قطعات خودرو

از انجمن بین‌المللی تامین کنندگان قطعات خودرو، چه می‌دانید؟

انجمن تامین کنندگان قطعات خودروی آمریکای شمالی(AASA)، با سابقه‌ای قریب به ۱۰۰ سال، یکی از سازمان‌های صنفی برجسته و شناخته شده در صنعت خودروی آمریکای شمالی است. این انجمن فعالیت گسترده‌ای در جهت حفظ منافع قطعه سازان، فروشندگان لوازم یدکی و سایر مشاغل مرتبط با این حوزه دارد و تلاش می‌کند از طریق ایجاد بسترهای نوآورانه و افزایش مزیت‌های رقابتی، حامی اعضای خود جهت حضور در بازارهای جهانی باشد.

این انجمن، مرجع رسمی تولید کنندگان، فروشندگان قطعات و لوازم جانبی خودرو و همچنین محصولات و خدمات مرتبط با آن می‌باشد. این سازمان رسالت خود را در قالب پیشبرد و ارتقأ این صنعت و همچنین تامین منافع تجاری اعضای خود تعریف کرده است. انجمن تامین‌کنندگان قطعات خودروی آمریکای شمالی تعهدات خود را در قبال اعضای این سازمان این‌گونه تشریح می‌کند:

  • تعهد به چشم اندازی نوآورانه و سودآور در صنعت خدمات پس ‌از فروش خودرو
  • تامین ابزارهای مورد نیاز برای تامین کنندگان در جهت رفع چالش‌ها و استفاده از فناوری‌های پیشرفته
  • حمایت از اعضای انجمن در بازارهای جهانی جهت ارتقأ مزایای رقابتی

انجمن تامین کنندگان قطعات خودرو در بیانیه‌ی خود به شکل تلویحی به تعارض منافع خود با خودروسازان اشاره می‌کند که این خود نکته‌ای قابل توجه و متضمن بی‌طرفی و نگاه غیرجانبدارانه‌ی این انجمن است.  به تعبیر این سازمان، هر خودرویی که به خیابان‌ها اضافه می‌شود برای خودروسازان ایجاد درآمد می‌کند و افزایش عمر خودروها برای خودروسازان خوشایند نیست؛ از این رو خودروسازان اطلاعات مورد نیاز را به راحتی در اختیار کسب و کارهایی که ارائه‌دهنده‌ی خدمات پس از فروش هستند قرار نمی‌دهند، چرا که این خدمات از مهم‌ترین عوامل در افزایش عمر و کارایی خودرو هستند. این مساله دقیقا همان چیزی است که نظام سرمایه‌داری در راستای ترویج مصرف‌گرایی و کسب سود کلان‌تر در همه‌ی کالاهای مصرفی، سرمشق قرار می‌دهد. با توجه به این تعارض میان منافع خودروسازان و خدمات دهندگان، این انجمن تلاش می‌کند اطلاعات مورد نیاز جهت ارتقأ خدمات را بر اساس تجارب رانندگان و همچنین متخصصان تعمیر و سرویس خودروها به دست بیاورد. این نکته لزوم توجه ویژه به مصرف کنندگان و همچنین حرفه‌های مرتبط با تامین قطعات خودرو و خدمات آن را به خوبی نشان می‌دهد؛ موضوعی که به نظر می‌رسد در کشور ما هم نیازمند توجه ویژه و جدی از سوی انجمن صنفی قطعات یدکی و قطعه سازان ‌باشد.

این انجمن خاطرنشان می‌کند بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته، اکثر مالکان خودرو تمایل دارند خدمات پس از فروش و رفع عیوب خودرو با کیفیت و شفافیت بیشتری در اختیار آنان قرار بگیرد؛ از این رو انجمن تلاش کرده است خدمات مبتکرانه ای را برای افزایش رضایت مشتریان طراحی کند. این انجمن یک شبکه‌ی ارتباط از راه دور را میان تعمیرکاران معتمد و مشتریان، برای راهنمایی و آموزش آنان در مواقع اضطراری راه اندازی کرده است که به نظر می‌رسد جای نمونه‌ای مشابه آن در کشور ما خالی است.

انجمن تامین‌کنندگان قطعات خودروی آمریکای شمالی ضمن توجه به مشتریان و صاحبان خودرو، تلاش می‌کند تا به عرضه کنندگان قطعات‌خودرو نیز جهت ارتقا تجارب خود خدماتی را ارائه دهد. این کمک ها در پنج محور مشخص در اختیار عرضه کنندگان قطعات قرار می‌گیرند که عبارتند از:

۱) انتقال تجربیات تامین کنندگانی که فعالیت آنان واجد نوآوری بوده است.

۲) تجزیه و تحلیل استراتژیک جهت برنامه‌ ریزی و تدوین طرح‌های تجاری

۳) کارشناسی و ارائه گزارش های دقیق در مورد سیاست‌ها و قوانین دولتی

۴) ایجاد شبکه های ارتباطی و تبادل تجربیات برای اعضای انجمن از طریق برگزاری همایش‌های تجاری

۵) انتقال گزارش‌ها و تجربیات بازارهای جهانی به تامین کنندگان و همچنین خدمات دهندگان.

بر اساس قوانین انجمن تامین کنندگان قطعات خودروی آمریکای شمالی، هر شرکت ثبت شده‌ای که با بیش از پنج کارمند، در زمینه‌ی خدمات خودرو فعال باشد می‌تواند به عنوان عضو در این انجمن پذیرفته شود. شرکت‌های خدمات خودرو از طریق عضویت در این انجمن به مزایایی همچون حمایت‌های دولتی، استفاده از نتایج تحقیقات این انجمن، بهره گیری از مشارکت‌های بین المللی و همچنین استفاده از تخفیف‌های قابل توجه در نمایشگاه‌های تجاری بهره‌مند می‌شوند.

با توجه به سابقه و جایگاه بین‌المللی این انجمن به نظر می‌رسد علی‌رغم تفاوت‌های موجود در بازار خدمات خودروی ایران و بازارهای جهانی، توجه به اقدامات و فعالیت‌های این انجمن می‌تواند راه‌گشا و الهام‌بخش فعالیت‌های انجمن صنفی قطعات یدکی و قطعه سازان ایران نیز باشد. لزوم توجه به انجمن‌صنفی نه تنها به عنوان نهاد صادرکننده‌ی مجوزها و واضع مقررات، بلکه به عنوان مرجع نوآوری و انسجام دهنده‌ی خدمات خودرویی، امری ضروری و حتمی برای آینده‌ی این صنعت است که می‌تواند کیفیت و شفافیت خدمات را به استانداردهای جهانی نزدیک کند.

انجمن تامین کنندگان قطعات خودرو Automotive Aftermarket Suppliers Associationبا نام اختصاری AASA درآدرس اینترنتی https://www.aftermarketsuppliers.org/ در دسترس است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *