قطعات خودرو

چگونه سرویس‌های تاکسی آنلاین منجر به کاهش رانندگی در حالت مستی می‌شود؟

تاکسی آنلاین

خشونت مسلحانه در آمریکا توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند، اما خودروها افراد بیشتری را به کشتن می‌دهند. در سال حدود ۴۰هزار نفر در جاده‌های آمریکا می‌میرند، که رقمی بیشتر از مرگ ومیر ناشی از اسلحه‌های گرم است (که دوسوم آن خودکشی هستند، نه قتل).

میزان مرگ ناشی از حوادث رانندگی در آمریکا، حدود 12 مورد در هر ۱۰۰هزار نفر، یعنی بیش از دو برابر اروپای غربی است. با توجه به این‌که ایالات متحده یک کشور وسیع و بزرگ است که اساسا حول اتومبیل طراحی شده است، تلفات وحشتناک مرگ و میر ناشی از وسایل نقلیه موتوری، به شدت اجتناب‌ناپذیر است.

اما یک‌سوم این مرگ‌ومیرها مربوط به رانندگانی است که نوشیدنی الکلی مصرف کرده بودند که در حقیقت، نشان می‌دهد فضای قابل توجهی برای بهبود وجود دارد. در واقع، به نظر می‌رسد ظهور سرویس‌های تاکسی آنلاین، مانند اوبر و لیفت تأثیر خوشایندی روی امنیت جاده‌ها دارد.
بر اساس مقاله‌ای از جسیکا لین پِک از مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهری نیویورک، ورود اوبر به شهر نیویورک، ممکن است به کاهش ۲۵ تا ۳۵درصدی حوادث رانندگی ناشی از مصرف الکل کمک کرده باشد، به این دلیل که مردم بعد از گذراندن ساعتی از شب در رستوران یا سینما، برای بازگشت به خانه به جای این‌که خودشان رانندگی کنند، ترجیح می‌دهند به صورت آنلاین تاکسی بگیرند.

اوبر برای نخستین بار در ماه می ۲۰۱۱ در شهر نیویورک آغاز به کار کرد، اما در شهرهای دیگر ایالت نیویورک گسترش نیافت.

این مطالعه از این موضوع به عنوان یک آزمایش طبیعی استفاده می‌کند. خانم پِک برای کنترل عوامل غیرمرتبط با شروع کار اوبر، مانند شرایط آب‌وهوایی ناسازگار، میزان تصادف را در پنج بخش نیویورک نسبت به بخش‌هایی که اوبر در آنجا حضور نداشت، مقایسه می‌کند و آنهایی را که قبل از سال ۲۰۱۱، مشابه‌ترین میزان تراکم جمعیت و نرخ رانندگی در حالت مستی را داشتند، انتخاب می‌کند.

چهار بخشی که خیلی سریع اوبر را پذیرفتند ـ منهتن، بروکلین، کویینز و برانکس ـ نسبت به بخش‌های مشابه، همگی شاهد کاهش تصادفات ناشی از مصرف الکل بودند. در مقابل، در استَتِن‌آیلند، جایی که اوبر با سرعت کمتری رواج پیدا کرد، چنین کاهشی دیده نشد.

سرویس‌های تاکسی آنلاین را نباید صرفاً برای جلوگیری از رانندگی در حالت مستی انتخاب کرد، اما هر کاهشی ارزش تقدیر کردن را دارد.

برگرفته از کتاب: کنجکاوی موشکافانه (نشریه اکونومیست توضیح می‌دهد: آمار و ارقامی که دنیای ما را دگرگون می‌کند)

گردآوری: تام استندج و ترجمه سمیرا قزوینی، منتشر شده‌ی تابستان ۱۴۰۰

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است