قطعات خودرو

قراردادی که با خدا امضا کردم؛ اشتغالزایی برای ۸۰۰ فرد دارای معلولیت

به اعتقاد کارآفرین برتر کشور، خَیر بودن با خیراندیشی تفاوت دارد و اگر کسی دلسوزانه به جامعه خود توجه کند و به فکر دیگران باشد حتماً کارآفرین خواهد بود.”سید محمد موسوی” کارآفرینی را در زمینه اقتصاد تنها راه نجات یک کشور می‌داند و می‌گوید: کارآفرین به مثابه نانوای قهاری است که خمیر آن را باید دولت در نقش تسهیلگر فراهم آورد. پس وظیفه دولت است که بستر کارآفرینی را فراهم کند. ما درکشور کارآفرین کم نداریم اما بسترها فراهم نیست و اگر این امکان به وجود بیاید مطمئناً تعداد کارآفرینان افزایش یافته و به تبع آن تعداد بیکاران نیز کاهش پیدا می‌کند.

 سید محمد موسوی در گفتگو با خبرنگار «قطعات خودرو» می‌گوید: قوه قضائیه باید دست اخلالگران اقتصادی را کوتاه کند و دولت نیز باید قدر تولید‌کننده را بداند و بستر را آماده کند تا آن فرد نه تنها متضرر نشود بلکه رشد هم داشته باشد.

تولید کننده‌ای که در این شرایط به کارخود ادامه می‌دهد، بدون شک هنرمند است

تعارف که نداریم، در دورانی که مهم‌ترین مشکل کشور اشتغال است و جوانان زیادی بیکار هستند و در هجمه خبرهای بد، شنیدن خبری خوب از اقدام یک کارآفرین که دغدغه‌اش ایجاد اشتغال است، خالی از لطف نیست.

این کارآفرین از سال ۱۳۸۰ تاکنون موفق به  اشتغال‌زایی  برای ۸۰۰ نفر از معلولان جسمی حرکتی، نابینا و ناشنوا شده که با ایجاد اشتغال و حضور در جامعه به خود باوری رسیده اند و از انزوای محض درآمده اند.

وی می‌گوید: در این شرایط بد اقتصادی، تولید کننده‌ای که به کار خود ادامه می‌دهد، بدون شک هنرمندی است که توانسته با تمام سختی‌ها سرپا بماند. چرا که یکی از پایه‌های اقتصادی ما ارز است و ما در حاشیه امن حرکت نمی‌کنیم و به دلایلی روشن هر روز شاهد تغییر و نوسان قیمت‌ها هستیم. حالا ما در این شرایط اقتصادی باید استقامت کنیم و دراین بحران اقتصادی به تولید کردن ادامه دهیم. همچنین در کنار تولید باکیفیت، از دیوار اعتماد مردم هم بالا نرویم و در مقابل سیاستگذاری‌های غلط و ورود کالاهای بی ارزش خارجی نیز یارای رقابت داشته باشیم.

اگر کارخانه‌ها تعطیل شوند…

موسوی با اشاره به اینکه من برای سود خودم محصول تولید نمی‌کنم چرا که شاید سود اندکی ببرم که هیچ توجیه اقتصادی ندارد می‌گوید: اما هر لحظه که فکر می‌کنم اگر خدای نکرده کارخانه تعطیل شود، کارکنان ما که غالبا مستاجر هستند یا قسط دارند چه خواهند کرد، تنم می‌لرزد.

وی ادامه می‌دهد: برندها سرمایه های ملی هستند و هر چیز که ملی است دولت باید از آنها مانند آثار ملی و باستانی محافظت کند. متاسفانه این دولت و دولت پیشین از برندها حمایت نکردند و وظیفه ملی خود را به خوبی انجام ندادند. من به شخصه هیچ پشتیبانی از این دولت‌ها ندیدم.

این کارآفرین تاکید کرد: کارآفرینان باید به عنوان سرمایه های ملی محافظت و حمایت شوند تا این روند منجر به افزایش تعداد کارآفرینان شود.

موسوی با بیان اینکه کارآفرین نیازمند امنیت اقتصادی است، توضیح داد: موردی که من به عنوان یک کارآفرین در مقابل آن مقاومت کردم عوامل خارجی نبود، بلکه موانع و مشکلات داخلی بود و متاسفانه کارآفرینان حتی در دستگاه قضا هم از ملجا و پناه قانونی برخوردار نیستند.

مشکل اصلی بیشتر مردم پیدا کردن شغل است

در ایامی که پیدا کردن شغل دغدغه و مشکل اصلی بیشتر خانواده‌ها و جوانانی است که از تحصیلات عالیه و سلامت جسمانی برخوردارند، شنیدن این جمله که بیش از 90 درصد پرسنل یک واحد تولیدی معلول هستند و در اوج مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها، این واحد تولیدی نیرو جذب می‌کنند، به اندازه کافی عجیب اما شیرین است.

به زعم خانواده‌های معلولان ، سید محمد موسوی حتی اگر اشتغال‌زایی هم نمی‌کرد همین که معلولان را به متن جامعه آورده و آنها را از منزوی بودن نجات داده و تبدیل به افرادی توانا کرده کافی است که همیشه در دعای خانواده ها جایگاه ویژه داشته باشد.

موسوی خطاب به تولید کنندگان می‌گوید: ما در اوج تحریم‌ها قرار داریم. اگرممکن است کمی تحمل کنید و از کیفیت و مقدار محصول خود کم نکنید. زیرا مردم به حد کافی در فشار هستند. اگر ما صاحبان سرمایه سود کمتری ببریم اشکالی ندارد، اما اگر یک کارگر بیکار شود و واحد را تعطیل کنیم زندگی او آسیب جدی می‌بیند. صاحبان سرمایه باید امروز کمی گذشت کنند و سودی کمتری ببرند اما لبخند عزیزی را ببینیم که خرج زندگی‌اش را در می‌آورد .

سید محمد موسوی می‌گوید: خدا را شاکریم که در سنگر اشتغال و تولید توانستیم به سهم خود برای تعداد زیادی از معلولان اشتغال‌زایی کنیم.

مدیرعامل شرکت گروه بهداشتی فیروز با بیان اینکه پیش از این ۸۰۰ فرد معلول در این واحد تولیدی مشغول به فعالیت شده‌اند، می‌گوید: در بهمن ماه سال ۹۷ شیفت سوم کارخانه فیروز راه‌اندازی و منجر به ایجاد ۲۰۰ فرصت شغلی جدید برای معلولان شد.

موسوی که سمت مقام مشورتی سازمان ملل در زمینه معلولان ایران را دارد با اشاره به اینکه درحال حاضر معلولان ۹۲ درصد کارکنان فیروز را تشکیل می‌دهند، اضافه می‌کند: اگر شرایط اقتصادی بهبود یابد به زودی ۳۰۰  فرد معلول دیگر وارد بازار کار خواهند شد.

مدیرعامل شرکت گروه بهداشتی فیروز می‌گوید: پیامی که رسانه‌ها باید آن را به گوش سرمایه‌داران برسانند این است که ما با به کارگیری دستگاه‌های اتوماسیون به شدت مخالف هستیم چرا که معتقدیم در جایی که جوانان جامعه بیکار هستند و ناخودآگاه به اعتیاد و طلاق و خودکشی روی آورده اند، ماشین و اتوماسیون معنا ندارد. تنها راه بومی‌سازی صنعت، دوری جستن از اتوماسیون است چرا که اتوماسیون در کشورهای دارای نرخ رشد منفی جمعیت، کارایی دارد.

موضوع اشتغال در راستای کرامت انسانی افراد است

کانون توانا نیز صاحب یک مجتمع بزرگ کارگاهی و سه شرکت تولیدی در زمینه قطعات الکترونیکی، بسته بندی و محصولات شیشه است که منجر به اشتغال بیش از ۱۵۰ نفر شده است.

وی با بیان این مطلب که کانون معلولین ایرانیان توانا یک نهاد مردمی و ملی است که از ۲۶ سال گذشته در استان قزوین فعالیت می‌کند، می‌گوید: تعریف کانون توانا از پدیده “معلولیت” امروز در دپارتمان اکوسوکِ سازمان ملل به عنوان یک تعریف شاخص مورد توجه قرار گرفته است.

فرصت‌های برابر برای معلولان فراهم نیست

این کارآفرین برتر کشور در زمینه اشتغالزایی برای معلولان ازعدم فراهم بودن فرصت‌های برابر برای معلولان ابراز ناخرسندی کرده ومی ‌گوید: چرا هرگاه سخن از معلولیت به میان می‌آید ذهن‌ها به سمت ناتوانی و ضعف می‌رود در حالی که معلولان بارها مقاومت و توانمندی خود را ثابت کرده اند.

وی اضافه می‌کند: مهم‌ترین انتظار ما از مسئولان فراهم کردن بستر‌های لازم و رفع موانع است تا بتوانیم پیش ازاین رشد و توسعه داشته باشیم.

بنیانگذار کانون توانا با یاد نام اسوه عدالت علی (ع) ، تاکید می‌کند: من بر اساس اصول و باورهای اسلامی همواره خود را خادم مردم دانسته و ازعنوان” کارآفرین”خجالت می‌کشم.

این مسئول بر ضرورت احیای سرمایه‌داری الهی تاکید می‌کند: وقتی مولا علی(ع) مقتدای من است، احیای این سبک از سرمایه‌داری الهی را وظیفه خود می‌دانم و کسانی که در شب‌های قدر مولایمان علی (ع) را صدا می‌زنند اگر می‌خواهند باری از زمین بردارند باید بدانند راه علی(ع) چگونه بوده است. بر اساس کتب معتبر تاریخی، علی(ع) در طی ۲۵ سال خانه نشینی بیش از ۷۰ پروژه و زیرساخت اقتصادی مانند حفر قنات را عملیاتی کردند در حالی که بسیاری تصور می‌کنند حضرت علی(ع) در خانه مانده بودند و فقط عبادت می‌کردند.

قراردادی که با خدا امضا کردم

موسوی با اشاره به اینکه معتقدم که خداوند قراردادی با ما امضا کرده و فرموده که اگر تو به بندگان من کمک کنی من هم به تو رحم خواهم کرد می‌گوید: من با تمام وجودم این قرارداد را باور دارم و از سودم می‌گذرم، به بندگان خدا کمک می‌کنم تا آمار بیکاری و به تبع آن آمار طلاق و خودکشی و اعتیاد پایین بیاید.

تصور کنید یک فرد نابینا از صبح تا به شب چه باید کند؟ در حال حاضر سرویس به در خانه اش می‌رود و او را به کارخانه می‌آورد. او با اشتیاق  کار می‌کند و خوشحال است که درآمد دارد. به نظر من شادی و لبخند این عزیزان را با دنیا نمی‌توان عوض کرد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *