قطعات خودرو

کلاه گشادی که با نرخ تعرفه قطعات بر سر دولت رفت!

قطعات

پیشنهاد «اصلاح تعرفه قطعات تفکیک شده» موضوعی که این روزها بازار خودرو را آزار می دهد را تصویب کرد و برای تصویب نهایی در اختیار دولت قرار گرفت اما به گفته مسئولان خودرو 80 درصد مالکان خودرو را خریداری می کنند. بازار سود خواهد برد. اجرای این سیاست، با این تفاوت که این تصمیم مانع از همکاری خودروسازان و تولیدکنندگان محصولاتی می شود که دولت در این فرآیند مشارکت دارد.

 

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پرشین خودرو، چندی پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داد که «تعرفه واردات قطعات منفصله» برای خودروهای ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی با داخلی‌سازی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد از ۲۰ به ۳۲ درصد و تعرفه واردات خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی از ۲۰ به ۷۵ درصد افزایش یابد.

 

 

به گفته دبیر انجمن خودروسازان ایران، تفاوت نرخ تعرفه قطعات مختلف خودرو و توزیع آنها در سرفصل های کتاب تعرفه یکی از مشکلاتی بود که منجر به فساد و تبانی خودروسازان و قطعه سازان شد. آخرین پیشنهاد وزارت امنیت، در صورت تصویب، از هرگونه تقلب توسط دولت جلوگیری می کند.

 

 

تبانی خودروساز و قطعه‌ساز و کلاه گشادی که با نرخ تعرفه قطعات بر سر دولت رفت! / پیشنهاد اصلاح تعرفه قطعات در انتظار تایید دولت

 

 

به گفته احمد نعمت بخش، پیشنهاد ویژه وزارت حریم خصوصی و تعدیل نرخ عوارض قطعات جدا شده، در واقع عوارض واردات قطعات یدکی و قطعات جداشده خودرو است که در فصول مختلف با نرخ های متفاوتی بوده است. حداکثر نرخ 32 درصد برای قطعات جدا شده ثابت و معادل باقی می ماند.

 

تغییر قیمت قطعات شکسته باعث کاهش قیمت خودروهای داخلی می شود!

وی بیان کرد: در نتیجه قیمت خودروهای بالای 50 درصد تولید داخل 5 درصد خواهد بود و این امر خودروسازان را به افزایش تولید داخلی ترغیب می کند. همچنین این تغییر باعث می شود قیمت ایران خودرو و سایپا که بیش از 50 درصد تولید داخل است افزایش قیمت نداشته باشد.

 

وی همچنین گفت: اگرچه قیمت خودروهای مونتاژ شده از کرمان موتور، بهمن و مدیران خودرو با این تعرفه گران خواهد بود، اما توصیه ما به شرکت های مونتاژ این است که در خودروهای با بازار خوب مانند خودروی کرمان موتورز G4 درصد داخلی سازی افزایش یابد. این خودرو را به بیش از 50 درصد رساند تا بتوانند از تعرفه 5 درصدی استفاده کنند و از افزایش قیمت این نوع خودروها جلوگیری کنند و همچنان بتوانند با تولید داخلی رقابت کنند.

 

دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: البته انتخاب محصول بر عهده شرکت ها است. در واقع شرکت ها می توانند نسبت به میزان تیراژ و استقبال از برخی از محصولات خود، بومی سازی را افزایش دهند. تعرفه های در نظر گرفته شده برای قطعات جدا و تعرفه 5 درصدی برای خودروهای ساخت داخل برای شرکت ها به صرفه خواهد بود.

 

اهداف وزارت صمت با اصلاح نرخ تعرفه قطعات منفصله محقق می‌شود؟

نعمت‌بخش همچنین در خصوص تاثیر این مصوبه در ایجاد انحصار بیشتر برای خودروسازان داخلی گفت: پیشنهاد اصلاح نرخ تعرفه قطعات منفصله در شرایطی ارائه می‌شود که کماکان ۸۰ درصد بازار خودرو در اختیار محصولات ارزان قیمت دو شرکت ایران خودرو و سایپاست و ۲۰ درصد بازار هم در اختیار خودروهای مونتاژی و اقشار متوسط به بالاست بنابراین با تغییر تعرفه قطعات منفصله اتفاقی برای بازار این محصولات رخ نمی‌دهد و تنها کمی این خودروها گران‌تر تمام خواهد شد.

 

وی با تاکید بر اینکه تصویب اصلاح نرخ تعرفه قطعات خودروهای مونتاژی هیچ نگرانی را برای بازار خودرو و خریداران به همراه نخواهد داشت، تصریح کرد: دولت با این تغییر تعرفه دو هدف و سیاست را دنبال می‌کند. ابتدا اینکه شرکت‌ها تشویق به افزایش ساخت داخل شوند و موضوع بعدی اینکه خودروهای اقتصادی با قیمت کمتری به دست خریداران برسد.

 

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *