قطعات خودرو

آخرین جزئیات طرح‌ شناسه رهگیری کالا در گفتگو با معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت

‌شناسه‌دار شدن بیش از ۷۵ درصد لوازم یدکی و قطعات مصرفی خودرو/جلوگیری از واردات مواد اولیه در صورت عدم ثبت جنس در سامانه‌ شناسه ‌کالا/ رصد زنجیره تامین شامل حال قطعات خودرو می‌شود

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: اگر واردکننده یا تولیدکننده نسبت به وارد کردن اطلاعات کالا در سامانه ‌شناسه‌گذاری اقدام نکند، نمی‌تواند در دوره بعد نسبت به واردات کالا یا مواد اولیه اقدام کند. به عنوان مثال اگر فردی اطلاعات کالا مانند ورق و مقاطع فولادی را در سامانه درج نکند، ورق خام به او تعلق نخواهد گرفت.

حمید محله‌ای در گفت‌و‌گو با خبرنگار قطعات خودرو با اشاره به طرح‌ شناسه‌گذاری کالا اظهار کرد: این طرح در حوزه لوازم یدکی همزمان با شروع‌ شناسه‌گذاری سایر کالا‌ها آغاز شد. در ابتدا ۱۶ گروه کالایی در لوازم یدکی همانند لامپ، لنت ترمز، لنت کلاچ، کمک‌فنر، تسمه، باتری، شمع، صفحه کلاچ، دیسک کلاچ، رینگ پیستون، سوپاپ، بلبرینگ، تایر، استارتر، آلترناتور (دینام) بود. این 16 قلم الزام ‌شناسه کالا دارند و قابلیت کد‌گذاری برای این اقلام در سامانه ‌شناسه کالا تعریف شده است.
وی افزود: پس از آن مکلف به ارائه‌ شناسه کالا برای حدود ۳۰۰ قلم کالا همانند پوسته، سینه، شناور، شیلنگ، ضربه‌گیر، غلتک، طبق، فندک، فنر و غیره شدیم. تصور می‌کنم حدود ۲۵ درصد ‌شناسه‌گذاری برای این کالا‌ها باقی مانده باشد که مسئولان امر نسبت به ‌شناسه‌گذاری آن اقدام می‌کنند.
معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت در زمینه ‌شناسه رهگیری کالا گفت: قطعات لوازم یدکی علاوه بر ‌شناسه کالا باید ‌شناسه رهگیری نیز دریافت کنند. شناسه رهگیری نشان می‌دهد یک کالا از کجا آمده، توسط چه کسی فروخته شده و با چه مسیری به دست مصرف‌کننده یا خرده‌فروش رسیده است. ‌شناسه رهگیری باید روی کالا الصاق شود این‌ شناسه یکتا محسوب شده و هر قلم کالا یک‌ شناسه رهگیری مخصوص به خود خواهد داشت.

دستورالعمل‌شناسه رهگیری پس از اصلاحات ابلاغ می‌شود

وی با بیان اینکه‌ شناسه رهگیری تاکنون شامل حال دو قلم کالا همانند موبایل و سیگار شده خاطرنشان کرد: دستورالعمل‌ شناسه رهگیری کالا نوشته شده و قرار است معاونت امور صنایع، اتحادیه‌ها و تشکل‌ها نظر خود را در این‌باره اعلام کنند و در صورت لزوم اصلاحاتی در این دستورالعمل انجام شود.
محله‌ای بیان کرد: پس از اصلاحات، دستور‌العمل ‌شناسه رهگیری همانند طرح‌ شناسه‌گذاری کالا با در نظر گرفتن یک زمان‌بندی مشخص آغاز خواهد شد. باید توجه داشت رهگیری لزوماً با کد رهگیری انجام نمی‌شود؛ یعنی اینطور نیست که بر روی تمامی قطعات کد رهگیری الصاق شود. طبیعی است برخی از قطعات بسیار ریز بوده و امکان درج کد رهگیری بر روی آنان وجود ندارد. همچنین ممکن است میزان مصرف برخی قطعات بسیار بالا باشد و الصاق کد رهگیری برای چنین کالا‌هایی مقرون به صرفه نیست. در این صورت با روش‌های دیگر همانند ثبت خرید و فروش رهگیری کالا‌ها را پیگیری خواهیم کرد.

‌شناسه رهگیری شامل قطعات و لوازم یدکی اصلی خودرو خواهد شد پیش‌نویس مربوط به این امر نوشته شده است. وزارت صمت ترجیح می‌دهد ‌شناسه رهگیری کالا در یک ماه آینده آغاز شود؛ اما باید مشخص شود که واحد‌ها و تشکل‌ها تا چه اندازه‌ آمادگی لازم برای اجرای این طرح را دارند.

کاهش فیلد‌های توصیفی در سامانه ‌شناسه کالا


وی با بیان اینکه مشکلات اصلی در زمینه ‌شناسه‌گذاری کالا را پشت سر گذاشته‌ایم خاطرنشان کرد: برخی از دوستان از پایین بودن سطح سواد افراد برای‌ شناسه‌گذاری کالا خبر داده و معتقد بودند این طرح باید به تعویق بیفتد. معاونت دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت چنین تصوری ندارد. بسیاری از افراد در سطح تولیدی و بازرگانی مشغول به فعالیت بوده و دارای آگاهی کافی برای ثبت‌شناسه در سامانه هستند. از طرفی ‌شناسه‌گذاری کالا برای کاسبان کار دشواری به نظر نمی‌رسد؛ اتفاقاً فیلد‌های توصیفی کالا را به حداقل رسانده‌ایم. اوایل فیلد‌های توصیفی مربوط به کالا، به ۱۰ تا ۲۰ مورد می‌رسید؛ اما در حال حاضر تعداد این فیلد‌ها کاهش پیدا کرده و دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت به حداقل اطلاعات در زمینه توصیف کالا بسنده کرده است.


صدور بیش از 29 هزار ‌شناسه کالا در حوزه لوازم یدکی و قطعات مصرفی خودرو


محله‌ای در زمینه آخرین وضعیت ثبت قطعات خودرو در سامانه اظهار کرد: در حال حاضر ۲۹ هزار و۶۵۲‌شناسه کالا در حوزه لوازم یدکی و قطعات مصرفی خودرو صادر شده است که ۳ هزار ۵۴۳‌شناسه مربوط به کالا‌های تولیدی و 26 هزار و 110‌شناسه مربوط به کالا‌های وارداتی است. درحال حاضر ۵۸ سرفصل قطعات یدکی در سامانه قرار گرفته است و قابلیت کدگذاری توسط کاربران را دارد.

75 درصد لوازم یدکی و قطعات مصرفی خودرو‌شناسه‌دار شده‌اند
وی افزود: در حال حاضر حدوداً بیش از ۷۵ درصد لوازم یدکی و قطعات مصرفی خودرو‌ شناسه‌دار شده‌اند؛ از این پس سخت‌گیری‌های وزارت صمت برای‌ شناسه‌گذاری کالا افزایش پیدا خواهد کرد.

رصد زنجیره تامین در آینده شامل حال قطعات لوازم یدکی نیز خواهد شد. در این راستا هر فردی که در توزیع شفاف‌تر عمل کند، در شبکه باقی می‌ماند و گرنه به مرور زمان حذف خواهد شد. باید توجه داشت که در زنجیر تامین واسطه‌ها حذف خواهد شد و کلیت این اقدام به نفع کسانی تمام خواهد شد که سابقه کاری بالایی دارند و شفاف عمل می‌کنند.

رصد زنجیره تامین شامل حال قطعات خودرو می‌شود
معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت گفت: همان طور که می‌دانید دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت در حال حاضر زنجیره تامین کالا‌های همانند روغن، برنج و غیره و رصد می‌کند تا اطلاعات دقیق در زمینه فروش اجناس و توزیع آن به سوپرمارکت‌ها نیز مشخص شود. این موضوع در آینده شامل حال قطعات لوازم یدکی نیز خواهد شد. در این راستا هر فردی که در توزیع شفاف‌تر عمل کند، در شبکه باقی می‌ماند و گرنه به مرور زمان حذف خواهد شد. باید توجه داشت که در زنجیر تامین واسطه‌ها حذف خواهد شد و کلیت این اقدام به نفع کسانی تمام خواهد شد که سابقه کاری بالایی دارند و شفاف عمل می‌کنند.

امکان فعالیت بهتر و بدون دغدغه برای کاسبان
محله‌ای در پاسخ به سوال خرنگار قطعات خودرو مبنی بر اینکه «آیا وزارت صمت بسته‌ای تشویقی برای ثبت اجناس در سامانه ‌شناسه کالا در نظر گرفته یا خیر» گفت: طرح تشویقی در قالب بسته برای افرادی که در ‌شناسه‌گذاری کالا همکاری داشتند از سوی وزارت صمت در نظر گرفته نشده است؛ اما ما با اجرای این طرح، شرایط فعالیت بهتر و بدون دغدغه را برای کاسبانی در نظر گرفته‌ایم که نسبت به‌شناسه‌گذاری کالا اقدام کرده‌اند.
جلوگیری از واردات مواد اولیه در صورت عدم ثبت جنس در سامانه ‌شناسه‌کالا
وی افزود: اگر واردکننده یا تولیدکننده نسبت به وارد کردن اطلاعات کالا در سامانه ‌شناسه‌گذاری اقدام نکند، نمی‌تواند در دوره بعد نسبت به واردات کالا یا مواد اولیه اقدام کند. به عنوان مثال اگر فردی اطلاعات کالا مانند ورق و مقاطع فولادی را در سامانه درج نکند، ورق خام به او تعلق نخواهد گرفت.
معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت گفت: تولید‌کننده که نیازمند تامین ارز برای مواد اولیه خود است، باید اطلاعات کالای خود را به صورت شفاف در سامانه‌ شناسه کالا درج کند. در بازار، با نسبتی به نام نسبت خروجی و ورودی مواجه هستیم؛ یعنی میزان کالا‌هایی که وارد سیستم یک تولید‌کننده، واردکننده یا عمده‌فروش شده، عدد مشخصی است و میزان فروش آن نیز باید با این عدد همخوانی داشته باشد. این نسبت باید معقول بوده و طبیعتا خروجی نمی‌تواند نسبت به ورودی فاصله بسیار زیادی داشته باشد.
خبرنگار: نیوشا یعقوبی

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است