قطعات خودرو

همیشه حق را پاس بدارید

مدیریکی از فروشگاه های راسته چراغ برق درگفت‌وگو با خبرنگار «قطعات خودرو» درد دلش را گفت:

در اتحادیه مشکل زیاد است!

مگر قطعات خودرو خبرنگار دارد؟ حالا در باره چی خبرنگاری می‌کنید؟! ما که تا حالا خبر نداشتیم!

این جملات را مدیر یکی از  فروشگاه های راسته چراغ برق می‌گوید و عجیب اینکه نمی خواهد نامش فاش شود.

 جملاتش را به حدی روشن و صادقانه بیان می‌کند که جز سکوت حرفی باقی نمی‌ماند.

مگر قراراست انتخابات برگزار شود؟

می‌پرسم: نظرتان راجع به انتخابات اتحادیه که قرار بود در ۷ بهمن برگزار ‌شود، چیست؟
و بازپاسخی ساده و واضح می‌دهد: کدام انتخابات؟
ما که خبر نداریم. الان از شما می‌شنویم که قرار است انتخابات برگزار شود.
چه کسی اطلاع‌رسانی کرده که ما خبر داشته باشیم؟

راست می‌گوید مشکل عدم اطلاع‌رسانی همه‌گیر است. کاری به اتحادیه نداریم در جامعه ما اطلاع رسانی جدی گرفته نمی‌شود.

مدیر فروشگاه راسته چراغ برق در گفت‌وگو با خبرنگار “قطعات خودرو” در پاسخ به این سوال که عملکرد اتحادیه را چگونه ارزیابی می‌کنید می‌گوید:
اتحادیه تاکنون برای اعضای صنف کاری نکرده است و فقط از ما پول حق عضویت گرفته‌اند.

شعار اتحادیه: همه جا حق با مشتری است

وی ادامه می‌دهد: اتحادیه در برابر شکایت‌های مردمی یک شعار دارد و مرتب تکرار می‌کند که حق با مشتریست. خوب ما هم به این اصل معتقدیم اما استثناء هم وجود دارد. بالاخره مواردی هست که باید کارشناسی شود. بدون کارشناسی که نمی‌شود حکم صادر کرد.
وی با بیان مثالی می‌گوید: مشتری جنسی را می‌خرد، خراب می‌کند و پس می‌آورد. بدیهی است که اینجا حق با مشتری نیست اما اتحادیه فقط می‌گوید حق با مشتری است و باید پس بگیرید و هر چقدر توضیح می‌دهیم آیا شما می‌دانید که این جنس را چه زمانی از ما خریده و به چه شکلی مرجوع کرده است، نمی‌پذیرند و فقط شعار حق با مشتری است را تکرار می‌کنند.

یکی از مشتریان فروردین ماه یک قطعه سیم کشی خرید و بهمن ماه کالا راپس آورد و می‌گفت که جنس را نمی‌خواهد اگر یک روز، 2روز و حتی یک ماه از خرید گذشته بود ما پس می‌گرفتیم؛ اما 11 ماه گذشته بود. با بررسی‌های انجام شده متوجه شدم که این سیم‌کشی به ماشین‌اش نمی‌خورده و مشتری یا تعمیرکار یکی از سیم‌ها را بریده و سیم دیگری اضافه کرده و شکل جدیدی از قطعه درست کرده است. پس از ماه‌ها جنس را مرجوع کرده بود. سال گذشته بابت این کار حدود یک میلیون تومان به ما ضرر خورد.

اتحادیه باید در هر رسته کاری یک متخصص داشته باشد

وی تاکید می‌کند: اگر اتحادیه کارشناس دارد باید آن‌قدر کاربلد باشد که بتواند تشخیص دهد که علت مرجوعی یک کالا چیست؟ باید تشخیص دهد که ایراد از طرف تعمیر‌کار بوده یا از طرف مشتری یا اشکال از طرف فروشنده بوده؟ اگرفروشنده جنس را اشتباه داده، مشتریمی تواند جنس راخراب کرده و مرجوع کند؟

مدیر این فروشگاه ادامه می‌دهد: متاسفانه در اتحادیه کارشناس وجود ندارد، کارشناس باید به کار واقف و متخصص باشد تا بتوان به او لقب کارشناس داد. من حدود ۳۰ سال است که لوازم فروش هستم و می‌توانم در مورد اجناس به صورت کارشناسی نظر بدهم .حتی می‌توانم شرکت سازنده را متقاعد کنم که ایراد احتمالی یک قطعه از شرکت بوده یا از تعمیرکار. ولی متاسفانه در اتحادیه افرادی حضور دارند که اصلاً کارشناس نیستند یا در همه قطعات کارشناس نیستند.

هیئت مدیره جدید باید به اعضایش خدمت کند

وی در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی برای اداره هیئت مدیره جدید دارید می‌گوید:
هیئت مدیره باید پشت اعضایش باشد و فقط به این جمله که حق با مشتری است اکتفا نکند. حق باید به حق‌دار داده شود. کسی که در اتحادیه نشسته باید حق را به حق‌دار بدهد؛ حتی اگر طرف مقابل آدم بسیار با نفوذی باشد. البته ممکن است فروشنده اشتباه یا خطا کرده باشد. حتماً اتحادیه باید با خطا کار برخورد کند اگر فروشنده جنس فیک را به جای جنس اورجینال به مشتری داده باشد، اتحادیه باید رسیدگی کنند.این کار به نفع همه است.

در نظر اتحادیه ما یک فرد خارجی هستیم!

می‌پرسم شما به عنوان یکی از اعضای صنف چه کمکی می‌توانید به اتحادیه کنید؟
می‌گوید: واقعیت این است وقتی که من یا یکی از اعضا به اتحادیه مراجعه می‌کنیم به نظر آنها یک فرد خارجی هستیم و برخورد بسیار سرد و خشکی می‌کنند؛ انگار ما از سیاره دیگری آمده‌ایم و ما را نمی‌شناسند. ما سعی می‌کنیم کارمان را انجام داده و سریع از اتحادیه خارج شویم در صورتی که کار باید دوستانه و رفاقتی حل شود.مثلا اتحادیه خانه ماست!
با اینکه اعضایی که در اتحادیه حضور دارند نماینده کاسب‌های این راسته هستند که انتخاب شده و رای آورده‌اند؛ اما نباید طوری برخورد کنند که اعضا به سختی به اتحادیه بروند.‌

ما از اتحادیه توقع احترام و مسئولیت شناسی داریم

وی در پایان می‌گوید: واقعیت این است که وقتی به اتحادیه مراجعه می‌کنیم تا مشکلات خود را با آنها در میان بگذاریم فقط متوجه می‌شویم باید حق عضویت بدهیم و برویم. ‌
به نظر من اتحادیه نباید مثل بقیه ادارات باشد ارباب رجوع در اتحادیه تعریفش چیز دیگری است هیئت مدیره باید به کارمندان اتحادیه رفتار درست و محترمانه را یاد بدهند. من نوه‌امم هم سن کارمند اتحادیه است ولی خیلی راحت میگن بشین تا صدات کنم. میوه و شیرینی برای هیئت مدیره می‌برند ولی اعضای اتحادیه حرمتی ندارند. ما کسی را که انتخاب می‌کنیم دوست داریم از حق‌مان دفاع کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *