قطعات خودرو

کاهش میزان دادوستدهای کارتی در فروردین 1400

به گزارش پایگاه‌ اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا تازه‌ترین گزارش تراکنش‌های کارتی شاپرک نشان می‌دهد که در فروردین‌ماه امسال بیش از ۲ میلیارد و ۸۱۸ میلیون تراکنش کارتی انجام شده که ارزش این تراکنش‌ها در مجموع بیش از ۴۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

این آمارها نشان می‌دهد که خریدهای کارتی مردم در فروردین ماه امسال در مقایسه با اسفندماه سال گذشته که دوران پیک خریدهای عیدانه بود،  ۱۲/۷۶ درصد در تعداد و ۲۹/۴۷ درصد در ارزش کمتر شده است.

همچنین در مقایسه با فروردین سال ۹۹ نیز تفاوت‌های قابل توجهی وجود دارد. سال گذشته در فروردین ماه به واسطه تعطیلی‌های گسترده در سراسر کشور و نگرانی مردم از حضور در بازارها، آمار تراکنش‌های کارتی تقریبا نصف تراکنش‌های امسال بود.

سال گذشته مردم در فروردین ماه کمتر از دو میلیارد بار خرید کارتی داشتند و ارزش خریدها نیز به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هم نرسید. تراکنش‌های بانکی امسال در مقایسه با فروردین‌ماه سال گذشته از نظر تعدادی و ریالی به ترتیب ۴۶/۶۵ درصد و ۱۰۷/۵۳ درصد رشد داشته است.

مرور کلی روند تغییرات تراکنش‌ها در چند سال اخیر نشان می‌دهد که با ثابت نگاه داشتن میزان تورم، خریدهای عمومی افزایش داشته است. در واقع به بیان دقیق تر باید گفت تمایل مردم به استفاده از کارت‌های شتابی در معاملات روزمره افزایش پیدا کرده است. این موضوع در سه ماه پایانی سال ۹۸ و کل سال ۹۹ به واسطه شیوع کرونا و نگرانی عمومی از استفاده از اسکناس و پول نقد، نمود بیشتری دارد.

منبع: اتاق اصناف ایران

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است