قطعات خودرو

چراغ سبز به سفر نوروزی

به گزارش «قطعات خودرو»:

در شرایطی که مرگ و میر ناشی از ویروس کووید-۱۹ بار دیگر و در آستانه سال جدید دوباره سه‌رقمی شد، ستاد ملی مقابله با کرونا ۲۵۲ شهر را زرد و ۱۵۴ شهر را آبی اعلام کرد؛ موضوعی که با توجه به مجوز سفر به شهرهای زرد و آبی، چراغ سبزی به مسافران نوروزی برای سفرهای برون‌شهری تلقی می‌شود. در حالی که تنها ۴ روز دیگر تا آغاز سال جدید باقی مانده است و هشدارها درباره ایجاد موج چهارم کرونا در ماه‌های فروردین و اردیبهشت روز به روز جدی‌تر می‌شود و مسوولان از بروز احتمال سونامی کرونا بعد از تعطیلات نوروز خبر می‌دهند، ستاد ملی مقابله با کرونا در آخرین گزارش خود از رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور، ۲ مرکز استان را به عنوان مراکز نارنجی و قرمز و سایر مراکز استان‌ها را در وضعیت زرد اعلام کرد؛ این تصمیمی است که می‌تواند با وجود تاکیدها بر پرهیز از سفرهای نوروزی، از میزان احتیاط عمومی در این زمینه بکاهد. تصمیم آخر به معنای چراغ سبز به سفرهای نوروزی است. پیش‌تر تورها (سفرهای گروهی) نیز مجوز گرفته بودند.

چراغ سبز به سفر نوروزی

همزمان با سه رقمی شدن دوباره آمار مرگ‌و‌میر کرونایی در اسفندماه، ستاد ملی مقابله با کرونا ۲۵۲ شهر را زرد و ۱۵۴ شهر را آبی اعلام کرد؛ موضوعی که  با توجه به مجوز سفر به شهرهای زرد و آبی، چراغ سبزی به مسافران نوروزی تلقی می‌شود. در حالی که تنها ۴ روز دیگر تا آغاز سال جدید باقی مانده و هشدارها درباره درگیری ایران با موج چهارم کرونا در ماه‌های فروردین و اردیبهشت روز به روز جدی‌تر می‌شود، ستاد ملی مقابله با کرونا در آخرین گزارش خود از رنگ بندی کرونایی شهرهای کشور، ۲ مرکز استان را به‌عنوان مراکز نارنجی و قرمز و سایر مراکز استان‌ها را در وضعیت زرد اعلام کرد؛ این موضوعی است که می‌تواند با وجود تاکیدها بر پرهیز از سفرهای نوروزی، از میزان احتیاط عمومی در این زمینه بکاهد.

۳۱ شهر نارنجی

آخرین گزارش ستاد ملی مقابله با کرونا که دیروز علیرضا رئیسی سخنگوی این ستاد، بخش‌هایی از آن را اعلام کرد، در میان مراکز استان‌های کشور، ارومیه در استان آذربایجان غربی در وضعیت نارنجی و اهواز در استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارد. همچنین بنابر این گزارش، در مجموع، ۳۱ شهر کشور در وضعیت نارنجی قرار دارند شهرهای ارومیه، اشنویه، خوی، ماکو، نقده در استان آذربایجان غربی، شهرضا در استان اصفهان، باغ ملک، حمیدیه، هفتگل، هندیجان، خرمشهر، دشت آزادگان ، شادگان، هویزه در استان خوزستان، دهلران در استان ایلام، دامغان و شاهرود در استان سمنان، پاسارگاد، گراش، لامرد، خنج و مهر در استان فارس، سیرجان در استان کرمان، کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد، گرگان در استان گلستان، رودبار و رودسر در استان گیلان، آمل، رامسر و ساری در استان مازندران و خمین در استان مرکزی شهرهای ازجمله شهرهای نارنجی کرونایی در ایران هستند.

شهرهای قرمز

از سوی دیگر، در آخرین گزارش ستاد ملی مقابله با کرونا ۱۳ شهر استان خوزستان شامل شهرهای آبادان، امیدیه، اندیمشک، اهواز، ایذه، بندر ماهشهر، بهبهان، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر، کارون و مسجد سلیمان و نیز شهر گچساران از استان کهگیلویه و بویراحمد (در  مجموع ۱۴ شهر) قرمز اعلام شده‌اند.

بر مبنای پروتکل‌های موجود و طبق اعلام وزارت بهداشت، سفر به شهرهای قرمز و نارنجی با خودروهای غیر بومی و نیز خروج از این شهرها با پلاک بومی ممنوع است. همچنین در شهرهای قرمز گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ و در شهرهای نارنجی گروه‌های شغلی ۳ و ۴ حق فعالیت ندارند. بر اساس این گزارش، ویروس جهش یافته انگلیسی در ۲۹ استان کشور در گردش است و ستاد مقابله با کرونا از مردم خواسته که از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند، زیرا سفرها می‌تواند به شدت جامعه را درگیر کند. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه نباید فراموش کنیم تاب آوری نظام سلامت هم پایین آمده است و پرستاران کادر بهداشت و درمان واقعا خسته شده‌اند، تاکید کرد: مردم از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند.  رئیسی تاکید کرد: وضعیت کشور فعلا خوب است اما مولفه مهم ویروس جهش یافته انگلیسی است که در ۲۹ استان کشور در حال گردش است. این ویروس مهاجم‌تر است و مرگ‌و‌میر بیشتری دارد که می‌تواند به شدت جامعه را درگیر کند. رئیسی ادامه داد: در حال حاضر سوش غالب کرونا در کشور ویروس ووهان است، چراکه کنترل شدیدی در کشور صورت گرفته است اما ۶۲ درصد سوش غالب در خوزستان مربوط به ویروس جهش یافته انگلیسی است. بنابراین درهم آمیختگی جمعیت در جریان سفرهای نوروزی می‌تواند شرایط را غیرقابل کنترل کند.

آخرین آمار

فارغ از گزارش ستاد ملی مقابله با کرونا درباره رنگ بندی کرونایی ایران، روز گذشته و برای دومین بار در اسفندماه ۹۹، شمار قربانیان کرونا سه رقمی شد. بر اساس اعلام سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز گذشته(دوشنبه)، ۱۰۰ بیمار کرونایی دیگر جان خود را از دست دادند. پیش از این در تاریخ یازدهم اسفند امسال، شمار جان‌باختگان کرونایی در کشور پس از دو ماه سه رقمی شده و به ۱۰۸ نفر رسیده بود که البته آمار روزهای بعد، اندکی کاهش داشت.

معاون وزیر بهداشت گفت که نوسان مرگ‌و‌میر کرونایی اخیر در کشور به علت شمار مرگ‌و‌میری است که در خوزستان رخ می‌دهد و حتی استان‌های همجوار مثل کهگیلویه و بویراحمد هم در خطر هستند.

لاری دیروز با اشاره به شناسایی ۷ هزار و ۹۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در بازه زمانی ۲۴ ساعته منتهی به ظهر دیروز اعلام کرد: ۹۶۳ نفر از این بیماران بستری شدند. به این ترتیب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۵۴ هزار و ۹۳۳ نفر رسید. همچنین با احتساب ۱۰۰ قربانی روز گذشته کرونا در کشور، مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۱ هزار و ۳۳۰ نفر رسید. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت هم‌اکنون ۳ هزار و ۸۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

کاهش ۱۵ درصدی پروتکل‌ها

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت بهداشت از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد و آن را نگران کننده خواند.

لاری با اشاره به نزدیک شدن به ایام نوروز تاکید کرد اگر ترددها افزایش پیدا کرده و کرونا چرخش پیدا کند، دستاوردهایی که به‌واسطه رعایت پروتکل‌ها و اجرای طرح شهید سلیمانی به دست آمد، از بین می‌رود.

محدودیت‎های تردد شبانه ادامه می‌یابد

با شرایط موجود کرونایی در کشور و همچنین پایتخت، محدودیت‌های تردد شبانه کماکان تداوم خواهد داشت. دیروز سردار محمد حسین حمیدی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه دوربین‌های شهری در ایام پیش رو تخلفات رانندگی را به دقت رصد می‌کنند، گفت: محدودیت‌های تردد شبانه طبق نظر ستاد ملی مقابله با کرونا همچنان ادامه می‌یابد.

دستور روحانی به نمکی

با این همه دیروز و همزمان با آغاز تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا، حسن روحانی رئیس‌جمهوری به سعید نمکی وزیر بهداشت، دستور داد: همان‌طور که در یک سال گذشته تلاش شده با ایجاد شفافیت و اطلاع‌رسانی و ارائه آمار دقیق از میزان شیوع و نحوه مقابله با این بیماری به‌عنوان یکی از اصول و استانداردهای پذیرفته شده جهانی در فرآیند مقابله با پاندمی کووید-۱۹ به‌عنوان یک اقدام اطمینان بخش عمل شود، درخصوص واکسیناسیون نیز به همین شیوه اقدام شود. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: ضروری است که ملت شریف طبق سند ملی تصویب شده درخصوص عملیات واکسیناسیون، در جریان جزئیات این اقدام بزرگ نیز قرار گیرند و با ایجاد شفافیت در این خصوص گامی دیگر در راستای اهتمام به دسترسی آزاد به جریان اطلاعات در دولت تدبیر و امید برداشته شود تا از بروز هرگونه تردید و ابهام در این زمینه جلوگیری شود.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز دیروز درباره واکسیناسیون تاکید کرد: راه طولانی در پیش داریم و پیش‌بینی ما این است که میزان واکسیناسیون از تیرماه به بعد با حجم بیشتری از واکسن که به دستمان برسد، بالاتر خواهد رفت و تا آذر ۱۴۰۰ گروه هدف را واکسینه خواهیم کرد. به گفته رئیسی، برای جامعه پزشکی هم بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا نیمه فروردین ۳۵۰ هزار نفر واکسینه می‌شوند. این واکسن‌ها توزیع شده است و درخواست داریم که جامعه پزشکی در واکسیناسیون مشارکت کنند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است