دنبال آن هستیم که با دولت آینده برنامه محکمی را بنویسیم تا مردم هر سال تحول اقتصادی را شاهد باشند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است