قطعات خودرو

كيفيت روانكارها و فيلترها مطلوب نيست

محمد اسدی كه به گفته خودش با اتكا به سابقه پدر از سال ۱۳۵۶ در كار توزیع روانکارها و فیلترهاست، در گفت‌وگو با خبرنگار قطعات خودرو، اظهار كرد: ما محصولات تولید داخل را توزيع می‌کنیم. در حوزه کیفیت محصولات، خیلی مشکل وجود دارد و باید از تولیدات داخل حمایت شود.

كيفيت روانكارها و فيلترها مطلوب نيست

او ادامه داد: از نظر کیفی، بخصوص در چند سال اخیر که کمبود کالا بوده، کیفیت در حوزه روانکارها و فیلترها وضعیت مطلوبي نداشته است. نرخ اصطحکاک در کشور ما به قدری بالاست که بخش اعظمی از مشکلات زیست محیطی در کلان‌شهرها به همین دليل ايجاد مي‌شود.

موتورها احتراق ناقص دارند

وي تاكيد كرد: در حوزه درون‌سوزها و بخش تخصصی ما که روانکارها هستند، می‌توانم اثبات کنم كه حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد موتورها، احتراق ناقص انجام می‌دهند و این، مهم‌ترین مولفه در آلودگی هواست. تمام اقتصاد ما در اتمسفر محیط زیست می‌چرخد. اگر نتوانیم محیط زیست را حفظ کنیم، اصلاً نمی‌توانیم زندگی کنیم. متاسفانه هركدام از حوزه‌هاي صنعتی دارد گوشه‌ای از این کشتی را سوراخ می‌کند.

زيرساخت‌هاي توليد داخلي به زمان جنگ جهاني دوم متعلق‌اند

اسدی درباره اين‌كه چرا محصولات داخلي از نظر شما كيفيت پاييني دارند؟ گفت: زیرساخت‌های تولید و تکنولوژی ما به جنگ جهانی دوم متعلق است. در بحث افزودنی‌ها نیز واردات به مشکل خورده است. نبود زنجیره توزیع تخصصی نيز از جمله مشکلات است. مصرف‌کننده هم آگاهی لازم را ندارد. به علاوه، دستگاه‌های نظارتی و استانداردی ما مشکل دارند.

اين توزيع‌كننده همچنين اظهار كرد: روغن‌ها در اختیار شرکت‌های خصولتی هستند که نظارت درستی روی آن‌ها نمی‌شود. متاسفانه مدیران ارشدی که در این حوزه‌ها کار می‌کنند یا متخصص نیستند یا متخصصی هستند و چشم خود را می‌بندند.

چرا ما بزرگ‌ترين مصرف‌كننده قطعات يدكي هستيم؟

او با بيان اين‌كه احتراق ناقص در کشور باعث شده که بخش زیادی از ناوگان حمل و نقل به فرسایش زودرس برسد، پرسيد: شما می‌دانید چقدر مصرف انرژی مازاد در كشور داریم؟ به‌دليل آن‌كه نتوانسته‌ایم نرخ اصطحکاک خود را کنترل کنیم. می‌دانید چرا ما بزرگ‌ترین مصرف‌كننده قطعات یدکی موتوری در منطقه هستیم؟ چون سرویس و نگهداری را بلد نیستیم. چون نرخ اصطحکاک در موتورهای ما بالاست. چرا نمی‌توانیم نرخ اصطحکاک را کنترل کنیم؟ چون اولین مولفه آن روغن موتور است و بعد از آن فیلتر.

وي با اشاره به اين‌كه روغن‌ها و فيلترها باید در سطح بین‌المللی ارزیابی شوند، تاكيد كرد: من اصلاً تست‌های اداره استاندارد ایران را قبول ندارم. اداره استاندارد ما یکسری مواد اولیه را برای انجام تست‌های فیلترها ندارد. این ادعاها قابل اثبات است. اكنون نسل سوم خانواده ما در این حوزه فعال است. این دوره‌ای که در حال گذر از آن هستیم، از نظر کیفیت، جزو بدترین دوره‌هاست.

قیمت‌گذاري روانكارها غیرمنصفانه است

اسدی درباره نحوه قیمت‌گذاری محصولات نيز گفت: در حوزه روانکارها، قیمت‌گذاری‌ها غیرمنصفانه است.

او ادامه داد: بخش زیادی از مشکلات به‌دلیل نبودن تخصص‌گرایی است. در حوزه‌های تولید و توزیع، بسیاری از افراد فعال، محصول را نمی‌شناسند و شرح وظایف آن را نمی‌دانند. شرايط در حوزه تعمیرات نیز همین است. در حالی که این کار پروسه‌ای علمی نیاز دارد.

قدوقواره توليدكننده داخلي با وجود نمونه خارجي مشخص مي‌شود

اين توزيع‌كننده در پاسخ به اين پرسش كه آيا وقتي واردات در كشور آزاد بود، کیفیت محصولات داخلی بهتر بود؟ تصريح كرد: بله؛ به نظر من، آن زمان هم تنوع محصولات بیشتر بود و هم سطح کیفی بالاتر بود. وقتی نمونه خارجی باشد، قدوقواره تولیدکننده داخلی مشخص می‌شود. مثلاً بررسی می‌شود که یک روانکار چقدر به کاهش انرژی کمک می‌کند، یا در کنترل آلاینده‌های خروجی موثر است، یا چقدر برای خریدار اقتصادی‌تر است. در نتیجه تحلیل این داده‌ها مشخص می‌شود که مثلاً اگر روغن وارداتی را لیتری دو یورو بخرید، بهتر از این است که یک روغن ایرانی را لیتر يك یورو رو بخرید، چون روغن خارجی مقرون به‌صرفه‌تر است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *