قطعات خودرو

پاندمی کرونا، مصوبه ساعت 18 و ازدحام لاجرم

براساس تصمیم اخیر ستاد ملی کرونا همزمان با اوج‌گیری مجدد کرونا و آمار مرگ و میر ناشی از آن، از تاریخ ۲۰ آبان ماه به مدت یک ماه، فعالیت سه گروه شغلی در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای پرجمعیت، تعطیل خواهند شد. هدف از اتخاذ این تصمیم از سوی این ستاد، شکست زنجیره ابتلا، مهار کرونا و کاهش آمار تلفات این ویروس است. اما توجه به دو نکته مهم رسیدن به چنین هدفی را حداقل در شهر تهران دور از واقعیت می‌نماید.

اول: تشدید ازدحام در مترو  و شبکه حمل و نقل عمومی در ساعات حول و حوش ۱۸

شاغلان در این گروه‌های خدماتی و صنفی تبعاً مقارن ساعت 18 واحد صنفی خود را تعطیل و به سمت منازل خود باز خواهند گشت. این همزمانی لاجرم ازدحام بیش از حد ایجاد خواهد کرد.

دوم: کوتاه  و متراکم شدن حضور مردم

به طور طبیعی شهروندان سعی خواهند کرد که تا قبل از ساعت 18 خدمات موردنیاز خود را از این مشاغل دریافت و با استفاده از شبکه حمل و نقل عمومی به محل سکونت خود بازگردند. بنابراین در فاصله زمانی کوتاه‌تری مردم به مراکز خرید و خدمات و شبکه حمل ونقل مراجعه خواهند داشت. مضافا اینکه گروهی نیز در همان ساعات پایانی مراجعه و بازگشت خواهند کرد.

راه حل کارشناسان:

یک تیم پژوهشی در پژوهشگاه مرکز آمار، با توجه به محدودیت منابع دولت، ملاحظات اجتماعی و شرایط اقتصادی، روشی را که براساس آن بتوان به شکل موثر، سریع و پایدار با ویروس کرونا مقابله و آمار مرگ و میر ناشی از آن را کاهش داد معرفی کردند. در مطالعات پژوهشگران مرکز آمار پیشنهاد «ساعات کار شناور دستگاه‌ها» – فاصله‌گذاری زمانی- مطرح شده بود. این تحقیقات که نتایج آن در تیرماه امسال منتشر شد، قدرت کشندگی ویروس کرونا یک‌سوم مقطع کنونی بود. هرچند در آن زمان آمار جان‌باخته‌های ناشی از این ویروس در کل کشور روزانه به حدود 200 نفر رسیده بود و یک رکورد اولیه را از این بابت ثبت کرده بود. به همین دلیل اولین رکوردسازی در آمار مرگ و میر دلیلی بود تا نسخه پیشنهادی در قالب این تحقیق از سوی دولت مورد توجه قرار گیرد. اما دولت آن را اعمال نکرد.

در این طرح با اهمیت دادن به توزیع سفرهای رفت و برگشت به ادارات دولتی و درسطح شهر تلاش شده بود از تجمع افراد در یک ساعت و مکان که باعث سرایت این ویروس به یکدیگر می‌‌شود؛ حتی الامکان جلوگیری شود.

اما این پیشنهاد از تیرماه تاکنون به رغم هزینه قابل توجه به لحاظ فکری و اقتصادی، در بایگانی دولت ماند و در مقابل دولت به اتخاذ و اجراسازی تصمیماتی روی آورده که به جای مهار کرونا، می‌تواند محرک کرونا باشد. علت این نوع تصمیم گیری باید بیان شود تا آستانه همکاری مردم بالا رود.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است