قطعات خودرو

دیدگاه مدیر عامل استلانتیس در مورد گذار از بنزینی به برقی

به گزارش قطعات خودرو به نقل از سایپانیوز، حالا برای کاهش فاصله با رقبا، استلانتیس هفته ی گذشته برنامه راهبردی تحت عنوان «جرأت به سوی 2030» Dare Forward 2030 منتشر کرد که در آن مشخص شده است که قرار است این مجموعه خودروسازی تا سال 2030 به موارد ذکر شده در ذیل دست پیدا کند:

• فروش 5 میلیون دستگاه خودروی برقی باتری دار یا BEV‌ (مخفف battery electric vehicle) و رسیدن به توان  فروش 100 درصد خودروی سواری در اروپا و 50 درصد فروش خودروهای تجاری سبک در آمریکا با محصولات برقی

• معرفی 75 مدل خودروی برقی «شامل جیپ به عنوان اولین خودروی 100 درصد برقی این اتحاد و عرضه آن به بازار از سال 2023 و بعد از آن خودروهای برقی رام پرومستر از اواخر 2023 و رام پیکاپ 1500 برقی از سال 2024»

• دوبرابر شدن گردش مالی جهانی اتحاد و رسیدن به 300 میلیارد یورو

• کاهش آلایندگی کربنی تا نصف (و به صفر رساندن آن تا 2038)

این اهداف تا حدود زیادی همراستا با سایر خودروسازان بزرگ دنیا است. استلانتیس در ژوئیه سال 2021 در روز نامگذاری شده برای خودروهای برقی اعلام کرد 30 میلیارد یورو (35.5 میلیارد دلار) تا پایان سال 2025 صرف بسط و گسترش خودروهای برقی خواهد کرد. اما هنگام معرفی برنامه راهبردی «جرأت به سوی 2030» اطلاعاتی در مورد میزان سرمایه گذاری منتشر نکرد.

فورد هم هفته گذشته خبر از تغییرات بنیادی و بسیار رقابت جویانه در مدل بیزینس خود، بخش خودروهای بنزین سوز خود را از بیزینس خودروهای برقی جدا کرد (و به شکل خیره کننده ای میزان سرمایه گذاری تا سال 2026 را به 50 میلیارد دلار رساند در حالی که قبلاً رقم 30 میلیارد دلار را اعلام کرده بود). حالا پرسش این است که آیا میزان سرمایه ای که استلانتیس برای این دوره دگردیسی در نظر گرفته، در رقابت با کمپانی هایی مثل جی ام، فورد و فولکس کفایت می کند یا همچنان عقب خواهد ماند.

کارلوس تاوارس مدیر عامل اتحاد استلانتیس در مصاحبه با یاهو فایننس گفت در حالی که خیلی از سازندگان تمام انرژی خود را روی دگردیسی به خودروهای برقی گذاشته اند اما کلید این تغییر تکیه به «دو ستون اصلی» است که عبارتند از برقی سازی و نرم افزار و هر دوی آنها برای خودروسازان سنتی، بسیار جدید و نیازمند سرمایه گذاری سنگین است.

با این حال تاوارس واقع گرا است و اهمیت بیزینس موتورهای درون سوز بنزینی را دست کم نگرفته است و می گوید: «کاملاً درست است که ما سرمایه های لازم برای برقی شدن خودروها را از خودروهای درون سوز به دست آورده ایم. و این درست همانی است که ما خودمان خواسته ایم و برای همین هم توانسته ایم 35 میلیارد دلار روی میز بگذاریم [سرمایه گذاری کنیم].»

از نظر تاوارس، خودروسازان باید هوشمندانه رفتار کنند. چون اگر قرار باشد تغییرات اثربخش باشد باید حتماً هزینه ها به درستی مورد بررسی قرار گیرند، و این موضوع فقط برای خودروساز نیست، بلکه باید خریداران قشر متوسط در کل جهان و توان خرید آنها مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. معنی آن این است که باید خودروهای قدیمی تر و آلاینده تر جای خود را به خودروهای جدیدتری بدهند که همچنان بنزین می سوزانند اما آلایندگی خیلی کمتری دارند و خیلی ارزان تر از خودروهای برقی امروز هستند.

به بیان دیگر، از سخنان تاوراس بر می آید که نه استلانتیس و نه دنیا هنوز آمادگی کنار گذاشتن کامل سوخت های فسیلی را پیدا نکرده اند. او می گوید: «دگماتیسم عنان امور را به دست گرفته و نمی گذارد آن چه به نفع جامعه است اتفاق بیفتد. تعداد خودروی برقی که خودروساز می تواند بفروشد به قدرت خرید مردم و خانوار بستگی دارد… موضوع گرمایش زمین با عامل محدودکننده درآمد سرانه خانوار محدود شده است. اگر فقط روی راهبردهای برقی ساز تکیه شود بدون آن که به قدرت خرید مردم توجه شود، در آن صورت این جا یک حلقه مفقوده شکل گرفته است.»

تاوارس انتقاد از راهبرد سوا کردن بیزینس برقی از بنزینی در فورد را پنهان نکرده و می گوید: «[این حرکت فورد] از سوی بازار با استقبال مواجه شده است. خیلی خوب. خیلی عالی بازی شده است. خودروسازان سنتی، یک قرن است که با خودروهای بنزینی ثروت خلق کرده اند. حالا به یک باره تغییر مسیر داده اند، اما همین سنتی بودن به یکی از بزرگترین چالش ها و موانع آنان تبدیل شده است. باز با این حال مشکل این جا نیست. ما به عنوان خودروساز از این مرحله عبور می کنیم اما موضوع این است که جامعه را هم باید در نظر گرفت، این جامعه که ما در آن فعالیت می کنیم باید این حقیقت را بپذیرد، خودروسازان با سرعت خیلی زیادی این تغییر را پذیرفته اند همین موضوع باعث ضرر و زیان به هر دو یعنی خودروساز و جامعه خواهد شد. اما به هر حال ما باید این حرکت را انجام دهیم.»

ضرر و زیان به هر دو طرف شامل بخش های مهمی از صنعت و جامعه از جمله تأمین کنندگان، شبکه های نمایندگی ها، ارائه دهندگان خدمات و غیره خواهد بود که هنوز به تجهیزات و دانش لازم برای پذیرش خودروهای برقی پیدا نکرده اند. تاوارس می گوید، حکومت ها و سازمان های غیرانتفاعی غیردولتی [NGO‌ها] از خودروسازان می خواهند که بدون معطلی به سمت برقی سازی تغییر جهت دهند اما هیچکدام نمی خواهند که «آشفتگی به وجود آورند» مخصوصاً زمانی که خودروهای برقی محقق شوند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *