قطعات خودرو

در گفت‌وگو با عضو اتحاديه لوازم يدكي مطرح شد: اجناس تقلبي بزرگ‌ترين معضل‌اند

سيدحميد دباغيان كه در كار تهیه و توزیع قطعات یدکی ماشین‌آلات سنگین است و یک واحد تولیدی و مونتاژ موتورهای دیزلی و بنزینی نيز دارد در گفت‌وگو با خبرنگار قطعات خودرو، اظهار كرد: اکنون بازار، کمی رکود دارد. متاسفانه شرایط طوری شده که واردكنندگان جنس‌های تقلبی، بازار بهتری نسبت به کسانی دارند که به‌شکل سالم کار می‌کنند.

او با بيان اين‌كه کسانی که مي‌خواهند به‌شکل سالم کار کنند، بیشتر دچار رکود هستند، ادامه داد: متاسفانه اتحادیه خیلی این موضوع را پیگیری نکرده است. بقیه اداره‌ها و سازمان‌های مرتبط نيز پیگیری چندانی نکرده‌اند.

وي همچنين گفت: گاهی من جنسی دارم که از نظر کیفیت، درجه یک است؛ اما بازار جنسی را می‌خواهد که فلان برند خارجي را داشته باشد. در حالي كه آن برند شاید از نظر کیفیت در سطح اجناس درجه دو و سه هم نباشد.

دباغيان در پاسخ به اين پرسش كه آیا اتحادیه ابزار و اختیارات لازم را براي حل این مشکل دارد؟ بيان كرد: اتحادیه حتی با اداره آگاهی در این رابطه در ارتباط است؛ اما متاسفانه این موضوع پیگیری نمی‌شود و از مغازه‌ها بازرسي نمی‌شود.

او توضيح داد: چندي پيش براي من اتفاقي افتاد؛ کسی که جنسي تقلبی را می‌فروخت، از من که جنس درست را می‌فروختم، شکایت کرد. به این ترتیب که برندی را که من به شکل سالم وارد می‌کردم، ثبت کرد و گفت این برند مال من است. کار او اشتباه بود. ولي من در دادگاه با صرف هزینه بسیار توانستم فقط حکم برائت بگیرم. همان زمان به اتحادیه مراجعه کردم، اما آن‌ها مشکل من را چندان پیگیری نکردند.

واردكنندگان جنس تقلبي راحت كار مي‌كنند

وي افزود: اين شرايط باعث می‌شود کسانی که اجناس تقلبی را در بازار وارد می‌کنند، با خیال راحت کار کنند. اتحادیه تشکلی است که خودش بهتر می‌داند چگونه باید اقدام کند. مثلا درباره بلبرینگ و جنس‌های تقلبی این بازار، همه اطلاع دارند، اما کسی درباره آن اقدامی انجام نمی‌دهد.

دباغيان درباره نقش خودروسازان بزرگ در بازار نيز گفت: در حوزه کاری ما، ايران خودرو دیزل و سایپا دیزل فعال هستند که بیشتر تولید خودرو دارند و کمتر پشتیبانی خدمات را انجام می‌دهند.

اجناس تقلبي قيمت را تعيين مي‌كنند!

وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اين‌كه آیا مرجعی برای تعیین قیمت قطعات وجود دارد؟ گفت: خیر؛ اصلا وجود ندارد. در بسیاری از موارد نيز قیمت‌گذاری براساس کشش بازار است. در این بازار، کسی که جنس تقلبی وارد می‌کند، بیشتر از کسی که درست کار می‌کند، قیمت را تعیین می‌کند. چون جنس ارزان با کیفیت پایین می‌آورد و سبب می‌شود کسی که جنس سالم را آورده است، در بازار ضرر کند.

او ادامه داد: قيمت‌ها در بازار به‌خاطر موضوع ارز، بالاست. در بعضی موارد، قیمت از سطح واقعی هم بالاتر می‌رود.

هر قطعه‌اي در داخل توليد نمي‌شود

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا تولیدات داخلی پاسخگوی نیاز بازار هستند؟ گفت: هر قطعه‌ای در داخل تولید نمی‌شود. برخی قطعات دانش فنی‌شان در کشور نیست، یا تولید آن‌ها اقتصادی نیست. به همین دلیل، خیلی از قطعات در ایران تولید نمی‌شوند.

دباغيان در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اين‌كه اجراي طرح دادن کد رهگیری به قطعات يدكي با هدف مشخص شدن هويت كالا براي خريدار نهايي چه تاثيري در بازار دارد؟ اظهار كرد: چنین کاری، خیلی بزرگ است. تعداد قطعات خیلی زیاد است و بعید می‌دانم انجام چنین کاری به‌راحتی امکان‌پذیر باشد. زمانی در بحث واردات می‌خواستند چنین طرحی را در گمرک اجرا کنند؛ ولی اجرا نشد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است