قطعات خودرو

«جو» و فهرست چالش های سیاست خارجی

چین اولین اولویت سیاست خارجی بایدن

چین و آمریکا در دوران ترامپ به بدترین سطح روابط خود از زمان عادی‌سازی روابطشان رسیدند. ترامپ منازعه تجاری بر سر تعرفه ها، حمایت سیاسی از هنگ کنک، فروش تسلیحات به تایوان و حضور دریای چین را آن‌قدر افزایش داد که چین را عملاً در مقام مقابله قرارداد. بعضی حتی ویروس کرونا را اقدامی تلافی جویانه از سوی چین می‌دانند که رفتار ترامپ کاتالیزور آن شد.

اورپا اولویت دوم

متحدان اروپایی آمریکا که پیش‌تر فرمانبرداران کاخ سفید بودند در دوران ترامپ آن‌قدر از واشنگتن نامید شدند که به فکر ترمیم ساختار و استقلال خود افتادند حالا جو بایدن باید به اصلاح این نگاه بپردازند.

روسیه ، تهدید بزرگ

جوبایدن در دوران انتخابات گفت: فکر می کند روسیه مهمترین خطر برای امنیت ملی آمریکا است. او باید  برای روسیه فکری بکند به خصوص که قرارداد منع توسعه سلاح‌های هسته‌ای با روسیه در خطر جدی است. اما او یک امتیاز ناگهانی یافته است مرد قدرتمند کرملین بیمار است.

ایران

در چهار دهه گذشته ایران در تمامی انتخابات های آمریکا مورد توجه بوده است. این بار نیز چند مورد درباره ایران مطرح است اول پس از خروج آمریکا از برجام، ایران در حال انباشت اورانیوم غنی‌شده است. هم‌چنین از نظر کاخ سفید ایران خطری برای امنیت اسرائیل و تهدید کننده منافع متحدان منطقه‌ای آمریکاست. ضمن آن که ترامپ به ایران انگیزه داد تا روی توان موشکی خود کار کند. دیوار بی اعتماد بین دو کشور بلندتر و قطورتر شده است. بازگشت به برجام دیگر ساده نخواهد بود. البته آمریکا فکر می کند دست برتر را دارد چون ایران از نظر اقتصادی به شدت در تنگنا قرار گرفته و آمادگی بیشتری برای کاهش تنش با آمریکا و در سطح منطقه را دارد که ممکن است به معنای امتیاز دادن برای کاهش تحریم ها باشد.

گرم شدن زمین، مشکلات پناهجویان و قحطی‌های پیاپی از مشکلات دیگر بایدن در عرصه سیاست خارجی

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا میراثش انباشتی از مشکلات سیاست خارجی بوده که از گذشته به وی رسیده است. البته بایدن به‌عنوان کسی که در سنا سالیان سال در کمیته روابط خارجی بود و سپس نیز در دولت باراک اوباما نقش معاون وی را داشت با این مسائل به خوبی آشنا است و می‌داند که سیاست خارجی چگونه کار می‌کند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است