قطعات خودرو

آیا تلاش دلالان خودرو برای تحریک بازار نتیجه می‌دهد؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، بازار خودرو روز گذشته افزایش قیمت شدید و عجیبی را در میان مدل‌های داخلی و چینی تجربه کرد. این اتفاق یک روز پس از اعلام کاهش بهای ۳۵ تا ۴۵ درصدی خودرو در بازار آزاد از طرف دفتر مدیرکل صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت رخ داد! عبدالله توکلی ‌لاهیجانی با بیان این موضوع اظهار کرد: «برنامه افزایش عرضه خودرو و توسعه صنعت‌خودرو کشور در دستور کار است و این روند به‌سمتی پیش خواهد رفت که بازار خودرو کشور رقابتی شود.» اما پس از گذشت کمتر از ۲۴ ساعت و بعد از مشخص شدن قیمت‌ها در بازار آزاد، به یکباره شوک قیمتی عجیبی به‌بازار خودروهای داخلی و چینی وارد شد.

بر این اساس روز گذشته شاهد افزایش قیمت شدید در خودروهای داخلی (تا ۳۰ میلیون‌تومان) بودیم. جایی که خودروهایی مانند تارا اتومات، رانا پلاس دوگانه و برخی مدل‌های پژو ۲۰۷ بیشترین افزایش بها را در بازار مدل‌های داخلی از آنِ خود کردند. همچنین در گروه خودروهای چینی نیز شاهد رشد بهای برخی مدل‌ها تا ۶۰ میلیون‌تومان نیز بودیم.

جایی که تیگو ۷ معمولی با ۶۰ میلیون‌تومان افزایش بیشترین رشد قیمت را در میان مدل‌های مختلف چینی به‌خود اختصاص داد. این درحالی است که خودروهای خارجی لوکس و پریمیوم همچنان روند نزولی خود را ادامه می‌دهند و بازار خارجی‌ها به‌وارداتی که بعد از گذشت یک‌سال و نیم هنوز خبری از آن نیست همچنان امیدوار است.

افزایش بهای خودروهای داخلی و چینی در بازار آزاد بی‌دلیل و بدون هیچ منطقی رقم خورده است. البته مطابق با تجربه‌ چندساله گمان بر این بود که دلالان بازار زودتر از این‌ها برای وارد کردن شوک به‌بازار خودرو دست به‌کار شوند؛ اما به‌هر حال بعد از گذشت ۴ ماه از سال و ریزش هر روزه قیمت‌ها در این بخش از بازار حالا شاهد آن هستیم که گویا صبر آن‌ها لبریز شده و به‌تکاپو برای برهم زدن تعادل قیمت‌ها و هیجانی کردن بازار مشغول هستند. بر این اساس کارشناسان معتقدند رشد بهای روز گذشته خودروهای داخلی و چینی تلاشی از سوی دلالان است تا شرایط بازار را به‌نفع خود تغییر دهند و در رکود سنگین بازار، جذب مشتری کنند.

درچنین شرایطی، بازار خودروهای خارجی همچنان متاثر از اخبار واردات خودرو قرار دارد و ریزش قیمت‌های قابل توجهی هر روزه در آن رقم می‌خورد. بر این اساس و با وجود این‌که قانون ساماندهی صنعت‌خودرو حدود یک‌سال و نیم قبل تصویب شده، اما هنوز نتیجه آن به‌درستی مشخص نشده است.

در این مورد البته منظور، فراهم شدن بستر واردات است که برای تحقق این مهم باید از ظرفیت بخش‌خصوصی و افراد حقیقی و حقوقی به‌شکل حداکثری استفاده شود. به‌عبارت دیگر می‌توان ارز در اختیار مردم یا ارز با منشأ خارجی (یا همان ارز متقاضی) را برای واردات خودرو به‌کار گرفت.

برخی کارشناسان معتقدند بانک‌مرکزی می‌تواند ارز منشأ خارجی موجود را با ظرافت شناسایی کرده و اجازه دهد این ارز از مسیر واردات خودرو وارد کشور شود. هر چند که رخ دادن این اتفاق بسیار بعید است، اما امیدواریم برای شکسته شدن انحصار در بازار خودرو و ساماندهی آن، شاهد تغییراتی در تصمیم‌گیری‌های مهم در این حوزه باشیم.

 

تیگو ۷ معمولی، رکورد افزایش قیمت ۶۰ میلیون‌تومانی را ثبت کرد

روز گذشته شاهد افزایش قیمت شدید و عجیب در میان خودروهای داخلی و چینی بودیم. اتفاقی که سبب شد جریان بازار خودرو به‌یکباره تغییر کند. این اتفاق درحالی رخ داد که خودرو تیگو ۷ معمولی با ۶۰ میلیون‌تومان افزایش، بیشترین رشد بها را در بازار آزاد به‌نام خود ثبت کرد.

خودروهای داخلی روز گذشته افزایش قیمت یک تا ۳۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش ۷۷۷ میلیون‌تومان، سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش ۶۱۴ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۲۲ میلیون‌تومان افزایش ۸۱۲ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما (۱۴۰۲) با ۲۲ میلیون‌تومان افزایش ۶۵۸ میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش ۵۲۱ میلیون‌تومان و تارا دنده‌ای (۱۴۰۲) با ۱۹ میلیون‌تومان افزایش ۶۵۴ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد رشد بهای ۱۰ تا ۶۰ میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم. جایی که تیگو ۷ معمولی (۱۴۰۲) با ۶۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۴۸۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۷۰ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۲۲۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۹۵ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۴۴۵ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی چند مدل خودرو بودیم. جایی که قیمت هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، هیوندای توسان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان و رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان رسید.

در گروه خودروهای خارجی لوکس، شاهد کاهش بهای ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، لکسوس NX۲۰۰ fsport فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان و پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *