قطعات خودرو

اعتبارات وزارت راه برای نگهداری و بازسازی جاده‌های کشور کافی نیست

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خبرگزاری خانه ملت ، سید البرز حسینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با وضعیت راه‌های کشور وزارت راه گفت: راه‌های کشور جز سرمایه کشور محسوب می‌شود همواره تحت بار دینامیکی و ضربه قرار دارند لذا علاوه بر احداث جاده در برخی از مناطق و ایمن‌سازی و اصلاح نقاط حادثه خیز باید همواره بهسازی شده و از آن نگهداری شود. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از 4 درصد هزینه ساخت جاده ها باید صرف تعمیر و نگهداری از آنها شود، اظهار کرد: متاسفانه اعتبارات کشور ما برای نگهداری از جاده‌ها چیزی در حدود 1.5 درصد است، در حال حاضر بیش از 300 هزار کیلومتر جاده در کشور وجو داشته که همواره در معرض مخاطرات مختلفی نظیر بار دینامیکی  و سرما و گرما هستند و این مخاطرات به مرور زمان به رویه آسفالت آسیب وارد می‌کند.

وی ادامه داد: اگر در یک بازه زمانی برای تعمیر و نگهداری راه‌ها اعتباری در نظر گرفته نشود، خرابی‌ها به صورت تصاعدی افزایش پیداکرده و به مرور به سمت خرابی شدید جاده ها، حرکت می‌کنند که در این شرایط هزینه زیادی را برای احیای آن طلب خواهد کرد و پس از آن هر چقدر هم هزینه و وقت صرف شود، باز هم از شرایط مطلوب عقب می‌مانیم.

حسینی در ادامه با تاکید بر اینکه در تامین اعتبار برای بهسازی و نگهداری جاده‌های کشور با مشکل جدی مواجه هستیم اضافه کرد: اعتبار متعلق به وزارت راه وشهرسازی حدودا کمتر از 20 هزار میلیارد تومان بوده در حالی که تکمیل پروژه های عمرانی این وزارت خانه به بیش از 1500 میلیارد تومان، اعتبار نیاز دارد.

بیش از 90 درصد فشار حمل بار و مسافر بر روی جاده ها است

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: جاده‌ها همانند جسمی زنده دائما نیازمند تامین خوراک و هزینه است و با توجه به اینکه در ایران از چهار وجه حمل و نقلی کشور شامل ریلی، دریایی، هوایی و جاده‌‎ای؛ بیش از 90 درصد فشار حمل بار و مسافر بر روی جاده ها سوار بوده و سایر وجه حمل و نقلی در صدی کمتری را به خود اختصاص می‌دهند. از این رو سالانه بخش قابل توجهی از اعتبارت باید به سمت نگهداری، تعمیر و بازسازی راه‌های مواصلاتی هدایت شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پروژه های بازسازی و نگهداری همانند پروژه‌های احداثی برای سرمایه گذار بخش خصوصی جذابیت ندارد، لذا یکی از عوامل عقب ماندگی در حوزه نگهداری راه‌ها این است که تامین منابع مالی پروژه ها تمام بر عهده حاکمیت بوده و سرمایه گذاری در این بخش برای بخش خصوصی صرفه اقتصادی ندارد.

وی عنوان کرد: تناقض موجود در مدیریت راه‌های کشور و نبود اعتبارات کافی موجب تضعیف حوزه نگهداری جاده‌ها شده است. خوشبختانه به لحاظ نیروی انسانی و دانش فنی در وضعیت بسیار خوبی قرار داریم اما نگهداشت بیش از 300 هزار کیلومتر جاده به همراه نگهداری از سایر ابنیه های فنی و تونل‌ها و … که همواره تحت مخاطره‌هایی قرار دارند و دچار آسیب می‌شوند، به اعتبار بسیار زیادی نیاز دارد که بودجه کشور برای این موضوع کافی نیست.

درآمد عوارضی‌‌ها با هزینه نگهداری از بزرگراه‌ ها همخوانی ندارد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از کل بودجه کلان کشور حدود 10 درصد و حدود 130 هزار میلیارد تومان اعتبارت عمرانی در سطح کشور است که کمتر از 18 هزار میلیارد آن به وزارت راه میرسد لذا هزینه‌ها با بودجه ها فاصله زیادی دارند. البته بر اساس حکم بودجه و تکلیف وزارت نفت برای اختصاص قیر به دستگاه‌های اجرایی جهت بازسایی راه‌های مواصلاتی، شهری و روستایی تا حدی کمک کننده است اما به هیچ عنوان کافی نیست. از طرفی امکان اخذ عوارضی در تمامی جاده‌های کشور برای افزایش درآمد، وجود ندارد ضمنا درآمد حاصل از دریافت عوارضی در بزرگراه‌ها نیز کفاف هزینه‌های موجود را نمی‌کند لذا وزارت راه باید در این حوزه تدابیری اتخاذ کرده و تعرفه های عوارضی برخی محورها را افزایش دهد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *