قطعات خودرو

قاچاق جلوی چشم همه

مسئولین محترم:

برای توسعه فرهنگی قبح قاچاق، مسئولان باید قائل به اجرای قوانین مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ناظر بر عملکرد خود باشند و در توسعه فرهنگی و اصلاح الگوی مصرف نقش خود را به خوبی ایفاء کنند به­ عنوان مثال سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهیه فیلم ­ها و سریال­ ها درخصوص کاهش مصرف قاچاق نقش به ­سزایی دارند.

این ها بخشی از سخنان مهدی کوشا مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت­های مردمی ستاد مرکزی مقابله با قاچاق ارز و کالاست.

از متن فوق برمی‌آید که مسئولین محترم به قدر کافی موضوع را درک نکرده و به مسئولیت‌های خود عمل نمی کنند. پر بیراه هم بنظر نمی‌آید در همه کالاها قاچاق را براحتی می توانیم ببینیم. سفره‌ای شده که هرکسی بر گوشه‌ای از آن بنشسته و تناول می کند. « گویا بلا چو عام بود دلکش است و مستحسن!»

کمک خواهی از تشکل‌­های مردمی حوزه قطعات خودرو

 همراه­ سازی و مسئول­ سازی واحدهای صنفی به ­منظور حسن اجرای مقررات صنفی در امر مبارزه با قاچاق از برنامه های دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت­های مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

برای رسیدن به نتیجه در این بخش چند برنامه محوری را در دستور کار قرار دارد که تمرکز و هم‌گرایی همه انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه خودرو، یکی از آنها به شمار می‌آید.

تشکل‌های فعال در حوزه خودرو باید از حالت جزیره‌ای خارج شده و همه ظرفیت و توان آنها برای پیش‌گیری و مبارزه با قاچاق لوازم یدکی و قطعات در یک‌جا متمرکز شود، هم­‌چنین فرهنگ‌سازی، اقناع مسئولان و مردم بوسیله گزارش‌های خبری در رسانه‌ها از دیگر برنامه‌های این دفتر است.

با اشاره به اهمیت و تأثیر کیفیت تولیدات داخلی در پیش‌گیری از قاچاق، تولید با کیفیت و در سطح کلاس جهانی و صادرات‌محور، مقدمه و پیش‌­­نیاز پیشگیری از قاچاق به‌ شمار ­می‌­­رود.

برای رسیدن به نتیجه مطلوب در پیش‌گیری و مبارزه با قاچاق، همکاری همه بخش­‌های مرتبط اعم از مسئولان و تشکل­‌های­‌مردمی ضروری است.

سطور فوق الذکر نیز بخش دیگری از پاسخ مهدی کوشا به سوالات مکتوب ماهنامه قطعات خودرو است (مدیر کل محترم دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت­های مردمی ستاد مرکزی مقابله با قاچاق ارز و کالا) ایشان درخواست همکاری از تشکل های صنفی و واحدهای صنفی را مطرح کرده اند. امری نیکوست اما بدون برنامه مشخص چگونه همکاری می تواند مفید باشد؟

بارها تولیدکنندگان قطعات یدکی خودرو که از قضا محصولی در کلاس جهانی و رقابت پذیر، با کیفیت و در حال صادرات دارند از قاچاق آسیب دیده اند و شکایت کرده اند و نتیجه بازدارنده نبوده است. چون هنوز قاچاق و تقلب در موارد مزبور وجود دارد.

بارها بازرگانان خوش‌نام، متخصص، با اعتبار بین المللی از قاچاق شاکی شده‌اند. طرح دعوا کرده‌اند ولی بجایی نرسیده‌اند. مثال های فراوان وجود دارد که نامشان در صورت در خواست اعلام می شود.

قاچاق معمای اقتصاد ایران

در حالی که مقام معظم رهبری نیز خواستار برخورد با قاچاق و اخلال‌گران در اقتصاد ملی هستند اما گویا قوای سه گانه در صف و ستاد هنوز راهی قاطع نیافته‌اند یا نمی توانند پیاده سازی کنند. هرچه که هست اعتماد ملی و سرمایه‌های ملی در خزان قاچاق برّ و برگی برایشان باقی نمانده است.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است