• صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی
  • خودروهای تازه وارد
  • شرایط فروش
  • جهان خودرو
  • خودروهای تجاری و پاک
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی
  • خودروهای تازه وارد
  • شرایط فروش
  • جهان خودرو
  • خودروهای تجاری و پاک

http://ghatatnews.ir/?p=5188

خانه » چرخ بازار خودرو خلاف جهت تصمیم شورای رقابت می‌چرخد!

  • مرتضی مهدوی
  • 18 اردیبهشت 1400

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=5188

قطعات خودرو: به دنبال افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات خودروسازان برای سال جاری توسط شورای رقابت، تصور بر این بود که طبق روال دفعات پیش، قیمت‌ها در بازار آزاد نیز افزایش یابد؛ چراکه سوءاستفاده‌گران بسیاری، منتظر چنین فرصت‌هایی هستند تا قیمت خودرو را دست‌خوش نوسان‌های افزایشی کنند؛ اما این بار گویا هنوز خبردار افزایش قیمت رسمی نشده‌اند و قیمت‌ها نسبت به دو هفته پیش نه‌تنها افزایش نداشته که بلکه در برخی محصولات کاهشی هم شده؛ البته دو احتمال برای این کاهش وجود دارد که به آن خواهیم پرداخت.

چرخ بازار خودرو خلاف جهت تصمیم شورای رقابت می‌چرخد!

چند روزی است که از تصویب افزایش متوسط ۸.۲ درصد قیمت برای محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو و متوسط ۸.۹ درصد برای محصولات گروه سایپا برای سال ۱۴۰۰ توسط شورای رقابت می‌گذرد.

این افزایش قیمت براساس تورم بخشی یکساله اعلام شده توسط بانک مرکزی و پس از کسر تورم‌های اعمال شده قبلی در سه ماهه اول و دوم سال ۱۳۹۹ و در نهایت پس از اعمال متغیرهای کیفیت و بهره‌وری محاسبه شده که برای تمامی خودروهای مشمول دستورالعمل قیمت‌گذاری شورا، تا پایان شهریور ۱۴۰۰ اعمال و اجرا می‌شود.

بررسی‌ها مشخص کرده که تاکنون، قیمت‌های جدید به خودروسازان ابلاغ نشده و این امر به هفته آتی موکول شده است. جالب اینجاست که بازار آزاد خودرو نیز هنوز این افزایش قیمت را اعمال نکرده است.

به‌رغم اینکه یکی از اهداف این تصمیم شورای رقابت برای افزایش قیمت‌ها به صورت فصلی که از سال گذشته آغاز شد و برای سه فصل اول سال نیز اجرایی شد، کاهش فاصله قیمت کارخانه‌ای محصولات و قیمت آن‌ها در بازار اتخاذ شد اما تجربه‌های پیشین اثبات کرد که پس از افزایش قیمت‌های رسمی، قیمت‌ها در بازار آزاد نیز تکانی افزایشی خواهد خورد. 

حتی پس از اعلام خبر احتمال افزایش قیمت مصوب خودروها درِ کارخانه برای سال ۱۴۰۰ که در اولین روزهای آغاز فعالیت‌ها در سال ۱۴۰۰ توسط رئیس شورای رقابت مطرح شد، دلالان و قیمت‌گذاران بازار آزاد را به تکاپوی افزایش قیمت‌ها کشاند؛ اما اکنون به‌رغم اینکه چند روزی (از روز دوشنبه هفته پیش) از اعلام خبر تصویب افزایش قیمت‌ها می‌گذرد، هنوز تاثیری در قیمت خودروها در بازار ایجاد نداشته است. 

بررسی آخرین‌ قیمت‌های ثبت شده در آگهی‌های فروش روز پنجشنبه و مقایسه آن با قیمت‌های اوایل اردیبشهت‌ماه نشان می‌دهد طی روزهای اخیر نه‌تنها قیمت‌ها افزایشی نشده است بلکه نسبت به دو هفته پیش کاهش هم یافته است.

امکان دارد که این موضوع به سبب تعطیلی سه هفته‌ اخیر بازارهای رسمی معادلات به جهت محدودیت‌های کرونایی، عدم اعلام قیمت‌های جدید رسمی محصولات ایران‌خودرو و سایپا، فراگیری بیشتر ویروس کرونا و ظهور کروناهای هندی، آفریقایی و هیبرید هندی-کالیفرنیایی باشد که تمایل به خرید و فروش خودرو حتی به شکل مجازی و از طریق آگهی‌های فروش اینترنتی و البته شاید هم ماه مبارک رمضان نباشد و مردم خرید و فروش را به بعد از این ایام موکول کرده‌اند.

قیمت بسیاری از خودروها در بازار به نسبت ۱۴ روز گذشته، کاهشی شده است

بررسی آخرین آگهی‌های درج شده در سایت‌های اینترنتی معاملات و مقایسه آن‌ها با قیمت‌ها در روزهای نخست اردیبهشت ماه نشان می‌دهد که به‌طور مثال در محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو، ۲۰۶ تیپ ۲ که تا ۲۱۸ میلیون تومان هم پیش رفته بود اکنون با حدود قیمتی ۱۹۸ تا ۲۱۰ میلیون تومان یا تیپ ۵ آن که تا ۲۵۵ و ۲۶۰ میلیون تومان هم بالا رفت اکنون در محدوده ۲۵۰ میلیون تومان ثبت قیمت شده‌اند. پژو ۲۰۷ اتوماتیک نیز از محدوده ۳۸۵ میلیون تومان به ۳۷۹ میلیون تومان رسیده است.

همچنین پژو پارس از حدود ۲۱۸ میلیون تومان پایین آمده و به ۲۱۰ میلیون تومان نزدیک شده است. پژو ۴۰۵ GLX  همچنان در همان رنج ۱۸۷ تا ۱۸۹ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. سمند LX نیز از ۱۹۱ میلیون تومان به حدود ۱۸۲ میلیون تومان رسیده است.

رانا هم از ۲۰۶ میلیون تومان ارزان‌تر شده و مابین ۱۹۹ تا ۲۰۲ میلیون تومان، بسته به دلخواه دارنده خودرو (آگهی‌کننده) قیمت‌گذاری شده است. دنا حدود دو تا چهار میلیون تومان و دنا پلاس هم حدود هفت الی هشت میلیون تومان کاهش قیمت داشته است. در حال حاضر دنا در محدوده ۲۶۶ تا ۲۶۸ میلیون تومان و دنا پلاس در محدوده ۳۴۲ میلیون تومان است. .

علاوه بر این موارد در محصولات دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز نوسان‌های کاهشی قیمت نسبت به دو هفته گذشته دیده می‌شود. به‌طور مثال سایپا ۱۱۱ از ۱۲۷ میلیون تومان به ۱۲۴ میلیون تومان، سایپا ۱۳۱ از ۱۱۶ میلیون تومان به حدود ۱۱۰ میلیون تومان و سایپا ۱۵۱ (پراید وانت) هم از محدوده ۱۲۴ میلیون تومان به زیر ۱۲۰ میلیون تومان رسیده است.

ساینا نیز از ۱۴۸ میلیون تومان به ۱۴۰ تا ۱۴۳ میلیون تومان، تیبا ۲ از ۱۳۲ تومان به ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون تومان و تیبا۲ پلاس از ۱۵۵۰ به ۱۴۰ تا ۱۴۵ میلیون تومان رسیده‌اند.

کوییک دنده‌ای و کوییک R نیز طی دو هفته اخیر نوسان قیمتی چندان نداشته و در همان محدوده‌های قبلی، قیمت‌گذاری شده‌اند. در حال حاضر کوییک دنده‌ای حدود ۱۴۵ میلیون تومان و کوییک R در محدوده ۱۵۲ میلیون تومان قرار دارند.

لازم به ذکر است همانطور که اشاره شد، قیمت‌های رسمی در نتیجه معاملات رسمی در واحدهای صنفی و نمایشگاه‌های رسمی به سبب تعطیلی محدودیت‌های کرونایی وجود ندارد و قیمت‌های اعلامی برای محصولات و میزان نوسانات آن‌ها تقریبی بوده و محدوده قیمت‌ها به صورت میانگین اشاره شده است که از بررسی قیمت‌های درج‌شده در آگهی فروش حاصل شده است.

منبع: ایسنا

  • 206, ایران خودرو, پژو, رانا, سایپا, قیمت خودرو, کوییک
قبلیقبلنبرد دولت بایدن با بحران کمبود قطعات خودرو؛ استفاده از قانون امنیت ملی
بعدیدسترسی به داده‌های شخصی از راه تلفن‌های وصل به خودروبعدی

استون مارتین والکری و مرسدس-ای ام جی وان چگونه قوانین فیزیک را زیر پا می‌گذارند؟

مرتضی مهدوی 10 تیر 1401

حضور گروه بهمن در نمایشگاه خودرو شیراز

محمدامین الهی 05 تیر 1401

تغییر بزرگ در طرح واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی

حسین پورمحمد 05 تیر 1401

اتو هلد چیست؟

سارا رستگار 11 تیر 1401

احتمالا فردا طرح استیضاح «فاطمی امین» در مجلس اعلام وصول می‌شود

حسین پورمحمد 06 تیر 1401

نکات مهم در خرید خودرو دست دوم

محسن فاطمی 09 تیر 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو TV

گزارش تصویری روز دوم نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»

مرصاد رنگرز 09 تیر 1401

گزارش تصویری اولین روز نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»

محمدمهدی بشارت‌نیا 09 تیر 1401

تماشا کنید : معرفی نمایشگاه اتومکانیک سپاس

مرصاد رنگرز 29 خرداد 1401

تماشا کنید: اسکندر معترف: در گذشته صداقت بیشتر از این بود / از گذشته تا امروز صنف لوازم یدکی

مرصاد رنگرز 22 خرداد 1401

اخبار صنعت خودرو

مبلغ جریمه های ۱۴۰۱ مشخص شد + بررسی کامل خلافی خودرو
پای سانتافه ایرانی چه زمانی به بازار باز می‌شود؟ پیش بینی قیمت «ری‌را»
بازی مافیا در جاده مخصوص؛دولت با روئین تن چه خواهد کرد؟
جابه جایی یک سوم کالا در سال بدون سند حمل
دور زدن قانون اسقاط کامیون‌ های فرسوده تنها با ۸۰۰ میلیون تومان
واردات خودرو به زودی ابلاغ می‌شود
طرح استیضاح وزیر صمت در راستای مشکلات وضعیت بازار و صنعت خودرو بود
تاریخ خودرو : فاجعه پل اسکای وی
چه خودروهایی در آستانه خروج از خط تولید هستند؟
خودروهای چینی سه برابر قیمت جهانی در ایران به فروش می‌رسند
ممنوعیت تولید خودرو های بدون کیفیت
دولت در تامین ارز واردات به جمع‌بندی نرسیده است
گرانی ۵۰ تا ۱۵۰ میلیونی خودروهای وارداتی| موتور افزایش قیمت خارجی ها روشن شد
ایران‌خودروی فردا در مسیر صنعت دانش‌بنیان
پیشنهاد اقتصادی مدیرعامل ایران‌خودرو برای توسعه دانش‌بنیان‌ها

برترین‌های قطعات خودرو

مدیر بازاریابی بالین تک: محدودیت واردات خودرو انگیزه رقابت را در واحدهای قطعه‌سازی از بین می‌برد
مدیرعامل نوین پارت: هیچ‌کس از عدم ثبات قیمت ارز سود نمی‌برد
ابوالفضل کریمی مدیرعامل سانیار صنعت: به تولید کالای با کیفیت و به‌روز متعهدیم
خیز بلند سیل‌گسترسالاران برای کسب 25 درصد بازار اورینگ کشور
اصلش پلاس تکسه
خرید مطمئن لنت ترمز ژرمن تکس
فولاد آذین سهند
شرکت ماشین لنت تهران
شرکت راین گستر
شرکت سوخت آما

وب‌گردی

بستن