قطعات خودرو

مالکیت معنوی شبکه برق و الکترونیک تارا

طراحی و داخلی‌سازی شبکه برق و الکترونیک «تارا»

مدیر طراحی سیستم های برق، الکترونیک و پلتفرم ایران خودرو از طراحی و داخلی‌سازی شبکه برق و الکترونیک خودروی تارا با همت قطعه سازان داخلی و مهندسان این گروه صنعتی خبر داد.

طراحی و داخلی‌سازی شبکه برق و الکترونیک «تارا»

سید احمد مدیرقمی افزود: این شبکه با الگوبرداری از خودروهای روز دنیا طراحی و داخلی‌سازی شده که ساختار و معماری آن تحت مالکیت معنوی گروه صنعتی ایران خودرو قرار دارد.
وی با اشاره به این‌که شبکه برق و الکترونیک خودروی تارا کپی‌برداری نیست، خاطر نشان کرد: تعامل و همکاری با شرکت های دانش‌بنیان و قطعه‌سازان مرتبط با برق و الکترونیک یکی از فعالیت‌های مرکز تحقیقات ایران خودرو در خصوص این محصول بوده است.
مدیرقمی تاکید کرد: هیچ شرکت خودروسازی در دنیا دانش و تکنولوژی و مالکیت معنوی شبکه برق و الکترونیک خودرو را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهد و شبکه برق و الکترونیک محصول تارا از نظر سخت افزاری و نرم افزاری وابسته به خارج از کشور نیست.
مدیر طراحی سیستم های برق، الکترونیک و پلتفرم ایران خودرو خاطرنشان کرد: سیستم کنترل فشار باد تایر از نظر نرم‌افزاری توسط مهندسان مرکز تحقیقات توسعه داده شده که این مهم یکی از نوآوری‌های خاص در شبکه برق و الکترونیک خودروی تارا است .
وی اظهار کرد: در شبکه برق و الکترونیک تارا، ارتباط سامانه کنترل هوشمند موتور، سامانه پایداری خودرو، فرمان برقی، TCU گیربکس اتوماتیک، سامانه کنترل باد تایر، جلو آمپر، سامانه‌های کروز کنترل، سامانه استارت بدون کلید (کی‌لس)، مالتی مدیا تحت شبکه CAN مدیریت می‌شود. 
مدیرقمی گفت: شبکه برق و الکترونیک خودروی تارا، شبکه‌ای تک نود مجتمعی است که می‌تواند  پیچیدگی‌های ارتباطات نودهای الکترونیکی یک خودروی روز دنیا را تحت شبکه CAN مدیریت کند.

شبکه CAN چیست؟

رایج ترین پروتکل ارتباطی بین یونیت های کنترلی در خودروهای امروزی شبکه کن است. با استفاده از شبکه کن عیب یابی و افزودن آپشن های جدید به خودرو ها بسیار ساده تر گشته است.در سال های اخیر به علت افزایش آلودگی های زیست محیطی استاندارد های بسیار سختی برای جلوگیری از افزایش آلاینده ها وضع شده است. صنعت خودروسازی برای رعایت هر چه بیشتر این استاندارد ها نیاز به کنترل هر چه بیشتر بر روی آلاینده های خروجی از اگزوز خودرو ها داشت که بدون افزایش سنسور ها و نظارت بر کارکرد صحیح موتور امکان پذیر نبود. این تغییرات هر چند خوب بودند و باعث کاهش آلودگی می شدند اما باعث پیچیدگی، افزایش وزن و هزینه سیستم های الکترونیکی خودرو می شدند.در سال 1993 شرکت بوش اقدام به معرفی سیستم شبکه کن نمود. در این سیستم کلیه یونیت ها می توانستند با به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود بر روی یک شبکه و استفاده از این اطلاعات به اشتراک گذاشته شده به کار خود بپردازند. این تکنولوژی (شبکه کن) باعث کاهش پیچیدگی، قیمت و وزن سیستم های الکترونیکی در خودرو ها شد. در سال های بعدی نسخه های بعدی و جدید تری از این این تکنولوژی همچون کن سرعت بالا و کن سرعت پایین نیز ارائه شدند که هر کدام توانایی های خاص خود را داشتند.در دستگاه دیاگ جی اسکن برای عیب یابی این شبکه می توانید از اسیلسکوپ  دیاگ جی اسکن یا قسمت تست شبکه در منوی ابزارها یا utility استفاده کنید.پیدا کردن پین های درست کابل OBD برای تست شبکه به صورت دستی و تحلیل نمودارهای آن کار سخت و تخصصی می باشد. اما در دستگاه دیاگ جی اسکن قابلیتی وجود دارد در منوی ابزارها یا utility که شما می توانید، فقط با اتصال کابل دستگاه به خودرو، وصل بودن شبکه و مقاومت آن را بررسی کنید.در ویدئو پیش رو، مفهوم و تاریخچه ای از شبکه ی can در خودروها آمده است.


 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *