قطعات خودرو

کاهش حق عضویت

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران مطرح کرد:


طرح موفق کم کردن حق عضویت اعضا

تشکیل گروه بازرسی از اعضای صنف

اگر یادبگیریم در کنار انتقاداتی که ازعملکرد اشخاص و سازمان‌ها و ارگان‌ها می‌کنیم کارهای شاخص و خوبشان را هم یاد آوری کنیم می‌توانیم فضای اخبار را کمی تلطیف کرده وخبرهای خوب را تهیه و منتشرکنیم.
کارمهم و قابل توجهی که این روزها رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران و نامزد انتخابات اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو وماشین آلات تهران انجام داده و به نتایج خوبی هم رسیده، بهانه گفتگوی ما با “علیرضا نیک آئین” است.

آقای نیک آئین شما در4 سالی که رئیس اتحادیه بودید حق عضویت دریافتی از اعضا نه تنها بیشتر نشده بلکه روند کاهشی داشته، لطفاً در این مورد توضیح دهید.


روزهای اولی که دراتحادیه شروع به کارکردیم تعداد ما ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ نفر بود. در حالیکه همه می دانند تعداد تعمیر کاران بسیار بیشتر از این تعداد است اما به دلایل مختلف برای دریافت جواز کسب اقدام نمی کردند.

بنابراین طرح تشکیل گروه بازرسی بزرگی از خود اعضای صنف را کلید زدیم؛ به این معنی که خود اعضا بازرسان صنف شوند. این ابتکار علاوه برکاهش هزینه به دلیل شناخت اعضای صنف از یکدیگر سرعت و دقت بالایی نیز به همراه داشت.

بر همین اساس از میان اعضا ۱۲۰ نفررا انتخاب وبا توجه به محل کارشان منطقه بندی شدند. در مرحله اول کاری که انجام شد بازدید ازمغازه‌های بدون جواز بود.

خوشبختانه توانستیم بسیاری ازمغازه‌‌دارها را صاحب جواز کنیم و امورمربوط به گرفتن عدم سوء سابقه وعدم اعتیاد و بقیه مسائل مربوط به اماکن پیگیری و انجام شد وهمه مغازه‌ها شناسنامه دار شدند.
مرحله دوم کار در مورد حق عضویت هایی بود که ازاعضا دریافت می شد واز آنجایی که هرچه تعداد نفرات اعضا بیشتر شود طبیعتاً نرخ سرانه هزینه‌ها پائین می‌آید، توانستیم با استفاده ازاین روش و بالا رفتن تعداد اعضا، میزان دریافتی حق عضویت را پایین بیاوریم و تنها به اندازه‌ای که امور اتحادیه سامان بگیرد، حق عضویت دریافت کنیم. بقیه مبلغ را برای ارائه خدمات بیشتر به صنف هزینه کردیم.
گفتنی است تبصره ۱ماده ۳۱ قانون نظام صنفی می‌گوید: حق عضویت افراد صنفی عبارت است از مبالغی که هرعضو اتحادیه به منظور تامین هرینه‌های اتحادیه، به صورت سالانه مکلف به پرداخت آن است. پس دریافت مبلغ بیشتر روا نیست.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *