قطعات خودرو

مهمترین دستاوردهای ایلان ماسک

به گزارش «قطعات خودرو»:یکی دیگر از تلاش‌های ماسک برای ترغیب مردم جهان به سمت استفاده از انرژی‌های پایدار در قالب تاسیس گیگافکتوری‌های شکل گرفته است. این ابرکارخانه‌ها طوری طراحی شده‌اند که کاملا خودکفا باشند و نیروی مورد نیاز خود را از انرژی خورشیدی و باد تامین می‌کنند.

چندین سال است که ایلان ماسک به متحول ساختن صنعت فناوری اشتغال دارد. با این‌که او توانسته کسب و کار فوق‌العاده موفقی برای خود راه بیاندازد و به ثروتی افسانه‌ای دست پیدا کند اما اجازه نداده که طمع برای ثروت بیشتر او را از رویایش برای ساختن جهانی بهتر و کمک کردن به محیط زیست دور نگاه دارد. زمانی که او در دانشگاه تحصیل می‌کرد سه شاخه مختلف را برای ادامه کار خود در نظر گرفته بود: عصب‌شناسی نوین، حمل و نقل پاک و سفر به فضا. او همچنین از موقعیت خوبی برای موفقیت در توسعه بازی‌های کامپیوتری برخوردار بود. اما در نهایت تلاش خود را روی حمل و نقل پاک و البته بعدتر روی سفر به فضا متمرکز کرد. در این‌جا مروری بر مهمترین دستاوردهای ایلان ماسک افسانه‌ای خواهیم داشت.

تسلا

ناگفته پیداست که ایلان ماسک شمشیرش را برای سوخت‌های فسیلی از رو بسته و در نتیجه عاقلانه‌ترین اقدام او برای چنین نبردی تاسیس یک کمپانی خودروسازی به نام تسلا است که کار خود را از سال ۲۰۰۳ آغاز کرده است. ماسک همیشه دنبال این بوده تا گرش جهانی نسبت به انرژی را تغیر دهد و خودروهای الکتریکی‌ای تولید کند که برای بیشتر مردم از طبقه متوسط دسترس‌پذیر باشدن.

او کار خود را با تولید خودروهایی شروع کرد که تنها برای طبقه ثروتمند جامعه قابل خرید بودند و قیمت پایه آن‌ها از ۸۰ هزار دلار شروع می‌شد. هرچند ایلان ماسک می‌دانست که هر چه دسترسی مردم به محصولاتش بیشتر شود، بهتر خواهد توانست به هدف خود برای حمل و نقل پاک دست پیدا کند.

در حال حاضر ارزان‌ترین محصول تسلا با قیمت پایه ۳۱ هزار دلار عرضه می‌شود که امکان خرید آن برای بسیاری از افراد طبقه متوسط وجود دارد. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که این تلاش‌های آقای ماسک ثروت زیادی را هم نصیب او کرده است.

گیگافکتوری

یکی دیگر از تلاش‌های ماسک برای ترغیب مردم جهان به سمت استفاده از انرژی‌های پایدار در قالب تاسیس گیگافکتوری‌های شکل گرفته است. این ابرکارخانه‌ها طوری طراحی شده‌اند که کاملا خودکفا باشند و نیروی مورد نیاز خود را از انرژی خورشیدی و باد تامین می‌کنند.

نخستین گیگافکتوری در مساحتی بالغ بر ۱.۹ میلیون فوت مربع در صحرایی خارج از شعر رنو در ایالت نوادا تاسیس شد.

هدف از تاسیس چنین کارخانه‌هایی تولید انبوه باتری‌های لیتیوم یونی مورد نیاز برای خودروهای تسلا بوده است. تاسیس این کارخانه در نهایت قیمت تمام شده باتری‌های تسلا را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. مزیت حاصل از تولید انبوه این باتری‌ها همچنین به تولید انبوه خودروهای تسلا کمک می‌کند.

رسیدن به این کاهش هزینه‌ها در نهایت قیمت خودروهای تسلا را در حدی پایین خواهد آورد که بیشتر مردم بتوانند از خودروهای برقی استفاده کنند و همین موضوع به کاهش آلاینده‌های کربنی کمک فراوانی خواهد کرد.  در حال حاضر سه گیگافکتوری در نوادا، نیویورک و شانگهای تاسیس شده است و قرار است مجموعا در جهان ۸ شعبه‌ از این ابرکارخانه مشغول به کار باشند.

اسپیس ایکس

یکی از دغدغه‌هایی که ایلان ماسک همیشه مطرح کرده روند سریع گرمایش جهانی و آثار منفی آن بر حیات روی زمین زمین است. چند سال پیش بود که در اظهار نظری شبیه به داستان‌های علمی-تخیلی از هدف خود برای انتقال بشر به سیاره‌های دیگر صحبت کرد.

در همین راستا او از سال ۲۰۰۲ کار خود را روی پروژه اسپیس ایکس آغاز کرده تا بتواند به این ایده برای سامان دادن بشر در سایر سیاره‌های قابل سکونت جامه عمل بپوشاند. یکی از آرزوهایی که همیشه ماسک مطرح کرده فرستادن بشر به فضا و سکونت در مریخ بوده است. بعد از چند بار شکست در فرستادن موشک فالکون ۱ به مذار، در نهایت تیم اسپیس ایکس در چهارمین تلاش خود موفق شد.

بعد از این موفقیت این کمپانی که در آستانه ورشکستگی بود توانست توجه و حمایت مالی سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. در سال ۲۰۱۲ اسپیس ایکس توانست به عنوان نخستین کمپانی خصوصی محموله‌ای را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برساند. یکی از اولویت‌های اصلی اسپیس ایکس بهبود دسترس‌پذیری و ارزان شدن سفرها فضایی است که خود این شرکت به موفقیت‌هایی در این زمینه دست پیدا کرده است.

کمپانی بورینگ

گرچه این پروژه کار خود را به عنوان یک سرگرمی جانبی آغاز کرد، اما حالا سودای بزرگی در سر دارد. کمپانی بورینگ که بر شیوه‌های جدید حمل و نقل متمرکز ات، قضذ دارد ترافیک‌های بزرگ شهرهای بزرگ را با ایجاد حمل و نقل از طریق تونل‌های جایگزین برطرف کند.

به جای سرمایه‌گذاری روی گزینه‌هایی مانند خودروهای پرنده که با مشکلات بی‌شماری از قبیل آب و هوای نامساعد، سروصدای زیاد و به خطر افتادن ایمنی سرنشینان و عابران پیاده روبه‌رو هستند، ماسک بر این باور است که تونل‌ها می‌توانند راه‌حل بهتری باشند.

با توجه به این که تونل‌ها در قعر زمین هستند و تاسیس و راه‌اندازی آن‌ها مشکلی برای شهرها به وجود نخواهد آورد.

تا اینجای کار شهرهایی مانند لس آنجلس، بالتیمور، شیکاگو و لاس وگاش جزو شهرهایی هستند که قرار است این شیوه از حمل و نقل در آن‌ها راه‌اندازی شود.

اخیرا اعلام شد که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هم تا پایان دهه میلادی حاضر به این سیستم حمل و نقل مجهز خواهند شد.

بنیاد ماسک

علاوه بر موارد ذکر شده، آقای ماسک همچنین بنیادی به نام خود دارد که گرچه چندان شناخته شده نیست، اما قصد و نیت بسیار مهم انسان دوستانه‌ای را دنبال می‌کند.

ماسک شخصا هر ساله با اهدای ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار دلار به این بنیاد می‌پردازد و تمامی مبالغ جمع آوری شده در این بنیاد صرف کمک‌هایی برای بهبود آسیب‌های بلایای  طبیعی می‌شود. البته که مانند سایر تلاش‌های ماسک بخشی از پول‌های جمع‌آوری شده در این بنیاد صرف انرژی‌های پاک می‌شود.

از جمله اقدامات این بنیاد می‌توان به اهدای پیل‌های خورشیدی به کشورهای فقیر و توسعه دانش و علم‌آموزی اشاره کرد. با وجود برنامه فشرده و اهداف جاه‌طلبانه‌ای که ماسک دنبال می‌کند، موفقیت او در تلاش‌هایش می‌تواند بسیار آموزنده و دلگرم‌کننده باشد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است