چو دانی ؛ توانی

امروز : چهارشنبه 15 تیر 1401

  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی
  • خودرو امروز
  • فروش خودرو
  • جهان خودرو
  • خودرو تجاری
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی
  • خودرو امروز
  • فروش خودرو
  • جهان خودرو
  • خودرو تجاری

http://ghatatnews.ir/?p=2903

خانه » مگاموتور سایپا فلزات گرانبها در کاتالیست را بازیافت می‌کند

  • علی محمد اخوان
  • 18 اسفند 1399

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=2903

مگاموتور سایپا فلزات گرانبها در کاتالیست را بازیافت می‌کند

به گزارش «قطعات خودرو»:واحد بازیافت فلزات گران بها از کاتالیست های مستعمل با همکاری کارشناسان معاونت مهندسی مگاموتور و مرکز جهاد دانشگاهی دانشگاه تربیت مدرس در گروه خودروسازی سایپا راه‌اندازی شد.

معاون مهندسی مگاموتور ضمن اعلام این خبر، گفت: با توجه به برنامه های بلند مدت مدیریت ارشد گر‌وه سایپا مبنی بر کاهش ارزبری و استفاده از توان حداکثری سازندگان داخلی، در اواخر سال 98 پروژه بازیابی فلزات گران بهای کاتالیست های مستعمل با همکاری مرکز جهاد دانشگاهی دانشگاه تربیت مدرس اجرا شد که طی آن بیش از 95 درصد از فلزات گران بهای کاتالیست های مستعمل در مقیاس آزمایشگاهی بازیابی شده است.

داود افشار افزود: درحال حاضر در تمامی موتورهای تولید شده در داخل کشور، به دلیل الزامات زیست محیطی به منظور کنترل آلایندگی خروجی موتور خودرو، از قطعه کاتالیست استفاده می شود.

وی تصریح کرد: این قطعه دارای فلزات گران بهایی مانند پلاتین، رودیوم و پالادیوم بوده که بعضاً از طلا نیز با ارزش تر است و به دلیل نبود معادن این عناصر در داخل کشور، به صورت صددرصد وارداتی است.

افشار ادامه داد: قطعه کاتالیست طبق استاندارد های یورو 4 و یورو 5 و عملکرد بهینه مصرف بنزین باید درکارکرد کیلومتر صد هزار و150 هزار خودرو تعویض شود اما عناصر و فلزات گرانبها پس از کیلومتر تعیین شده از بین نمی رود و فقط به علت ایجاد لایه های مختلف دوده و نیز کاهش سطح تماس، کارایی خود را از دست می دهد. به همین دلیل این عناصر منبع بسیار خوبی برای بازیافت به شمار می‌آیند.

معاون مهندسی مگاموتور تاکید کرد: متاسفانه درحال حاضر کاتالیست های مستعمل و فرسوده در سطح کشور پس از جمع آوری و آسیاب شدن، به بهایی ناچیز از کشور خارج می شود.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود و در جهت تجاری سازی این فرآیند، به زودی تجهیزات اصلی به منظور بازیافت روزانه یک تن کاتالیست های مستعمل در داخل کشور نصب و راه اندازی می شود.

افشار در پایان گفت: با راه اندازی واحد بازیافت فلزات گرانبها از کاتالیست های مستعمل، مواردی همچون کاهش هزینه در تولید مجموعه کاتالیست قوای محرکه خودروها به علت هزینه ی کمتر خرید فلزات گرانبها، کاهش ارزبری و تسهیل فرایند تامین این عناصر برای شرکت های تولید کننده کاتالیست و جلوگیری از توقف خطوط تولید به دلیل مشکلات بسیار زیاد واردات در اثر تحریم، محقق می شود.

  • بازیافت, دلار, سایپا, فلزات, کاتالیست, گرانبها, مگاموتور
قبلیقبلکشنده ‌های دست ‌دوم ژاپنی و کره ‌ای هم مجاز به ورود هستند
بعدیجرایم رانندگی ۵ درصد افزایش می‌یابدبعدی

مضرات نور آفتاب برای خودرو چیست؟

سارا رستگار 09 تیر 1401

جک J4 برقی در شرکت مپنا رؤیت شد؛ برنامه تولید برای سال آینده

حسین پورمحمد 13 تیر 1401

تاریخ خودرو : اروین بیکر، نخستین مسابقه کراس کانتری را آغاز کرد

حسین توکلی 09 تیر 1401

تذکر جدی به خودروسازان/ تولید کدام خودروها متوقف می‌شود؟

محسن فاطمی 13 تیر 1401

تاریخ خودرو : هنری فورد دوم، از ریاست بنیاد فورد استعفا داد

حسین توکلی 10 تیر 1401

کیا سول ۲۰۲۳ با افزایش قیمت معرفی شد

مجتبی علوی 14 تیر 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو TV

ابراهیم درستی در نمایشگاه «اتومکانیک سپاس» در خصوص تفکیک وزارت صمت می‌گوید

مرصاد رنگرز 15 تیر 1401

بازدید دکتر برادران از نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»

مرصاد رنگرز 12 تیر 1401

گزارش تصویری روز دوم نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»

مرصاد رنگرز 09 تیر 1401

گزارش تصویری اولین روز نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»

محمدمهدی بشارت‌نیا 09 تیر 1401

همراه با فعالان زنجیره خودرو

رادیو پخش ، گلوگاه تولید خودرو
15 تیر 1401
سلامت خودرو و راننده تاکسی باید اولویت باشد / 5.4 میلیون مسافر از تاکسی استفاده می‌کنند
15 تیر 1401

اخبار صنعت خودرو

تاریخ خودرو : آخرین شورلت کورویر ساخته شد
تولید باتری خودروی برقی با قابلیت پیمایش هزارکیلومتری
ریزش گسترده قیمت یک برند سانگ یانگ در ایران
ابهام در همکاری خودرویی ایران و روسیه
ماندگاری در بازار خودرو منطقه با ارتقای کیفیت امکان‌پذیر است
بازار خودرو بر مدار رکود/ ثبات قیمت‌ها در یک ماه اخیر بازار خودرو بر مدار رکود
انتقال نماد «خکرمان» به بازار دوم فرابورس
نسل دوم کن‌باس، مینی‌ون خواستنی دایهاتسو
بازدید وزیر کشور از اتوبوس برقی شرکت سایپادیزل
زمان فروش مجدد خودرو در سامانه یکپارچه
ماشین هیوندای توسان TL
ماشین هیوندای سوناتا هیبریدی
نمایشگاهی که آغاز یک حرکت نو تلقی شد
افزایش ۷.۸ درصدی تولید خودرو در خرداد ماه
عرضه مجدد خودرو در سامانه یکپارچه فروش

برترین‌های قطعات خودرو

حضور موفق شرکت دانش‌بنیان دیجی خودرو در اولین نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»
مدیر بازاریابی بالین تک: محدودیت واردات خودرو انگیزه رقابت را در واحدهای قطعه‌سازی از بین می‌برد
مدیرعامل نوین پارت: هیچ‌کس از عدم ثبات قیمت ارز سود نمی‌برد
ابوالفضل کریمی مدیرعامل سانیار صنعت: به تولید کالای با کیفیت و به‌روز متعهدیم
خیز بلند سیل‌گسترسالاران برای کسب 25 درصد بازار اورینگ کشور
اصلش پلاس تکسه
خرید مطمئن لنت ترمز ژرمن تکس
فولاد آذین سهند
شرکت ماشین لنت تهران
شرکت راین گستر

وب‌گردی

بستن