امروز : سه‌شنبه 1 فروردین 1402

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • زهره حاجیان
  • 18 بهمن 1399

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=2433

یک دانگ کامیون

اولین کامیون‌‌ها چگونه وارد ایران شدند؟

خرید یک دانگ کامیون برای داشتن وجهه اجتماعی

در گزارش‌های قبل به نحوه وضع قوانین راهنمایی رانندگی وجزئیات اخذ گواهینامه بین سال‌های 1291 تا سال 1305 پرداختیم. حال می‌خواهیم نحوه  صادرات اتومبیل به ایران توسط کمپانی‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهیم.

آمریکا مقام اول صادرات اتومبیل به ایران

به گزارش خبرنگار «قطعات خودرو» ، در سال 1308،  90 کارخانه مختلف اتومبیل‌سازی خودروهای خود را به ایران صادر می‌کردند که در این بین آمریکا توانسته بود مقام اول در زمینه صادرات ماشین به کشور را به نام خود ثبت کند. تعداد اتومبیل‌هایی در همان سال در ایران وجود داشت به 7 هزار دستگاه می‌رسید.

جالب است بدانید سفارتخانه‌های مختلف مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و آلمان برای اینکه بتوانند اتومبیل‌های آخرین سیستم خود را به ایران بفرستند شدیدا با یکدیگر رقابت می‌کردند. به عنوان مثال در ابتدای هر سال میلادی، کمپانی‌های کشورهای مختلف که در زمینه اتومبیل‌سازی فعال بودند وارد گود شده و برای بازاریابی بیشتر، خودروهای سفارتخانه‌های خود در کشورهای مختلف را با جدیدترین اتومبیل‌هایی که موفق به تولید آن شده بودند تعویض می‌کردند.

جالب‌تر اینکه مردم خودروهای جدید و آخرین سیستم را در ابتدای سال نو میلادی می‌دیدند که کارکنان سفارتخانه‌ها را از این خیابان به خیابانی دیگر می‌برد.پولدارترها با دیدن این خودروها حسابی هوایی می‌شدند و با مراجعه به کمپانی‌های سازنده این خودروها که در تهران مستقر بودند، خودروی آخرین سیستم را سفارش می‌دادند.

اولین کامیون‌‌ها چگونه وارد ایران شدند؟

از ورود اتومبیل و اتوبوس به ایران گفتیم و به کامیون رسیدیم. اولین کامیون‌هایی که وارد ایران شدند وضع و اوضاع خوبی نداشتند و از طریق کشورهای سوریه و عراق وارد ایران می‌شدند. این کامیون‌ها که بیشتر مال‌التجاره تجار و بازرگانان ایرانی را به کشور می‌آوردند؛ صاحبان این کامیون‌ها که متوجه شدند بازرگانان جیب‌شان را پراز پول می‌کنند تصمیم گرفتند در ایران بمانند و همین جا کار کنند.

این کامیون‌ها بیشتر به کامیون‌های زنجیری معروف بودند، حتما می‌پرسید چرا این کامیون‌ها را زنجیری می‌خواندند؟ زیرا چرخ‌هایشان مانند چرخ عقب دوچرخه یا موتور گازی از داخل دارای چرخ دنده‌ای بود که دوچرخه سوارها به آن‌ها “خودروی چرخ” می‌گویند. این خودرو به وسیله زنجیر به موتور کامیون وصل بود که با گاز دادن خودرو به حرکت درآمده و با چرخیدن دو چرخ جلو، چرخ‌های عقبی نیز به حرکت در می‌آمدند.

 اگر درزمینه وضعیت ظاهری و فنی کنجکاو هستید باید بگویم که چرخ‌های آن‌ها آهنی با لاستیک توپر و البته بدون دیفرانسیل بود. این چرخ‌ها بسیار سنگین بود و هر وقت که در دست‌انداز خیابان می‌افتاد، زمین را می‌لرزاند حتی آیینه و شمعدان‌های روی طاقچه خانه‌ها را نیز واژگون می‌کرد.

جالب است بدانید چراغ‌های این کامیون‌ها با گاز کاربیت یا استیلن روشن می‌شد و رانندگان باید به هنگام غروب خورشید آن را با کبریت روشن می‌کردند.

اولین کامیون‌های استاندارد که دارای دنده و گیربکس بودند و دیفرانسیل و چرخ‌های بادی و دینام و باطری هم داشتند توسط فردی به نام “فولادی” وارد کشور شدند.

قیمت انواع کامیون‌ها چقدر بود؟

اگر درباره قیمت کامیون‌های آن دوران و نحوه خرید آن کنجکاوید، باید بگویم که”کامیون نیمچه” یا همان کامیونت از نوع لاری زیر یک تُن، 750 تومان با 100 تومان پیش قسط بود.

کامیون‌های 2 تنی دارای گیربکس، دیفرانسیل، چراغ و دینام 1500 تومان بود که هر راننده می‌توانست با 200 تا 250 تومان پیش قسط و اقساط یک ساله تا 18 ماهه این دستگاه را خریداری کند.

 کامیون‌های 5 تنی از جمله کامل‌ترین کامیون‌های آن دوران به شمار می‌رفت  که دارای باربند و ترمز بود و  با قیمت 2500 تومان با 500 تومان پیش قسط و بقیه  به صورت به اقساط یک ساله تا 18 ماهه به فروش می‌رسید.

خرید یک دانگ کامیون برای داشتن  وجهه اجتماعی و سود بیشتر

اگر فکر می‌کنید خرید یک دانگ یا دو دانگ تنها شامل حال خانه می‌شود سخت در اشتباهید. در آن دوران کم نبودند که افرادی که با ایده پر منفعت بودن کار و پرآوازه بودن شغل رانندگی و وجهه اجتماعی آن، زندگی خود را می‌فروختند تا بلکه بتوانند یک یا دو دانگ از کامیون را بخرند.

این تقاضاها در بین مردم به اندازه‌ای افزایش پیدا کرد که انواع و اقسام کامیون‌های کوچک و بزرگ به ایران فرستاده شد. از طرفی گاری‌خانه‌ها و کاروانسراها هم به گاراژ تبدیل شد و در مجموع تحول عظیمی در سیستم حمل و نقل شهری و بین شهری ایجاد شد.

در چنین شرایطی بنگاه‌های باربری و مسافربری یکی پس از دیگری در همه نقاط  ایران فعالیت خود را آغاز کردند که از جمله آن می‌توان به تجارخانه و سرویس حمل و نقل نصرت الله اتحادیه در چهارراه سرچشمه، گاراژ هند و بین‌النهرین و طهران در خیابان شوش، بنگاه بارکشی شهر و شمیرانات در خیابان سعدی، شرکت مسافربری و باربری تی-بی-تی و غیره اشاره کرد.

فروش ماشین‌های دسته دوم و سوم

ماشین‌های وارداتی و نو در آن دوران تنها توسط کمپانی‌ها فروخته می‌شد. اتومبیل‌های دست دوم هم از طریق بنگاه‌های باربری و گاراژدارها صورت می‌گرفت که البته سود خوبی هم عاید گاراژدارانی می‌کرد که معامله فروش ماشین را جوش می‌دادند.

اولین محلی که اتومبیل‌های دسته دوم در آن به فروش رسید، در یکی از گاراژهای حمل و نقل به نام “شرکت سهامی بار” بود که به مرور زمان دیگر گاراژها نیز به سمت تاسیس بنگاه یا نمایشگاه فروش ماشین رو آورند.

“حاج صادق صحرا نورد” دومین بنگاه‌دار رسمی در این حوزه بود که در گاراژ صحرا نورد واقع در خیابان چراغ برق به فروش اتومبیل‌های دسته دوم مشغول بود.

Print 🖨
  • اولین, کامیون, گاراژ, واردات
[ctp_print]
قبلیقبلخواسته‌ مهم رسته راه‌سازی، آسان شدن واردات قانونی
بعدیضرورت استفاده از توانایی بخش خصوصیبعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

این خانواده کم کیفیت « گران »، پرفروش‌ترین محصول سایپاست!
عبدالعلی مجد 01 فروردین 1402
نگاهی به کامیون باری 18 تن باری دوو مدل Doosan با کاربری آتش نشانی
مجتبی علوی 01 فروردین 1402
تلاش برای واردات خودروهای نیسان به ایران؛ آلتیما و سانی در صف
محسن فاطمی 01 فروردین 1402
قیمت خودروهای سایپا در روسیه مشخص شد، شاهین، ساینا و کوییک در روسیه
محمدامین الهی 01 فروردین 1402

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تکذیب اعطای مجوز انحصاری واردات خودرو به ۶ شرکت

حسین توکلی 08 اسفند 1401

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

رادیاتور ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

عبدالحسین آزاد 28 اسفند 1401

خودرو لیزینگی چه معایب و مزایایی دارد؟

علی محمد اخوان 22 اسفند 1401

تعویض پلاک خودروهای قرعه کشی

مرتضی مهدوی 22 اسفند 1401

ECU خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟

محمدامین الهی 19 اسفند 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

تغییر رژیم …

رابرت مالی: به اندازه کافی تجربه غم انگیز در بحث تغییر رژیم داشته ایم مهندسی تغییر رژیم یا حکمرانان راهکار آمریکاو انگلیس در 2 قرن

14 بهمن 1401

ریز پرواز یا پهپاد

حمله شامگاه 8 بهمن 1401 صورت گرفت. سه ریز پرواز که رسانه‌های غربی آن‌ها را پهپاد می‌نامند به یک مجتمع کارگاهی وزارت دفاع که رسانه‌های

11 بهمن 1401

گل نزنی، گل می‌خوری

حسن بشارت‌نیا -مدیر مسئول Print 🖨

مرصاد رنگرز 25 آبان 1401

مطالب توصیه شده

طرح فروش نقدی کراس‌اوور تیارا مکس موتور اعلام شد + جدول قیمت بهمن ماه 1401

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال

ریز پرواز یا پهپاد

پرفروش‌ترین خودروساز جهان معرفی شد

سیداحمد حسینی: اتحادیه آماده صدور جواز کسب برای تولیدکنندگان صنفی است

گول قیمت ارزان این شاسی بلند جدید را نخورید

نگاهی به قیمت لاماری ایما در بازار آزاد + جدول قیمت بهمن 1401

قیمت خودرو در درب کارخانه افزایش می‌یابد؟

ارز پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در ۱۴۰۲ بیشتر از امسال است

تحلیل

هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن