• صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی
  • خودروهای تازه وارد
  • شرایط فروش
  • جهان خودرو
  • خودروهای تجاری و پاک
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی
  • خودروهای تازه وارد
  • شرایط فروش
  • جهان خودرو
  • خودروهای تجاری و پاک

http://ghatatnews.ir/?p=228

خانه » نه به فراموشی پیشکسوتان

  • عاطفه عموحیدری
  • 5 آبان 1399

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=228

بسیاری افراد، عمری را در یک صنف سر می‌کنند و با تمام تجارب و دست‌آوردهایشان، روزی بازنشست می‌شوند. تا این‌جای کار به نظر می‌رسد روندی طبیعی است و ایرادی به آن وارد نیست. اما اجازه بدهید قدری در شکل و شمایل این روند در مشاغل دیگر، دقیق شویم.

نه به فراموشی پیشکسوتان

بسیاری افراد، عمری را در یک صنف سر می‌کنند و با تمام تجارب و دست‌آوردهایشان، روزی بازنشست می‌شوند. تا این‌جای کار به نظر می‌رسد روندی طبیعی است و ایرادی به آن وارد نیست. اما اجازه بدهید قدری در شکل و شمایل این روند در مشاغل دیگر، دقیق شویم. در یک سازمان، افراد در نتیجه‌ی سال‌ها تجربه و فعالیتشان در بازه‌های زمانی مختلف ترفیع می‌گیرند و مورد قدردانی واقع می‌شوند. در نهایت زمانی که خدمتشان پایان می‌گیرد و بازنشست می‌شوند نیز، اغلب طی مراسمی با حضور سایر همکاران لوح یادبودی به پاس سال‌ها خدمتشان دریافت می‌کنند. در بسیاری سازمان‌ها، پس از بازنشستگی در مناسبت‌های مختلف و هر سال، به انواع مختلف از آن‌ها یاد می‌شود. در برخی موارد حتی تشکل ویژه‌ای برای پیشکسوتان وجود دارد که از گردهمایی‌ها و تفریحات تا رسیدگی به امور جدی را شامل می‌شود. این امور، اغلب ماهیتی اجتماعی دارند و در قالب تشکیل خیریه‌ها و صندوق‌های قرض‌الحسنه ادامه‌ی فعالیت می‌دهند تا هم راهی باشند برای گره‌گشایی برای افراد جوان‌تر و هم حلقه‌ی اتصال پیشکسوتان و بازنشستگان را با فعالان حرفه‌ی خود حفظ کنند. بدیهی است که تمام این ارتباطات، در تقویت روحیه‌ی همدلی میان افراد یک سازمان چه شاغل و چه بازنشسته بسیار موثر است. اجازه بدهید با چند مثال ساده، این موضوع را بسط بدهیم، فرض کنید کسی بیمار شده یا به سوگ عزیزی نشسته است یا نه اصلا فرزندش قرار است ازدواج کند یا نوه‌اش دارد از راه می‌رسد. در چنین شرایطی، این تشکل‌ها سبب می‌شوند کسی از همکار قدیمی خود بی‌خبر نماند و در غم و شادی به یاد یکدیگر باشند و ارتباط خود را حفظ کنند. شاید این موضوعات در نگاه اول، چندان جدی و مهم به نظر نرسند اما اگر کمی عمیق‌تر به انسان و روابط انسانی نگاه کنیم، خواهیم دید که تا چه اندازه در سلامت روان و به طبع آن احساس شادمانی و رضایت افراد تاثیر گذار خواهند بود. فراموش شدن و قطع کامل زنجیره‌ی ارتباط با تاریخ شخصی و شغلی یک فرد، امری است که در نبود توجه لازم به همین مسائل به ظاهر ساده اتفاق می‌افتد و علاوه بر آن امکان بسیاری کنش‌های اجتماعی مثبت را سلب می‌کند.

حال سوال اصلی این است که در بستر فعالیت‌های زیر مجموعه‌ی اصناف، تا چه حد برای چنین موضوع مهمی، بستر لازم فراهم شده و برای تقویت آن چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

به نظر می‌رسد، در شرایط فعلی پیشکسوتان اصناف پس از بازنشستگی ارتباط چندانی با پیشینه‌ی حرفه‌ای خود ندارند و به این ترتیب باب گفت‌وگو میان هم صنفان تا حد زیادی بسته می‌شود. تشکل‌های اقماری می‌توانند نقش به سزایی در تقویت و تحکیم این زنجیره‌ی ارتباطی با پیشکسوتان داشته باشند و بستری برای تکریم این عزیزان فراهم کنند. پیشکسوتان نیز قطعا می‌توانند در این فضا به گپ‌وگفت بپردازند و بسیاری از مشکلات هم‌صنفان خود را حل کنند. تشکیل صندوق‌های قرض‌الحسنه برای اعطای وام به فعالان و بازنشستگان همان صنف، ارائه راهکارها و تجربیات خودشان با جوان‌ترها و… تنها بخش کوچکی از اتفاقات مثبتی است که در نتیجه‌ی فراهم آوردن چنین بستری، به وقوع می‌پیوندد. بی‌شک اصناف، بازار و به طور کلی جامعه‌ی امروز در نسبت با گذشته، بزرگ‌ترین گم‌کرده‌اش رسم مروت و فتوت است که متاسفانه در میان دنیای سرعت‌گرفته‌ی امروز با تمام مختصاتش، کمتر به آن توجه شده است. بخش بزرگی از اصناف، ریشه در بازار دارد و بازار در گذشته، منبع بسیاری اتفاقات اجتماعی‌ و سیاسی بوده که امروز کم‌رنگ شده. بازاریان افراد معتمد مردم بودند که به مردانگی شهره بودند اما این روزها، اعتماد حلقه‌ی مفقوده‌ی بسیاری از مردم نسبت به بازاریان است. تشکل‌های اقماری و تکریم پیشکسوتان که اغلب متعلق به روزهایی هستند که در آن دست‌گیری و مروت، ارزش محسوب می‌شد، قطعا در اصلاح و بازگشت به ارزش‌های پیشین نیز موثر خواهد بود و در کنار تمام ویژگی‌های خوب زندگی امروز، به احیای فرهنگ‌های نیک گذشته کمک خواهد کرد. همدلی، احترام و توجه به نیازها، مشکلات و منافع جمعی صنف، راز تبلور جوانمردی و فرهنگ‌سازی در میان اصناف است.

در پایان امیدواریم مسئولین امر و پیشکسوتان، توجه لازم را به موضوعات مطرح شده، بفرمایند و در راستای تکریم پیشکسوتان و استفاده از تجربیات آنان، گامی هرچند کوچک بردارند، چرا که معتقدیم این گام‌ها در طول زمان، اخلاق را ارتقا می‌دهند و دست‌آوردهایی فرای موفقیت‌های شغلی و مالی برای فعالین و پیشکسوتان صنف، رقم خواهند زد.

  • اصناف, پیشکسوت, تجربه, موفقیت شغلی, یادبود
قبلیقبلتاثیر رسانه در تعیین مسیر انتخابات
بعدیمنافع مشترک تولیدکنندگان، فروشندگان و خریدارانبعدی

جابه جایی یک سوم کالا در سال بدون سند حمل

محسن فاطمی 11 تیر 1401

چه خودروهایی در آستانه خروج از خط تولید هستند؟

عبدالحسین آزاد 11 تیر 1401

چری تیگو 7 پرو به بازار اروپا می رود

عبدالعلی مجد 10 تیر 1401

قیمت خودرو در 7 تیر 1401 + وانت کاپرا 619 میلیون

سارا رستگار 07 تیر 1401

گزارش تصویری روز دوم نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»

مرصاد رنگرز 09 تیر 1401

مشخصات فنی و قیمت ریرا/ رونمایی از محصول جدید ایران‌خودرو

عبدالعلی مجد 07 تیر 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو TV

بازدید مهندس برادران از نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»

مرصاد رنگرز 12 تیر 1401

گزارش تصویری روز دوم نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»

مرصاد رنگرز 09 تیر 1401

گزارش تصویری اولین روز نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»

محمدمهدی بشارت‌نیا 09 تیر 1401

تماشا کنید : معرفی نمایشگاه اتومکانیک سپاس

مرصاد رنگرز 29 خرداد 1401

اخبار صنعت خودرو

تاریخ خودرو : دو میلیونمین دستگاه خودروی کامارو ساخته شد
خریداران خودرو چند نوع مالیات باید بپردازند؟
شرایط پیش فروش سه محصول شرکت زامیاد اعلام شد
کاهش سرعت رشد زیان انباشته با تغییر در ترکیب تولید
خودرو هوشمند در دولت سیزدهم ساخته می شود
عرضه جدیدترین محصولات بهمن در نمایشگاه تبریز
شرایط ­دریافت پلاک ویژه خودروی معلولان
جهش کیفیت در زنجیره ارزش محصولات گروه صنعتی ایران خودرو
طراحی و تولید خودروی مشترک ایرانی ـ روسی ـ ترکی
بحران ریزتراشه در خودروسازی
فروش از تولید سبقت گرفت
موتور خودروسازی گرم شد
سامانه یکپارچه فروش الزامات حقوقی و قضایی دارد
کشف خودروی کلاسیک تریموف انگلیسی در میناب/ قاچاقچیان سفارش واردات می‌گیرند!
قیمت خودرو در 13 تیر 1401 + دنا پلاس 445 میلیون

برترین‌های قطعات خودرو

مدیر بازاریابی بالین تک: محدودیت واردات خودرو انگیزه رقابت را در واحدهای قطعه‌سازی از بین می‌برد
مدیرعامل نوین پارت: هیچ‌کس از عدم ثبات قیمت ارز سود نمی‌برد
ابوالفضل کریمی مدیرعامل سانیار صنعت: به تولید کالای با کیفیت و به‌روز متعهدیم
خیز بلند سیل‌گسترسالاران برای کسب 25 درصد بازار اورینگ کشور
اصلش پلاس تکسه
خرید مطمئن لنت ترمز ژرمن تکس
فولاد آذین سهند
شرکت ماشین لنت تهران
شرکت راین گستر
شرکت سوخت آما

وب‌گردی

بستن