قطعات خودرو

اسقاط ۴۰هزار دستگاه خودروی فرسوده

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، رئیس انجمن اسقاط خودرو با بیان اینکه تاکنون ۱۰هزار خودرو در طرح جایگزینی و ۳۰هزار خودروی فرسوده در طرح‌های دیگر اسقاط شده‌اند، گفت: با این روند برای اسقاط تمام فرسوده‌ها به ۴۰۰ سال زمان نیاز داریم.

 

محمودی مشهدی شریف اظهار کرد: برای اسقاط خودرو در کشور دو روش داریم؛ یکی طرح جایگزینی مرتبط با قرعه‌کشی خودرو و دیگری طرح‌های غیرجایگزینی که توسط دولت انجام می‌شود. رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو افزود: در طرح جایگزینی که از شهریورماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و خودروسازان ۲۰درصد سهمیه قرعه‌کشی را به صاحبان خودروی فرسوده اختصاص دادند، تا به امروز حدود ۱۰هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شده است.

 

وی ادامه داد: در مورد طرح‌های غیرجایگزینی نیز تا این لحظه آمار دقیقی وجود ندارد اما طبق برآوردها تا به امروز حدود ۳۰هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است. سال گذشته نیز همین تعداد ماشین فرسوده اسقاط شده بود. مشهدی شریف به آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: طبق برآوردهای انجام‌شده ۵۰درصد آلودگی هوای کلانشهرها به دلیل منابع متحرک یعنی خودرو و موتور سیکلت فرسوده است.

 

وی افزود: در حال حاضر بین ۹ تا ۱۰میلیون دستگاه موتورسیکلت و ۳میلیون و ۵۰۰هزار دستگاه خودروی سواری فرسوده داریم و در کنار آنها، ۲۵۰هزار کامیون فرسوده و ۲۰۰هزار اتوبوس، مینی‌بوس و وسایل حمل‌و‌نقل عمومی فرسوده هم در سطح کشور در حال تردد هستند.

 

 

مشهدی شریف به لایحه ساماندهی صنعت خودرو اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه در این لایحه در صورت موجود نبودن گواهی اسقاط بر واریز ۵/ ۱درصد از قیمت هر خودرو به صندوق ملی محیط زیست تاکید شده، به جای اینکه هوا پاک‌تر شود، آلوده‌تر می‌شود، زیرا خودروسازان خودروهای جدید خود را شماره‌گذاری می‌کنند، بدون اینکه اسقاطی انجام دهند.

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است