قطعات خودرو

انگیزه جدید واسطه‌ها برای خرید کامیون‌های کارکرده وارداتی

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،احتمال حذف شرط اسقاط از واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی در ماه‌های اخیر واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته است. با این حال واضح است در صورت عدم نیاز به اسقاط مدل‌های فرسوده و واردات کامیون‌های کارکرده، همچنان ناوگان و صنعت حمل‌ونقل کشور با بحران فرسودگی همراه خواهد بود و با هزینه ایجادشده و خروج ارز از کشور بازهم از خودروهای فرسوده موجود در ناوگان، رهایی نخواهیم داشت.

 

این در حالی است که به‌گفته یکی از کامیون‌داران و فعالان صنعت حمل‌ونقل کشور؛ با حذف شرط اسقاط به‌طور قطع مشکلات بسیاری در این صنعت به وجود خواهد آمد که ازجمله آن‌ها آغاز قاچاق سوخت با بارنامه‌های صوری است.

 

به گفته این فعال صنعت حمل‌ونقل، امروز برخی افرادی که مدل‌های وارداتی را خریداری کرده‌اند از آن به عنوان راهی برای دریافت و قاچاق سوخت استفاده می‌کنند.

 

آغاز قاچاق سوخت با خرید کامیون‌های وارداتی

این فعال صنعت حمل‌ونقل در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» در واکنش به احتمال حذف شرط اسقاط از واردات کامیون‌های کارکرده اظهار کرد: «قرار بود با اسقاط تجاری‌های فرسوده آلودگی هوا کاهش یابد و شغل‌های جدید ایجاد شوند.

 

ازسوی‌دیگر؛ اسقاط خودروهای فرسوده به صنعت لوازم یدکی نیز کمک می‌کند. اگر یک مدل قدیمی MAN اسقاط شود، در ازای آن یک مدل جدید وارد شده و به دست کسی می‌رسد که با این خودرو کار می‌کند.»

 

وی بیان کرد: «در صورت عدم اسقاط خودروهای فرسوده به ازای خرید کامیون‌های وارداتی، مشکلات بسیاری در این زمینه ایجاد می‌شود که ازجمله آنها می‌توان به حضور خریدارانی اشاره کرد که با خرید کامیون‌های وارداتی نه‌تنها قصد احتکار به‌منظور افزایش قیمت بلکه برنامه قاچاق و دلالی سوخت را دارند.»

 

مبلغ 225میلیون درآمدزایی

وی در توضیح این اتفاق اظهار کرد: «درحال‌حاضر در جنوب کشور افرادی هستند که خودروهای وارداتی را خریداری کرده‌اند، اما از این خودروها به عنوان ابزار کار استفاده نمی‌کنند. این افراد در ماه دو بارنامه صوری چابهار به تهران دریافت و به ازای آن 10هزار لیتر گازوئیل به عنوان سهمیه دریافت می‌کنند!» وی تصریح کرد: «به عبارتی 50 بشکه گازوئیل سهمیه دریافت می‌کنند که با نرخ بشکه‌ای 4میلیون و 500هزار تومان، مبلغ 225 میلیون تومان عاید این افراد می‌شود.» این فعال صنعت حمل‌ونقل کشور توضیح داد: «یعنی درآمد این افراد از فروش سوخت بیش از 200میلیون تومان است. افراد بسیاری در سیستان و بلوچستان خودروهای وارداتی را خریداری می‌کنند و بعد با برداشتن پلاک و عنوان این که خودرو پلاک‌گذاری نشده از این خودروها استفاده نمی‌کنند و تنها با تهیه بارنامه صوری اقدام به دریافت سهمیه سوخت می‌کنند.»

 

قاچاقچیان درپی درآمدزایی از صنعت حمل‌ونقل

در مقایسه خرید مدل‌های وارداتی بدون شرط اسقاط و خرید محصولات داخلی بیان کرد: «این افراد در صورت خرید از کارخانه و مدل‌های تولید نو موجود در بازار امکان استفاده از این ترفند را ندارند اما در صورتی که اسقاط از شروط خرید مدل‌های وارداتی حذف شود، این افراد به سادگی به اصطلاح وارد صنعت حمل‌ونقل شده و از شرایط ایجادشده در این بخش سوءاستفاده می‌کنند.»

 

وی گفت: «این تنها بخشی از مشکلاتی است که با حذف اسقاط در بازار خودروهای تجاری به وجود می‌آید.»
وی افزود: «این دلالان با خرید یک مدل وارداتی بدون اجبار به اسقاط مدل‌های فرسوده، تنها 2میلیارد 700 میلیون تومان هزینه می‌کنند اما خودرو خود را می‌توانند در بازار حدود 5 میلیارد تومان به فروش برسانند یا از آن به عنوان ابزاری برای سهمیه سوخت استفاده کرده و این سوخت را هر ماه قاچاق کنند.»

 

نگاه فعالان واقعی به صنعت حمل‌ونقل

این فعال صنعت حمل‌ونقل کشور در توصیف این صنعت اظهار کرد: «کامیونداری در ایران حرفه شریفی است. صنعت حمل‌ونقل در این سال‌ها در دست افراد سالمی بوده که توانسته پابرجا باقی بماند.» وی گفت: «برای فعالان این صنعت شرایط کار چندان اهمیت نداشت و در هر شرایطی در این صنعت مانده و به کار خود ادامه داده‌اند. در حال حاضر اما بسیاری به دنبال منفعت‌طلبی از این صنعت هستند و قصد دارند اگر هزینه‌ای در این صنعت برای خرید خودرو انجام داده‌اند نهایت استفاده را از آن ببرند.»

 

وی تصریح کرد: «هر خودرویی در ماه حداکثر 3 بار تا بندر رفت‌وآمد می‌کند و 60 میلیون درآمدزایی می‌کند و تنها 20 میلیون آن برای مخارج مالک باقی می‌ماند. کمتر فردی حاضر نیست 6 تا 7میلیارد را برای درآمد ماهانه 20میلیون تومان سرمایه‌گذاری کند اما افرادی که در گذشته وارد این صنعت می‌شدند، علاقه و عشق بسیاری به این کار داشتند و شرایط کار چندان برای آن ها مهم نبود و به عنوان سرمایه‌گذاری به آن نگاه نمی‌کردند.»

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است