قطعات خودرو

موتورسیکلت برقی، انتخاب یا ضرورت

براساس گزارش رسمی سازمان حفاظت محیط زیست، این وسیله نقلیه پرمصرف، حدود هشت  برابر یک خودرو یورو ۲ آلودگی تولید می‌کند. در حال حاضر بیش از ۴ میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور تردد می‌کنند که لازم است تمامی آن‌ها نوسازی یا از چرخه مصرف خارج شوند.

سید امیراحمدی، دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشورگفت: برای نوسازی ١٠٠ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده پی‌گیر هستیم وامیدواریم با همکاری ارگان‌ها‌ی مختلف این موضوع هرچه سریعتر در سراسر کشور اجرایی شود.

طرح جایگزینی 10 هزار موتورسیکلت برقی

سیدامیراحمدی تاکید کرد: دولت مدتی است که به نوسازی خودروها و موتورسیکلت‌ها بی توجهی می کند، اما با پی‌گیری‌های انجام شده وتفاهم با سازمان حمل ونقل بار درون شهری، به زودی طرح جایگزینی ۱۰ هزار موتور سیکلت برقی با موتورهای بنزینی برای اولین بار در تهران و مشهد انجام خواهد شد.

دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور تشریح کرد: طبق مصوبه شهریورماه شورای شهر، مبلغ وامی که شهرداری باید برای نوسازی پرداخت می‌کرد، ۲۲ میلیون تومان بود، اما با توجه  به افزایش قیمت موتور‌های برقی، این مبلغ تا سقف ۳۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. ضمن اینکه سود این وام ۴ درصد و مهلت بازپرداخت آن هم ۶۰ ماه است.

35 میلیون تومان وام شهرداری به متقاضیان

احمدی گفت: شهرداری حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد قیمت موتور‌های برقی را به صورت وام به متقاضیان می‌دهد، مراکز اسقاط و بازیافت نیز مبلغی بابت شرکت در طرح مذکور به مالک موتورسیکلت فرسوده پرداخت می کنند.

گفتنی است جایگزینی موتورسیکلت‌های کاربراتوری و انژکتوری در ایران با موتورسیکلت‌های برقی، پس از انعقاد برجام و توسط معصومه ابتکار، رئیس وقت سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح شد. با این همه، فشارهای داخلی و خارجی وارده بر برجام خیلی زود این طرح به بایگانی رفت.
 
اما اکنون با وجود توان تولیدی کشور در حوزه موتورسیکلت برقی به نظر می‌رسد دوباره طرح جایگزینی کلید خورده است.

یادآور می‌شود درحال‌حاضر ۱۵هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در انبار کارخانه‌های تولید کننده موجود است.

از مشکل شارژ تا مشکلات معطوف به قیمت و خدمات پس از فروش

در این میان اما به‌نظر می‌رسد مشکلات متعددی بر سر راه همه‌گیر شدن استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در ایران وجود داشته باشد. نخست اینکه هزینه این نوع موتورسیکلت در مقایسه با موتورسیکلت‌های معمولی بالاتر است و تا انگیزه اقتصادی (ازجمله قیمت سوخت) برای تغییر ذائقه استفاده از این موتورسیکلت‌ها وجود نداشته باشد، بعید است مشتریان موتورسیکلت در ایران که عمدتا در دهک‌های درآمدی پایین قرارمی‌گیرند، تمایلی به استفاده ازموتورسیکلت‌های برقی نشان بدهند. هزینه تعمیرات احتمالی این موتورسیکلت‌ها و دسترسی به تعمیرکاران مناسب نیز یکی دیگر از این مشکلات بوده، هرچند شیوه شارژ کردن این موتورسیکلت‌ها نیز بسیار مهم است.

محمد خادم‌منصوری، رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت درباره وضعیت توسعه استفاده از موتورسیکلت‌های برقی گفت: «باتری، یکی از مهم‌ترین قطعات موتورسیکلت‌های برقی است، زمانی که می‌خواهیم چنین وسیله‌ای بین مردم جا بیفتد باید به فکر این موارد هم باشیم.»

او با بیان اینکه موتورسیکلت‌های برقی نیازمند ایستگاه شارژ برق هستند، ادامه داد: «باید خدمات پس از فروش این موتورها مدنظر قرار بگیرد، دولت هم به این حوزه ورود کند و یارانه‌ای درنظر بگیرد تا مردم بتوانند از این وسیله‌نقلیه استفاده کنند.»

درایران حدود سه دهه پیش موتورسیکلت‌های گازی یا دنده ای دوزمانه وجود داشت که روغن مستیماً داخل باک آن ها بنزین ریخته می شد و به شدت دود زا بود. اما رفته رفته موتورسیکلت های چهار زمانه کاربراتوری جایگزین آن‌ها شد. بعداز آن نیز کاربراتورها، انژکتوری شدند. تغییراتی نیز در سیستم عملکردی آن‌‍ها برای کاهش آلوده سازی انجام شد اما هم‌چنان موتورسیکلت‌ها عامل بزرگ آلودگی در شهرها خصوصاً تهران هستند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است