قطعات خودرو

خودرو یوز ماشین است یا موتورسیکلت

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودرو تک، خودرو یوز اولین خودرو در کلاس خودش در ایران به حساب می آید. خودرو یوز توسط تیم یک شرکت مهندسی دانش بنیان پاراکس موتورز طراحی و تولید شده است. خودرو یوز قرار است به تولید انبوه رسیده و در بازار عرضه شود. خودرو یوز در حال حاضر با سفارش مشتری ساخته می شود. برای خودرو یوز پلاک صادر می شود.

قیمت خودرو یوز چقدر است؟

همین اول کار برای آنکه احتمالا سوال بسیاری از مخاطبان در مورد قیمت خودرو یوز باشد بهتر است به قیمت 650 میلیون تومانی این خودرو اشاره کنیم. در حال حاضر 300 میلیون تومان از قیمت خودرو یوز به صورت پیش پرداخت از مشتری دریافت می شود و مابقی در زمان تحویل خودرو. قیمت خودرو یوز در بازار هنوز مشخص نشده چرا که این خودرو هنوز به تولید انبوه نرسیده و در بازار پخش نشده است. تولید این خودرو در حال حاضر به صورت سفارش مشتری است. احتمالا یکی از دلایل قیمت بسیار بالای خودرو یوز تولید پایین باشد. اگر قرار باشد قیمت خودرو یوز در همین سطح باقی بماند نمی توان انتظار استقبال بازار و مشتریان را از آن داشت و خودرو یوز یک محصول لوکس و فانتزی و نه کاربردی باقی خواهد ماند.

خودرو یوز دقیقا ماشین است یا موتورسیکلت؟

واقعیت این است که پاسخ به این سوال که خودرو یوز یک ماشین است یا موتورسیکلت کار راحتی نیست. خودرو یوز در طبقه بندی در دسته Quadricycle قرار می گیرد. اولین خودروهای تولیدی جهان همچون مدل های اولیه مرسدس بنز و فورد و رنو نیز در همین دسته Quadricycle قرار دارند. پس با این پیش زمینه خودرو یوز ایرانی یک خودرو است. اما اگر آنچه امروزه آن را ماشین می شناسیم در نظر بگیریم خودرو یوز ایرانی یک موتورسیکلت چهارچرخ مسقف به حساب می آید.

قیمت خودرو یوز مشخصات فنی خودرو یوز ایرانی

خودرو یوز پلاک می شود و نیاز به گواهینامه رانندگی دارد؟

این خودرو ایران قرار است پلاک بگیرد و البته پلاک در نظر گرفته شده برای آن پلاک ملی خودروها نیست. بلکه ظاهرا در زیر مجموعه موتورسیکلت ها قرار است پلاک شود. به هر حال سوار شدن این خودرو بدون پلاک تخلف خواهد بود.

درخصوص گواهینامه رانندگی با این خودرو شنیده ها حاکی از آن است که برای راندن قانونی این خودرو نیاز به گواهینامه است و البته گواهینامه موتورسیکلت نیز برای آن کفایت می کند.

کاربرد خودرو یوز چیست؟

این خودرو از نظر ظاهری شباهت زیادی به خودرو رنو توییزی دارد. خودرو رنو توییزی در سال 2012 به عنوان یک محصول جسورانه از سوی رنو معرفی شده و به تولید انبوه رسید. پیش از آن اسمارت از شرکت کوچکترین خودرو به حساب می آمد اما رنو توییزی مسیر جدیدی را در زمینه تولید خودروهای کوچک باز کرد. برخلاف دیگر خودروهای جهان، خودرو رنو توییزی دارای یک پلتفرم سخت افزاری و نرم افزاری اوپن سورس است. یعنی رنو یافته های فنی خود در زمینه تولید رنو توییزی را در اختیار دیگر شرکت ها نیز قرار می دهد و به صورت دانش سری ساخت خودرو نزد خود نگاه نمی دارد. به همین دلیل احتمال زیادی وجود دارد که در طراحی و تولید خودرو ایرانی یوز نیز از دانش فنی سخت افزاری و نرم افزاری رنو توییزی استفاده شده باشد.

تصویر خودرو رنو توییزی:

َشباهت خودرو ایرانی یوز به خودرو رنو توییزی

خودروهایی در کلاس بدنه رنو توییزی و این خودرو ، خودروهایی چند منظوره نیستند. بلکه هدف از تولید آنها ارائه ماشینی برای ترددهای کوتاه، شهری و شهرکی است، بدون آنکه نیاز به استفاده از خودروهای بزرگ باشد. به عنوان مثال تردد خودروهایی در این کلاس در کنار خودروهای بزرگ در مسیرهای بیرون شهر و یا حتی بزرگراه های شهری ممکن است باعث بروز حادثه شود. چرا که این خودروها به دلیل ابعاد کوچک خود تحمل تصادف های شدید با خودروهای بزرگ را نخواهند داشت.

در واقع این خودرو را از نظر ایمنی موتورسیکلتی به حساب آورد که به دلیل داشتن چهار چرخ از پایداری بالاتری برخوردار است اما نحوه استفاده از آن را باید همانند موتورسیکلت در نظر گرفت.

از سوی دیگر خودروهایی در کلاس این خودرو از موتور الکتریکی استفاده می کنند که هر چند میزان پیمایش کمی به دلیل حجم باتری کوچکتر در مقایسه با خودروهای الکتریکی دارند اما در کلان شهرها می توانند در صورت عمومیت پیدا کردن نقش مهمی در کاهش آلایندگی هوا داشته باشند.

قیمت خودرو یوز مشخصات فنی خودرو یوز ایرانی

مشخصات فنی این خودرو

این خودرو دارای یک موتور الکتریکی است که روی محور عقب خودرو نصب شده است. این موتور 15 کیلووات یا 20 اسب بخار قدرت دارد. برای آنکه تصویری از قدرت موتور این خودرو داشته باشید باید بگوییم که قدرت موتور پراید 65 اسب بخار است. یعنی قدرت موتور این خودرو کمی کمتر از یک سوم قدرت موتور پراید است. پس از این خودرو انتظار عملکرد فوق العاده ای در سرعت یا سربالایی ها نباید داشته باشیم. با این حال به دلیل آنکه گشتاور در موتورهای الکتریکی از لحظه اول به طور کامل آزاد می شود، این خودرو از شتاب خوبی در مسیرهای بدون شیب برخوردار است.

مکانیسم دنده در خودروهایی در کلاس یوز Single Gear یا تک دنده است. یعنی از جعبه دنده با ذهنیتی که در دیگر خودروها داریم خبری نیست. روی جلو داشبورد این خودرو هم دنده با دو کلید D برای حرکت به جلو و R برای دنده عقب مشخص شده است و از حالت خلاص و پارک دیگر خبری نیست.

شارژ کامل باتری این خودرو بین 3 تا 4 ساعت به طور می انجامد و با هر بار شارژ می تواند 120 کیلومتر را طی کند. البته این میزان برای یک سرنشین و مسیر صاف است. در شهری مانند تهران با خیابان های شیب دار و در نظر گرفتن 2 سرنشین احتمالا بیش از 90 تا 100 کیلومتر نباید روی شارژ باتری یوز حساب باز کرد.

ابعاد خودرو یوز چقدر است؟

این خودرو طولی برابر با 230 سانتیمتر و عرضی برابر با 119 سانتیمتر دارد. همچنین ارتفاع خودرو نیز تنها 146 سانتیمر است. وزن این خودرو هم 480 کیلوگرم ذکر شده است. قرار است این خودرو دو مدل داشته باشد. یک مدل 2 سرنشین آن که رونمایی شده است و مدل دیگر تک سرنشین و فضای سرنشین دوم با حذف صندلی به یک فضای بار و وسایل همراه راننده تبدیل شود.

قیمت خودرو یوز مشخصات فنی خودرو یوز ایرانی

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *