قطعات خودرو

قانون باید اجرا شود؛ ما هم منتظر تصمیم مجلس هستیم

 به زعم رئیس اتاق اصناف تهران، قانون سازمان صنفی درسال 1392 اصلاح و موارد ممنوعیت عضویت دو دوره و چهار دوره اعضا در قانون تصویب شده وحالا زمان اجرای آن رسیده است.

«قاسم نودهی فراهانی» در گفتگو با خبرنگار«قطعات خودرو» به سوالات ما در مورد اصلاح قانون نظام صنفی که در مجلس مطرح شده و رای دیوان عدالت و ضرورت اجرای این قانون توضیحاتی را ارائه کرد.

ارزیابی شما در مورد اصلاح قانون نظام صنفی که در مجلس مطرح شده و ممنوعیت عضویت بعضی از اعضای قدیمی اتحادیه‌ها چیست؟

قانون سازمان صنفی درسال 1392 اصلاح و موارد ممنوعیت عضویت دو دوره و چهاردوره در قانون تصویب شد. حالا زمان اجرای آن رسیده است. کنار این امر دیوان عدالت اداری نیز حکمی را برمبنای اجرای این قانون ارائه کرده است.

بنابراین اتحادیه‌هایی که هنوز انتخابات برگزار نکرده‌اند باید افرادی را که دو دوره یا چهار دوره در آن اتحادیه عضو بودند،کنار بگذارند و افراد جدید را جایگزین کنند. اتحادیه‌هایی که انتخابات‌شان برگزار شده یا اعتبارنامه‌های‌شان در حال اتمام است هم لازم است که از این قانون تبعیت کرده و کم‌کم افراد جدید را جایگزین قدیمی‌ها کنند. آنچه مسلم است اینکه قانون باید اجرا شود. بخصوص که حکم دیوان عدالت هم همراهش است.

به نظر شما چقدر احتمال دارد که این ممنوعیت از اعتبار ساقط شود؟

به اعتقاد من تا زمانی که قانونی تصویب و ابلاغ نشده همه این احتمالات و گفته‌ها و شنیده‌ها در حد حرف است. هنوز قانونی که در بالا توضیح دادم به قوت خود باقی و لازم‌الاجراست. حال اگر چنانچه قوانین دیگری را درمجلس به تصویب برسانند و شورای نگهبان هم آن را تایید و ابلاغ کند، باید به قانون جدید استناد کرد.

اعلام شده که هشتم تیر انتخابات اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات برگزار می‌شود. به نظر شما تکلیف این طرح جدید تا قبل ۸تیر و روز برگزاری انتخابات، مشخص می‌شود؟

بله؛ تا ۸ تیر حتماً این قانون ابلاغ و اجرایی می‌شود. در حال حاضر یکی از مواردی که در دستور کار قرار گرفته موضوع انتخابات اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات است که باید ثبت نام و تعیین تکلیف انجام شود. حال ممکن است تا زمان برگزاری انتخابات رنگ‌بندی شهر‌ها اعلام شود. اما باید ثبت نام‌ها انجام و تعیین تکلیف شود و به جای افرادی که دو دوره یا چهار دوره عضو اتحادیه بوده‌اند، افراد جدید بیایند.

ممکن است بفرمایید کدام نماینده‌ها در حال پیگیری این طرح هستند؟

نمایندگان فراکسیون اصناف درحال پیگیری این طرح هستند.

آیا اتاق اصناف هم در جریان این طرح هست؟

بله. اتاق اصناف کاملا در جریان این طرح است. ما هم پیگیر هستیم تا ببینیم نمایندگان مجلس چه تصمیمی می‌گیرند و سرانجام این قانون چه می‌شود.

به طور کلی ضرورت تصویب این طرح چیست وچه لزومی دارد اجرا شود؟

ضرورتی ندارد. واقعاً ضرورتی ندارد. اما واقعیت این است که واقعاً آن افراد کاری انجام نمی‌دهند. حال اگر دو دوره بودن آن‌ها بشود سه دوره، باز هم اتفاقی نمی‌افتد. اما چنانچه راه را پله‌پله به جلو برویم و افراد به مرور و تدریجی جایگزین شوند، یکباره ترکیب اعضای اتحادیه‌ها به هم نمی‌خورد و کار‌ها به مرور انجام می‌شود. در حال حاضر که قانون می‌خواهد یکدفعه اجرا شود همه چیز به هم ریخته است. در این صورت وزارتخانه باید برای اتاق‌های اصناف هم سرپرستی تعیین کند.

به نظر شما تصویب این قانون چه تاثیری در روند کاری اتحادیه‌ها دارد؟

در مورد اینکه این قانون چه تاثیری در اتحادیه‌ها می‌گذارد، می‌توانم بگویم که تاثیر خاصی ندارد. اما ازآنجایی که ممکن است افراد جدید که وارد اتحادیه‌ها می‌شوند روند کار را ندانند باید از حضور پیشکسوتان و قدیمی‌ها به عنوان مشاوراستفاده کنند تا خودشان به اوضاع مسلط شوند. از اهداف این طرح هم می‌توان به توجه به جوانگرایی و استفاده از نیرو‌های جوان و متخصص اشاره کرد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است