قطعات خودرو

آیا کلید فاب، باتری خودرو را خالی می کند؟

به گزارش سایپانیوز، وقتی سوار خودرو شده اید و متوجه می شوید که باتری خالی شده و استارت نمی زند، روزتان خراب شده است. حالا تا زنگ بزنید و امداد برسد،‌ به نصفی از کارهایی که در نظر داشته اید نمی رسید. حالا این سؤال به ذهن می رسد که آیا فاب خودرو می تواند مجرم و باعث و بانی خالی شدن باتری شود؟

در سال های اخیر دیگر خودروها کلید معمولی یا سوئیچ ندارند؛ کلید خودروها به فاب fob‌ معروف است و در حقیقت علاوه بر این که مثل ریموت [کنترل از راه دور] عمل می کنند، به نوعی کار سارقان را هم سخت کرده اند. اما فاب خودرو علاوه بر این که خودش باتری دارد اما به طور دائم در حال ارسال و دریافت سیگنال به خودرو است.

مایک مونتی سلو Mike Monticello مدیر تست جاده از کانزومر ریپورتس Consumer Reports می گوید: «کلید فاب خودرو به طور دائم در حال ارتباط با خودرو است. یعنی سیگنال به خودرو می فرستد و سیگنال دریافت می کند. حتی زمانی که دکمه آن فشرده نشده باشد. همین ارسال و دریافت کمی از باتری خودرو را هم مصرف می کند. زمانی که باتری خودرو سالم است، این مصرف آن قدر ناچیز است که تأثیر روی عملکرد باتری خودرو برجای نمی گذارد. زمانی که باتری به آخر عمر خود نزدیک می شود، یا آن که به مدت طولانی خودرو روشن نمی شود، کلید فاب اثر نامطلوب خود را برجای می گذارد.»

معمولاً همه ی ماشین های دنیا باید کار کنند تا سالم بمانند. وقتی خودرو به مدت طولانی خاموش می ماند و صاحب آن دیر به دیر از آن استفاده می کند، در اصطلاح باتری خودرو می خوابد. طبیعی است که هر چقدر خودروها جدیدتر می شوند، ابزار و وسایل الکترونیکی بیشتری از این باتری استفاده می کنند. و بنابراین یکی از راه های نگهداری باتری این خودروها این است که هر چند روز یک بار خودرو حرکت داشته باشد تا دینام آن باتری را دوباره شارژ کند.

کانزومر ریپورتس می گوید وقتی باتری خودرو سالم است بعید است این اتفاق بیفتد مگر آن که یکی از لوازم جانبی در خودرو روشن بماند یا کلید روی خودرو در حالت روشن on‌ باقی بماند.

اگر صاحبان خودرو احساس می کنند که کلید فاب آنها باتری خودرو را خالی می کند، معنی آن این است که وقت عوض کردن باتری خودرو رسیده است. با این حال کانزومر ریپورتس توصیه می کند، زمانی که در خودرو نشسته اید و منتظر هستید، کلید خودرو روی سوئیج را در حالت off‌ قرار دهید. چون وقتی روی on‌ است،‌ تمام لوازم جانبی برقی خودرو از باتری استفاده می کنند بدون آن که دینام در حال شارژ باتری باشد. در این صورت اگر حتی نیم ساعت هم بگذرد، در باتری های سالم بعید است که کلید فاب باتری را خالی کند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است