قطعات خودرو

هیوندای آوانته؛ یکه‌تاز با کیفیت دست‌دوم‌ها!

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»، آوانته سدان جمع‌وجور سگمنت C هیوندای است که تا به‌امروز هفت نسل از آن به‌بازار جهانی معرفی شده است. آوانته با نام الانترا نیز شناخته می‌شود. اما این خودرو با نام آوانته در بازار کشورهای آمریکای شمالی نیز عرضه می‌شود. نسل سوم این سدان خانوادگی کامپکت سگمنت C در ایران توسط شرکت کرمان‌موتور مونتاژ شد و این خودرو حدود هشت سال روی خط‌تولید کرمان‌موتور حضور داشت. اگرچه یک دهه است که از مونتاژ این خودرو می‌گذرد، اما همچنان کیفیت آن مثال‌زدنی است.

طراحی خارجی

نسل سوم آوانته درحقیقت با فیس‌لیفت جزئی در سال 2004 همراه شد و به‌بازار کشورمان راه یافت. آوانته از نظر استایل بدنه، چندان چشم‌نواز نیست. اما طراحی جوان‌پسند و اسپرتی دارد. پروفیل خودرو با خط تیز شانه و سطوح تخت با قوس ملایم ستون C کاراکتر جذابی به‌این سدان بخشیده است و خط تیز روی کاپوت و چراغ‌های مستطیل‌شکل که سه‌دایره بزرگ درون آن طراحی شده و جلوپنجره چهارضلعی با خطوط افقی چهره‌ای تهاجمی برای این سدان به‌ارمغان آورده است. در نمای عقب نیز چراغ‌های مستطیل‌شکل عمودی با زاویه خاص نمای قابل قبولی دارد. این طراحی نسبت به‌همکلاسان و هم‌رده‌های این خودرو جذاب و اسپرت است و استفاده از رینگ‌های 15 اینچی به‌صورت استاندارد، پیکره کلی خودرو را ساده به‌نمایش می‌گذارد.

طراحی داخلی

کابین آوانته بسیار ساده طراحی شده است. البته چیدمان قطعات و نوع طراحی آن به‌گونه‌ای است که به‌خوبی با سرنشینان خود ارتباط برقرار می‌کند و داشبورد ساده و مشابه محصولات پژو است و در بخش میانی داشبورد به‌فرم کمانی طراحی شده و دریچه‌های عمودی در بالاترین بخش قرار گرفته و عدم‌تقارن دریچه‌های سیستم تهویه‌مطبوع و متمرکز شدن چیدمان در بخش میانی داشبورد، فضای داخلی این سدان را جذاب می‌کند. آوانته در دو نسخه دستی و اتوماتیک به‌بازار عرضه شده است. نسخه دنده‌اتوماتیک با اهرم اسپرت دسته‌دنده و غربیلک‌فرمان بزرگ حس رانندگی با یک سدان خانوادگی اقتصادی را به‌شما القا می‌کند و در هر دو نسخه دستی و اتوماتیک شاهد یک نوع طراحی هستیم. نکته بسیار مهم در طراحی داخلی آوانته، کیفیت بالای ساخت متریال یا مواد داخلی است و اگرچه حدود یک دهه از تولید این خودرو می‌گذرد، اما کیفیت قطعات درسطح بالایی ارزیابی می‌شود که این مساله مهم‌ترین مزیت آوانته نسبت به‌نسخه‌های صفرکیلومتر فعلی به‌شمار می‌رود. عایق‌بندی صدا و حرارتی کابین درسطح بالایی قرار دارد که در این زمینه برای خودروهای صفرکیلومتر داخلی مثال‌زدنی است. از سوی دیگر کیفیت قطعات الکترونیکی آوانته نیز به‌مراتب از خودروهای صفرکیلومتر ساخت داخل بسیار بالاتر است و به‌همین دلیل بسیاری از مالکان این خودرو از کیفیت آوانته رضایت کامل دارند.

مشخصات فنی

زیر کاپوت هیوندای آوانته یک موتور چهارسیلندر خطی دولیتری تنفس‌طبیعی قرار دارد و این پیشرانه که موسوم به‌بتاست، مجهز به 16 سوپاپ در سرسیلندر و سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌هاست که با سیستم پاشش سوخت انژکتوری EFI (چندنقطه‌ای) می‌تواند حداکثر 138 اسب‌بخار قدرت را در شش‌هزار آرپی‌ام ‌(دور در دقیقه) و حداکثر 185 نیوتون‌متر گشتاور را در 4500 آرپی‌ام تولید کند. این قدرت و گشتاور باتوجه به‌تکنولوژی سال 2004 میلادی هیوندای، نسبتا بالا محسوب می‌شود و نیاز مالک خود را مرتفع می‌‎کند. از سوی دیگر دو سیستم انتقال قدرت پنج‌سرعته دستی و چهار سرعته اتوماتیک برای انتقال قدرت و گشتاور به‌چرخ‌های جلو در این خودرو تعبیه شده است. گیربکس چهارسرعته اتوماتیک آوانته فاقد تیپ‌ترونیک و حالت دستی است؛ اما تعویض به‌موقع‌ دنده‌ها و عدم کوبش، گیربکس اتوماتیک این خودرو را به‌یکی از باکیفیت‌ترین گیربکس‌های‌ اتوماتیک‌ موجود در بازار کشور بدل کرده است. هیوندای آوانته حداکثر تا 250 هزار کیلومتر در بخش موتور و گیربکس خودرو کم‌استهلاکی محسوب می‌شود.

امکانات و تجهیزات

از تجهیزات مهم آوانته می‌توان به‌سیستم ترمز چهارچرخ‌دیسکی به‌همراه ABS و EBD، تنظیم غربیلک‌فرمان در دو جهت افقی و عمودی، دو ایربگ و سیستم تنظیم نور چراغ‌ جلو خودرو اشاره کرد.

قیمت

این روزها قیمت هیوندای آوانته نسخه اتوماتیک مدل 1390 با کارکرد 200 هزار کیلومتر 420 میلیون‌تومان است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *