امروز : جمعه 11 فروردین 1402

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • عاطفه عموحیدری
  • 5 آبان 1399

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=231

بازار قطعات یدکی خودرو در کشور ما، همچون بسیاری از صنایع و اصناف دیگر، دست‌خوش نابسامانی‌های بسیاری در زمینه فروش و ارائه‌ی خدمات است. نگاهی گذرا به وضعیت فروش قطعات یدکی در بازار خودرو نشان می‌دهد که تولیدکنندگان، بنکداران و بازرگانان و همچنین خرده فروشان به شکل موازی اقدام به فروش مستقیم قطعات به مالکان و تعمیرکاران خودرو می‌کنند

منافع مشترک تولیدکنندگان، فروشندگان و خریداران

 بازار قطعات یدکی خودرو در کشور ما، همچون بسیاری از صنایع و اصناف دیگر، دست‌خوش نابسامانی‌های بسیاری در زمینه فروش و ارائه‌ی خدمات است. نگاهی گذرا به وضعیت فروش قطعات یدکی در بازار خودرو نشان می‌دهد که تولیدکنندگان، بنکداران و بازرگانان و همچنین خرده فروشان به شکل موازی اقدام به فروش مستقیم قطعات به مالکان و تعمیرکاران خودرو می‌کنند که این موضوع باعث سردرگمی بسیاری از مصرف‌کنندگان می‌شود. جدی ترین دغدغه‌‌ی مالکان خودرو و فعالان حوزه‌ی خدماتی خودرو، خرید قطعات اصل و حصول اطمینان از کارکرد درست قطعه است؛ اهمیت این موضوع در خصوص قطعاتی که با ایمنی خودرو در ارتباط است دوچندان نیز می‌شود. باید خاطرنشان کرد که احساس بی اعتمادی به مراجع خرید در بازار قطعات یدکی با توجه به تجربیات تلخ مشتریان، حتی در خصوص خرید از نمایندگی های رسمی تولیدکنندگان، این موضوع را پیچیده‌تر می‌کند.

طمع سود لحظه‌ای و زیان‌دهی در بلندمدت

اگر از منظر درون صنفی و روابط تجاری به موضوع فروش مستقیم قطعات یدکی توجه کنیم، به نظر می‌رسد تولیدکنندگان، بازرگانان و خرده‌فروشان هر یک به نحوی در تلاش برای کسب سود و افزایش منافع خود هستند و در این میان برقراری روابط مبتنی بر پایداری همه‌ی این بخش ها در اولویت قرار نگرفته است. به عنوان مثال تولیدکنندگان سعی می‌کنند با حذف واسطه‌ها و فروش مستقیم سود بیشتر و اطلاعات دقیق‌تری از بازار کسب کنند، اما این در حالی است که به واسطه‌ی گستردگی جغرافیایی و ویژگی ذاتی صنعت حمل‌و‌نقل، امکان حضور تولیدکنندگان در همه‌ی شهرها و نقاطی که خودرو نیاز به قطعه دارد عملا منتفی است. مثال دیگری که متوجه بازرگانان و بنکداران است، توجه کمتر برخی از ایشان به حفظ ثبات و سرویس دهی به بازار است، به گونه‌ای که سال‌هاست بازرگانان در همه‌ی اصناف بیش از هر چیز پیگیر تنظیم قیمت‌ها و کسب سودهای کلان از نوسانات اقتصادی هستند، و این موضوع در بلندمدت به اعتماد مردم و همچنین پایداری بازار صدمات جدی وارد می‌کند. بایستی خاطرنشان کنیم برخی از خرده‌فروشان نیز، با عدم توجه به تعهدات حرفه‌ای خود و استفاده از ناآگاهی مشتریان اقدام به فروش قطعات غیراصل و یا ارائه توصیه‌های غلط به مشتریان می‌کنند و به بدنه‌ی اعتماد خریداران ضربه‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کنند.

این موارد تنها مثال‌هایی از مشکلات موجود در بازار قطعات خودرو بود که در فضای عدم شفافیت رخ می‌دهند. نباید فراموش کنیم که فروش قطعات خودرو توسط تولیدکنندگان، بازرگانان و خرده فروشان بدون ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در بازار، باعث افزایش بی اعتمادی مشتریان، فرصت سازی برای چند نرخی شدن کالاها و همچنین گسترش حضور کالاهای غیراصل خواهد بود.

سودی برای همه‌ی طرف‌ها

پرسش اصلی اینجاست که آیا موقعیتی وجود دارد که تمام طرف‌ها در عین توجه به منافع یکدیگر، سودآور و پایدار باشند؟ پاسخ قطعا آری است. این پرسش در حکم آشکارسازیِ جایگاه انجمن صنفی تولیدکنندگان و فروشندگان قطعات یدکی خودرو است. مرجعی که می‌تواند در عین توجه به همه‌ی طرف‌ها، به سازوکاری بیاندیشد که متضمن حضور پرسود و مبتنی بر منافع مشترک باشد. این موضوع از طریق تشکیل کارگروه‌هایی که نمایندگان همه‌ی طرف‌ها در آن حضور دارند عملی به نظر می‌رسد. تولیدکنندگان نیاز به حفظ ظرفیت تولید و کیفیت خود دارند که با حضور کالاهای تقلبی با قیمت پایین تهدید می‌شود؛ بازرگانان نیاز به جریان دائم فروش و گردش کالا دارند تا سرمایه‌های سنگینی که برای حضور در بازار اختصاص داده‌اند در امنیت باشد و در نهایت خرده فروشان نیاز به امنیت بیشتر و اطلاع از تصمیمات کلان بازار دارند تا بتوانند از رشد و بقای خود اطمینان خاطر داشته باشند.  ساز وکاری که بتواند منافع تمام این گروه‌ها را تامین کند و ثبات و امنیتی نسبی فراهم کند به شکلی خیال خریداران را نیز راحت کند، اگرچه در نگاه اول قدری پیچیده به نظر می‌رسد اما با نظارت هرچه دقیق‌تر انجمن صنفی با رویکرد منافع جمعی، دور از دسترس نمی‌نماید.

پرهیز از سوداگری، التیام‌بخش التهابات بازار

با توجه به همه‌ی این موارد، نقش کارگروه‌های متشکل از نمایندگان هر سه بخش را می‌توان در قالب تنظیم نحوه‌ی توزیع و قیمت‌گذاری و همچنین نظارت بر حسن انجام تعهدات هریک از بخش ها تعریف کرد. قطعا این مهم تنها با همدلی، درک عمیق از منافع مشترک و پرهیز از رفتارهای هیجانی و سوداگرانه امکان پذیر خواهد بود.

در آستانه‌ی انتخابات اصناف، این مورد نیز تاییدی است بر اهمیت انتخاب افراد کارامد در مدیریت و نظارت که بتوانند راهکارهای عملی برای برون‌رفت از بازار پرتنش امروز ارائه دهند و التیام‌بخش التهابات و مشکلات موجود باشند.

Print 🖨
  • اصناف, التهابات بازار, تولیدکنندگان, خریدارن, زیان دهی, سود لحظه ای, طرف عرضه, فروشندگان, منافع مشترک
[ctp_print]
قبلیقبلنه به فراموشی پیشکسوتان
بعدیانتخابات سالمبعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

نسخه جدید شاسی بلند ۷ نفره جتور X70 پلاس رقیب اصلی تیگو ۸ پرو
محمدامین الهی 11 فروردین 1402
خداحافظی رسمی با شورلت کامارو در سال ۲۰۲۴
مرتضی مهدوی 11 فروردین 1402
آشنایی با CNCAP، موسسه ایمنی کشور چین
محمدامین الهی 11 فروردین 1402
آشنایی با گران‌ترین بی‌ام‌و های تاریخ، از ۳۲۸ و ۵۰۷ تا M1 و M5
محسن فاطمی 11 فروردین 1402

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تکذیب اعطای مجوز انحصاری واردات خودرو به ۶ شرکت

حسین توکلی 08 اسفند 1401

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

قانون ماشین نامتعارف چیست؟

عبدالعلی مجد 10 فروردین 1402

معایب خودرو سواری دیزلی

سارا رستگار 10 فروردین 1402

قوانین ماشین فرسوده

عبدالحسین آزاد 07 فروردین 1402

رادیاتور ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

عبدالحسین آزاد 28 اسفند 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

مهار تورم…؟، رشد تولید…؟

سوال اول: مهار تورم به چه معنا 1. جلوگیری از افزایش نرخ تورم 2. کاهش قیمت‌ها نسبت به گذشته مقصود اول: یعنی همچنان گرانی داریم

08 فروردین 1402

تغییر رژیم …

رابرت مالی: به اندازه کافی تجربه غم انگیز در بحث تغییر رژیم داشته ایم مهندسی تغییر رژیم یا حکمرانان راهکار آمریکاو انگلیس در 2 قرن

14 بهمن 1401

زندگی در شرایط کنونی / جُستار کوتاه بر وضعیت زندگی پس از انقلاب

اگر می‌توانستم پرتکرارترین کلمات در کلام مسئولان نظام و سیاسیون را احصا کنم شاید همین ترتیب فوق الذکر بدست می‌آمد. انقلاب سال ۱۳۵۷ که امروز

مرصاد رنگرز 03 دی 1401

مطالب توصیه شده

طرح فروش نقدی کراس‌اوور تیارا مکس موتور اعلام شد + جدول قیمت بهمن ماه 1401

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال

ریز پرواز یا پهپاد

پرفروش‌ترین خودروساز جهان معرفی شد

سیداحمد حسینی: اتحادیه آماده صدور جواز کسب برای تولیدکنندگان صنفی است

گول قیمت ارزان این شاسی بلند جدید را نخورید

نگاهی به قیمت لاماری ایما در بازار آزاد + جدول قیمت بهمن 1401

قیمت خودرو در درب کارخانه افزایش می‌یابد؟

ارز پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در ۱۴۰۲ بیشتر از امسال است

تحلیل

هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن