قطعات خودرو

از برنامه وارداتی خودرو تنها ۲ درصد محقق شد

واردات خودرو

به گزارش قطعات خودرو به نقل از « عصرخودرو »، گمرک نیز آمار 9 ماهه گذشته را منتشر کرد که در این گزارش، 247 دستگاه خودرو سواری به ارزش هفت میلیون و 513 هزار دلار در همان زمان گذشته وارد کشور شده است. ارقام مذکور بر اساس وعده دولت مبنی بر واردات 200 هزار خودروی سواری تا پایان سال جاری است.

 

این در حالی است که از این اعداد تنها 4 هزار و 368 دستگاه وارد کشور شده است. مهدی ضیغمی، رئیس انجمن توسعه کسب و کار پیش از این گفته بود که تا پایان سال جاری امکان واردات 40 هزار خودرو وجود دارد، اما این بستگی به تصمیم بانک مرکزی برای توزیع وجوه دارد.

 

کندی روند واردات خودرو دو دلیل عمده دارد: یکی نبود ارز برای ورود اتباع خارجی و دوم تفاوت دیدگاه وزارت دفاع با این موضوع با تاریخ 12 شهریور. 1401. ابلاغ مقررات واردات، اختصاص مبلغ یک میلیارد یورو برای ورود اتباع خارجی؛ این در حالی است که گمرک برای ورود اتباع خارجی 86 میلیون روپیه و 478 هزار دلار بودجه تصویب کرده است. چرایی احضار وزیر صنایع و معادن به کمیسیون صنایع و معادن و عدم تخصیص پول لازم برای واردات را زیر سوال می برد. از سوی دیگر، سیاست جدید وزارت دفاع ملی در خصوص عرضه خودروهای برقی و توافقات انجام شده در این زمینه با خودروسازان چینی نیز شاید دلیل دیگری باشد.

 

عباس علی آبادی وزیر امنیت از ابتدای ورود به این وزارتخانه بر واردات و تولید محصولات برقی تاکید کرد. این امر به این دلیل است که اخیرا فهرستی از سفارش های واردکنندگان برای خودروهای برقی منتشر شده است که حکایت از واردات 100 هزار خودرو از چین دارد. بنابراین به نظر می رسد زمانی که ارز به درآمد خارجی ها اختصاص می یابد، خودروهای برقی در اولویت قرار می گیرند.

 

بنابراین رویکرد جدید به واردات لوازم برقی شاید دلیل دیگری برای کندی ورود خارجی ها باشد. اما در زمینه واردات خودرو که در شرایط کنونی بازار به حوزه مورد علاقه بسیاری از مشتریان خودرو تبدیل شده است، جای هیچ وعده ای نیست. هیچ صنعتی به اندازه خودرو نویدبخش نبوده است.

 

اکنون دولت قول بهبود واردات در سال آینده را داده است و این مشکل از درآمدهایی که از محل عوارض و عوارض خودرو در بودجه به خود اختصاص داده است، مشهود است. میلیارد دلار درآمد حاصل از واردات خودرو در نظر گرفته شده است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *