قطعات خودرو

وقتی زیبایی در مهندسی هوندا خلاصه می‌شود

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،هوندا با طراحی و مهندسی منحصربه‌فرد در محصولاتش توانسته جایگاه ویژه را در صنعت موتورسیکلت تصاحب کند. این کمپانی خوشنام و پرآوازه با طراحی موتورسیکلت‌های اسپرت و مناسب برای مصارف روزانه، سبد محصولات خود را با کلاس‌های متفاوت نیکدبایک، اسپرت‌بایک، تورینگ، ادونچر، اسکوتر و سوپربایک کامل کرده تا آمار فروش 17.2 میلیون‌دستگاهی موتورسیکلت را درسال جاری میلادی کسب و رکورد افزایش 12.5درصدی فروش را نسبت به‌سال گذشته به‌خود اختصاص دهد. یکی از محصولات پرفروش هوندا در کشورهایی مانند مالزی، فیلیپین، هند، کره‌جنوبی و بریتانیا مدل CB150R است. این نیکدبایک جسور با طراحی منحصربه‌‎فرد هوندا و با فناوری سطح بالای این کمپانی مطرح ژاپنی همراه است که در بازار ایران نیز به‌عنوان مدرن‌ترین موتورسیکلت 150 سی‌سی کشور شناخته می‌َشود.

استایل تنومند و مدرن!

هوندا CG125 مدل 1978 که در ایران با نام CDI شناخته می‌شود، با طراحی ساده و البته جذاب خود و از همه مهم‌تر پیشرانه باکیفیت و کم‌استهلاک خود توانست در ذهن ایرانی‌ها جایگاه خاصی پیدا کند. این مدل جزو محبوب‌ترین موتورسیکلت‌های استاندارد (استریت) اسطوره هوندا به‌حساب می‌آید و حال پس از گذشت 44 سال، طراحان کمپانی هوندا با اِلِمان‌های جدید طراحی و نیم نگاهی به CG125 نیکدبایکی را خلق کردند که به‌جرأت جزو زیباترین موتورسیکلت‌های حال حاضر کشورمان است.

CB150R نسل اول از سال 2012 تا سال 2021 با استایل تنومند و کمی مشابه یک ادونچربایک با چهره‌ای فانتزی و جذاب به‌بازار عرضه شد. اواخر سال 2021 CB150R به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین نیکدبایک‌های هوندا دستخوش تغییرات تیم طراحی این کمپانی قرار گرفت و درحقیقت نسل دوم این نیکدبایک با چهره به‌روز و کاملا اسپرت‌تر به‌بازار آمده است. حجم خاص باک با فلاپی که بخشی از بدنه را پوشش می‌دهد و طراحی خاص فلاپ‌های عقب، استایل تنومند و مدرنی را القا می‌کند. هرچند که باک حجیم و طراحی خاص چراغ‌های جلو ، حس عضلانی بودن به CB150R می‌دهد. رعایت تناسبات بدنه و سایز تایر جزو یکی از موارد مهم در طراحی خودرو و موتورسیکلت به‌شمار می‌رود. رینگ‌های آلومینیومی 17 اینچی با طراحی خاص حرفه‌ای اگزوز که در بخش پایینی قرار گرفته و با زاویه خاص از بدنه طراحی شده و کاراکتر نافذ و حس جسورانه‌ای به‌این نیکدبایک می‌بخشد.

CB150R را درواقع می‌توان بچه CB650R نام‌گذاری کرد؛ چراکه همان حس ماسل (عضلانی) و هیجانی را به‌خوبی القا می‌کند. همچنین طراحی چراغ گرد، از طراحی‌ نوستالژیک هوندا در محصول CG125 برگرفته شده و این طراحی امضای هونداست. چراغ گرد با LED کروی‌شکل درون کاسه چراغ به‌منظور چراغ روز (دی‌لایت) و طراحی دو بخش کریستالی چراغ که همانند دو خط موازی افقی است با گلگیر پهن و اسپایدر یکپارچه پایینی حس تهاجمی و درعین حال خشنی را برای این نیکدبایک ژاپنی به‌ارمغان می‌آورد.

چراغ ذوزنقه‌ای‌شکل عقب با LED های نقطه‌ای و فلاپ‌های نه‌چندان حجیم اما تیز عقب نیز با گارنیش نسبتا بلند در این بخش، نمای چشم‌نوازی به CB150R می‌بخشد. طراحان کمپانی هوندا رنگ‌های جدید آبی اقیانوسی شفاف، قرمز شفاف میلانیوم، خاکستری شفاف، سفید صدفی، سبز متالیک، سبز مات، مشکی اسپرت دیمون و خاکستری متالیک را برای این نیکدبایک درنظر گرفته‌اند.

ارگونومی و راحتی بالا

کمپانی هوندا همواره در زمینه راحتی و ارگونومی بالای موتورسیکلت‌های تولیدی‌اش، زبان زد بوده است. بر این اساس مهم‌ترین معیار طراحی موتورسیکلت به‌ویژه در نیکدبایک‌ها، ارتفاع صندلی است. ارتفاع صندلی CB150R 795 میلی‌متر است و این عدد باتوجه به‌طراحی فرمان، نسبت به‌بدن راکب در زاویه 25 درجه قرار دارد؛ که این موضوع به‌معنای راحتی بالای راکب است. همچنین کمپانی هوندا جانمایی کلیدهای روی فرمان را در بهترین موقعیت قرار داده و این طراحی درحالتی قرار دارد که کمترین فاصله را با دست راکب دارد و در زمان رانندگی، بالاترین سطح راحتی را فراهم می‌کند. از سوی دیگر طراحی زین (نشیمنگاه) U شکل و بخش تخت مرتفع برای سرنشین، بالاترین سطح ارگونومیک را دارد. ناگفته نماند که زین از متریال باکیفیت و قابل انعطافی ساخته شده که ضدلغزش بوده و سواری آن نرم‌تر است. در زمان استفاده از موتورسیکلت به‌ویژه در کلاس نیکدبایک‌ها، این وسایل نقلیه باید طوری از روی جک برداشته شوند که کمترین میزان فشار روی بدن راکب باشد. بر این اساس کمپانی هوندا فرمان CB150R را طوری طراحی کرده که با زاویه 95.1 درجه و زاویه جک 77.2 درجه‌، بهترین حالت را برای راکب به‌وجود می‌آورد. جالب است بدانید که سازه بدنه CB150R از متریال آلومینیوم ساخته شده که مجموع وزن این موتورسیکلت با احتساب باک 8.5 لیتری پر از سوخت 123 کیلوگرم است. این وزن برای چنین نیکدبایک اسپرتی معقول و عالی است.

امکانات و تجهیزات دردانه هوندا

از مهم‌ترین امکانات CB150R می‌توان به‌نمایشگر 6.1 اینچی افقی تمام‌دیجیتالی برای کیلومترشمار اشاره کرد که اطلاعاتی شامل سرعت، دورموتور، حداکثر سرعت، میزان مصرف سوخت، وضعیت دنده، ساعت و نشانگر سوخت و علائم مربوط به‌رانندگی و چراغ‌چک و چراغ ABS را در اختیار راکب قرار می‌دهد. از دیگر امکانات این موتورسیکلت می‌توان به‌چراغ‌های LED با دی‌لایت، سیستم ترمز ABS (در نمونه‌های فول‌آپشن)، استارت دکمه‌ای، لایتر (نوربالای حرفه‌ای)، اگزوز اسپرت با طراحی منحصربه‌فرد، سیستم تعلیق آلومینیومی، رینگ اسپرت آلیاژی و سیستم ترمز دیسکی خنک‌شونده اشاره کرد.

قلب کم‌حجم اما پرتوان!

کمپانی هوندا برای CB150R یک موتور تک‌سیلندر چهارزمانه به‌حجم 149 سی‌سی مزین به‌سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری در نظر گرفته است. این نیکدبایک باتوجه به‌پارامترهایی مانند کوچک شدن محفظه احتراق و نسبت تراکم 11.3 به‌یک، قطر پیستون 57.3 میلی‌متری در کورس پیستون 57.8 میلی‌متری، سیستم مدیریت جرقه‌زنی هوشمند برپایه منطق شرایط دمای سفارشی کمپانی بوش، سیستم سوپاپ‌بندی میل‌سوپاپ‌رو DOHC، طراحی چهارسوپاپ در سرسیلندر و سیستم پاشش سوخت انژکتوری PGM-Fi می‌تواند حداکثر 19.7 اسب‌بخار قدرت را در 10 هزار و 500 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر 17.1نیوتون‌متر گشتاور را در 8 هزار و 500 آرپی‌ام به‌ارمغان آورد. جالب است بدانید که کمپانی هوندا درمدل 2022 CB150R که در کشورمان حضور دارد، تنها همین پیشرانه را برای نیکدبایک جسور خود در نظر گرفته است؛ اما نمایندگی رسمی این محصول در کشورمان، مدعی است که این نیکدبایک هوندا تنها 15.9 اسب‌بخار قدرت و حداکثر 13.36 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند! بر این اساس برای این موتورسیکلت گیربکس شش‌سرعته دستی با ضرایب کوتاه چندصفحه‌ای خشک (برای تعویض دنده‌‎ها، فشار هیدرولیکی روغن آن‌ها را جابه‌جا می‌کند) در نظر گرفته شده است. مکانیزم جدید هیدرومکانیکی منجر به‌تسریع تعویض دنده‌ها می‌شود و از کوبش و ضربات وارده به‌صفحات جلوگیری می‌کند. قدرت تولیدی به‌کمک زنجیر نسل جدید اورینگ به‌چرخ عقب منتقل می‌شود و همچنین کمپانی هوندا برای کاهش استهلاک موتور 150 سی‌سی، از سیستم آب-هوا خنک استفاده می‌کند. در جداره سیلندر و زیر پیستون از سیستم جت اویل استفاده شده تا میزان حرارت ناشی از کارکرد را کاهش و تنش حرارتی را در این پیشرانه کم‌حجم به‌حداقل برساند. اما بنزین پیشنهادی کمپانی هوندا به‌مشتریان خاورمیانه با اکتان 91 است که نسبتا با شرایط سوختی کشور نیز سازگاری دارد. براین اساس باید روغن‌موتور استفاده‌شده برای CB150R از نوع 10W40 فول‌سنتتیک باشد.

سواری و ایمنی

در بخش سیستم تعلیق در محور جلو دامپرهای هیدرولیکی قابل تنظیم 41 میلی‌متری و سیستم مونوشوک با دامپر هیدروپنوماتیکی در عقب به‌قطر 133 میلی‌متر، توانسته سواری باکیفیت و دلچسبی را برای CB150R به‌ارمغان آورد. هرچند که سایز تایر درمحور جلو 70/110 و درمحور عقب 60/150 از نوع تیوبلس بوده که در ارتقای کیفیت سواری بسیار مهم است. همچنین رینگ‌های 17 اینچی جلو و عقب از نوع آلیاژی بوده که می‌تواند ضربات ناشی از دست‌اندازها و کوبش‌های وارده را کاهش دهد و کیفیت سواری را درسطح بالایی نگه دارد. از سوی دیگر برای پرفورمنس بهتر و ایمنی بالای راکب در محور جلو شاهد یک دیسک خنک‌شونده سوراخ‌دار به‌قطر 296 میلی‌متر با کالیپر دوپیستونه و در محور عقب یک دیسک خنک‌شونده سوراخ‌دار به‌قطر 220 میلی‌متر با کالیپر تک‌پیستونه هستیم. این سیستم ترمز، ایمنی این نیکدبایک و پرفورمنس CB150R را بهبود می‌بخشد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است