اخبارگزارش‌های ویژه

در گفت‌وگو با عضو اتحادیه لوازم یدکی مطرح شد: اجناس تقلبی بزرگ‌ترین معضل‌اند

قطعات خودرو: يك عضو اتحاديه لوازم يدكي معتقد است: بزرگترین معضل برای کسانی که می‌خواهند به‌شکل سالم کار کنند و عضو اتحادیه هستند، موضوع اجناس تقلبی است.

سیدحمید دباغیان که در کار تهیه و توزیع قطعات یدکی ماشین‌آلات سنگین است و یک واحد تولیدی و مونتاژ موتورهای دیزلی و بنزینی نیز دارد در گفت‌وگو با خبرنگار قطعات خودرو، اظهار کرد: اکنون بازار، کمی رکود دارد. متاسفانه شرایط طوری شده که واردکنندگان جنس‌های تقلبی، بازار بهتری نسبت به کسانی دارند که به‌شکل سالم کار می‌کنند.

او با بیان این‌که کسانی که می‌خواهند به‌شکل سالم کار کنند، بیشتر دچار رکود هستند، ادامه داد: متاسفانه اتحادیه خیلی این موضوع را پیگیری نکرده است. بقیه اداره‌ها و سازمان‌های مرتبط نیز پیگیری چندانی نکرده‌اند.

وی همچنین گفت: گاهی من جنسی دارم که از نظر کیفیت، درجه یک است؛ اما بازار جنسی را می‌خواهد که فلان برند خارجی را داشته باشد. در حالی که آن برند شاید از نظر کیفیت در سطح اجناس درجه دو و سه هم نباشد.

دباغیان در پاسخ به این پرسش که آیا اتحادیه ابزار و اختیارات لازم را برای حل این مشکل دارد؟ بیان کرد: اتحادیه حتی با اداره آگاهی در این رابطه در ارتباط است؛ اما متاسفانه این موضوع پیگیری نمی‌شود و از مغازه‌ها بازرسی نمی‌شود.

او توضیح داد: چندی پیش برای من اتفاقی افتاد؛ کسی که جنسی تقلبی را می‌فروخت، از من که جنس درست را می‌فروختم، شکایت کرد. به این ترتیب که برندی را که من به شکل سالم وارد می‌کردم، ثبت کرد و گفت این برند مال من است. کار او اشتباه بود. ولی من در دادگاه با صرف هزینه بسیار توانستم فقط حکم برائت بگیرم. همان زمان به اتحادیه مراجعه کردم، اما آن‌ها مشکل من را چندان پیگیری نکردند.

واردکنندگان جنس تقلبی راحت کار می‌کنند

وی افزود: این شرایط باعث می‌شود کسانی که اجناس تقلبی را در بازار وارد می‌کنند، با خیال راحت کار کنند. اتحادیه تشکلی است که خودش بهتر می‌داند چگونه باید اقدام کند. مثلا درباره بلبرینگ و جنس‌های تقلبی این بازار، همه اطلاع دارند، اما کسی درباره آن اقدامی انجام نمی‌دهد.

دباغیان درباره نقش خودروسازان بزرگ در بازار نیز گفت: در حوزه کاری ما، ایران خودرو دیزل و سایپا دیزل فعال هستند که بیشتر تولید خودرو دارند و کمتر پشتیبانی خدمات را انجام می‌دهند.

اجناس تقلبی قیمت را تعیین می‌کنند!

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا مرجعی برای تعیین قیمت قطعات وجود دارد؟ گفت: خیر؛ اصلا وجود ندارد. در بسیاری از موارد نیز قیمت‌گذاری براساس کشش بازار است. در این بازار، کسی که جنس تقلبی وارد می‌کند، بیشتر از کسی که درست کار می‌کند، قیمت را تعیین می‌کند. چون جنس ارزان با کیفیت پایین می‌آورد و سبب می‌شود کسی که جنس سالم را آورده است، در بازار ضرر کند.

او ادامه داد: قیمت‌ها در بازار به‌خاطر موضوع ارز، بالاست. در بعضی موارد، قیمت از سطح واقعی هم بالاتر می‌رود.

هر قطعه‌ای در داخل تولید نمی‌شود

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تولیدات داخلی پاسخگوی نیاز بازار هستند؟ گفت: هر قطعه‌ای در داخل تولید نمی‌شود. برخی قطعات دانش فنی‌شان در کشور نیست، یا تولید آن‌ها اقتصادی نیست. به همین دلیل، خیلی از قطعات در ایران تولید نمی‌شوند.

دباغیان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که اجرای طرح دادن کد رهگیری به قطعات یدکی با هدف مشخص شدن هویت کالا برای خریدار نهایی چه تاثیری در بازار دارد؟ اظهار کرد: چنین کاری، خیلی بزرگ است. تعداد قطعات خیلی زیاد است و بعید می‌دانم انجام چنین کاری به‌راحتی امکان‌پذیر باشد. زمانی در بحث واردات می‌خواستند چنین طرحی را در گمرک اجرا کنند؛ ولی اجرا نشد.

HIC HIC

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آتا تجارت
دکمه بازگشت به بالا