اخبارگزارش‌های ویژه

کیفیت روانکارها و فیلترها مطلوب نیست

قطعات خودرو: محمد اسدی - توزيع‌كننده روانكارها و فيلترها - گفت: وقتی موتورهاي درون‌سوز از روانکارها و فیلترهای استاندارد استفاده نمی‌کنند، باعث می‌شوند كه شاخص آلودگی در كلان‌شهرهایی مانند تبریز، تهران و اصفهان بالا برود.

محمد اسدی که به گفته خودش با اتکا به سابقه پدر از سال ۱۳۵۶ در کار توزیع روانکارها و فیلترهاست، در گفت‌وگو با خبرنگار قطعات خودرو، اظهار کرد: ما محصولات تولید داخل را توزیع می‌کنیم. در حوزه کیفیت محصولات، خیلی مشکل وجود دارد و باید از تولیدات داخل حمایت شود.

کیفیت روانکارها و فیلترها مطلوب نیست

او ادامه داد: از نظر کیفی، بخصوص در چند سال اخیر که کمبود کالا بوده، کیفیت در حوزه روانکارها و فیلترها وضعیت مطلوبی نداشته است. نرخ اصطحکاک در کشور ما به قدری بالاست که بخش اعظمی از مشکلات زیست محیطی در کلان‌شهرها به همین دلیل ایجاد می‌شود.

موتورها احتراق ناقص دارند

وی تاکید کرد: در حوزه درون‌سوزها و بخش تخصصی ما که روانکارها هستند، می‌توانم اثبات کنم که حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد موتورها، احتراق ناقص انجام می‌دهند و این، مهم‌ترین مولفه در آلودگی هواست. تمام اقتصاد ما در اتمسفر محیط زیست می‌چرخد. اگر نتوانیم محیط زیست را حفظ کنیم، اصلاً نمی‌توانیم زندگی کنیم. متاسفانه هرکدام از حوزه‌های صنعتی دارد گوشه‌ای از این کشتی را سوراخ می‌کند.

زیرساخت‌های تولید داخلی به زمان جنگ جهانی دوم متعلق‌اند

اسدی درباره این‌که چرا محصولات داخلی از نظر شما کیفیت پایینی دارند؟ گفت: زیرساخت‌های تولید و تکنولوژی ما به جنگ جهانی دوم متعلق است. در بحث افزودنی‌ها نیز واردات به مشکل خورده است. نبود زنجیره توزیع تخصصی نیز از جمله مشکلات است. مصرف‌کننده هم آگاهی لازم را ندارد. به علاوه، دستگاه‌های نظارتی و استانداردی ما مشکل دارند.

این توزیع‌کننده همچنین اظهار کرد: روغن‌ها در اختیار شرکت‌های خصولتی هستند که نظارت درستی روی آن‌ها نمی‌شود. متاسفانه مدیران ارشدی که در این حوزه‌ها کار می‌کنند یا متخصص نیستند یا متخصصی هستند و چشم خود را می‌بندند.

چرا ما بزرگ‌ترین مصرف‌کننده قطعات یدکی هستیم؟

او با بیان این‌که احتراق ناقص در کشور باعث شده که بخش زیادی از ناوگان حمل و نقل به فرسایش زودرس برسد، پرسید: شما می‌دانید چقدر مصرف انرژی مازاد در کشور داریم؟ به‌دلیل آن‌که نتوانسته‌ایم نرخ اصطحکاک خود را کنترل کنیم. می‌دانید چرا ما بزرگ‌ترین مصرف‌کننده قطعات یدکی موتوری در منطقه هستیم؟ چون سرویس و نگهداری را بلد نیستیم. چون نرخ اصطحکاک در موتورهای ما بالاست. چرا نمی‌توانیم نرخ اصطحکاک را کنترل کنیم؟ چون اولین مولفه آن روغن موتور است و بعد از آن فیلتر.

وی با اشاره به این‌که روغن‌ها و فیلترها باید در سطح بین‌المللی ارزیابی شوند، تاکید کرد: من اصلاً تست‌های اداره استاندارد ایران را قبول ندارم. اداره استاندارد ما یکسری مواد اولیه را برای انجام تست‌های فیلترها ندارد. این ادعاها قابل اثبات است. اکنون نسل سوم خانواده ما در این حوزه فعال است. این دوره‌ای که در حال گذر از آن هستیم، از نظر کیفیت، جزو بدترین دوره‌هاست.

قیمت‌گذاری روانکارها غیرمنصفانه است

اسدی درباره نحوه قیمت‌گذاری محصولات نیز گفت: در حوزه روانکارها، قیمت‌گذاری‌ها غیرمنصفانه است.

او ادامه داد: بخش زیادی از مشکلات به‌دلیل نبودن تخصص‌گرایی است. در حوزه‌های تولید و توزیع، بسیاری از افراد فعال، محصول را نمی‌شناسند و شرح وظایف آن را نمی‌دانند. شرایط در حوزه تعمیرات نیز همین است. در حالی که این کار پروسه‌ای علمی نیاز دارد.

قدوقواره تولیدکننده داخلی با وجود نمونه خارجی مشخص می‌شود

این توزیع‌کننده در پاسخ به این پرسش که آیا وقتی واردات در کشور آزاد بود، کیفیت محصولات داخلی بهتر بود؟ تصریح کرد: بله؛ به نظر من، آن زمان هم تنوع محصولات بیشتر بود و هم سطح کیفی بالاتر بود. وقتی نمونه خارجی باشد، قدوقواره تولیدکننده داخلی مشخص می‌شود. مثلاً بررسی می‌شود که یک روانکار چقدر به کاهش انرژی کمک می‌کند، یا در کنترل آلاینده‌های خروجی موثر است، یا چقدر برای خریدار اقتصادی‌تر است. در نتیجه تحلیل این داده‌ها مشخص می‌شود که مثلاً اگر روغن وارداتی را لیتری دو یورو بخرید، بهتر از این است که یک روغن ایرانی را لیتر یک یورو رو بخرید، چون روغن خارجی مقرون به‌صرفه‌تر است.

HIC HIC

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آتا تجارت
دکمه بازگشت به بالا