قطعات خودرو

افزایش ۴۴ درصدی قیمت قطعات یدکی خودروها از سال ۲۰۱۳ تاکنون

پدال – اما رقم شوکه کننده تر میزان افزایش قیمت قطعات یدکی در طول چند سال گذشته است. GDV می‌گوید قیمت قطعات یدکی خودروها از سال ۲۰۱۳ تاکنون ۴۴ درصد بیشتر شده است. این موسسه تورم را نیز در آمار خود لحاظ کرده است. گفته می‌شود قیمت قطعات یدکی حدود ۳ برابر میزان تورم عمومی در آلمان می‌باشد. در واقع این موسسه می‌گوید افزایش شدید قیمت قطعات یدکی در این کشور دست‌کم گرفته شده است.

اما دلیل این رشد قابل‌توجه قیمت‌ها چیست؟ GDV می‌گوید این امر به خاطر شبه انحصار شرکت‌های سازنده است. به همین خاطر GDV مدعی شده شرکت‌های متفرقه چاره‌ای به جز افزایش قیمت ندارند که دلیل آن‌هم “حفاظت طراحی” خودروسازان می‌باشد. یکی از مدیران این موسسه می‌گوید:

مالکان خودروها و تعمیرگاه‌ها فقط می‌توانند بسیاری از قطعات یدکی خودروها را از خود خودروسازان خریداری کنند و رقابتی آزاد و منصفانه در این بازار وجود ندارد.

دیگر یافته جالب GDV این است که قیمت صندوق‌عقب خودروها تا ۶۰ درصد افزایش یافته است. این میزان افزایش قیمت برای چراغ‌های عقب برابر با ۶۷ درصد بوده است. البته باید فاکتورهای دیگری را نیز در نظر گرفت. سیستم‌های نورپردازی خودروها بسیار پیچیده‌تر از سال ۲۰۱۳ شده و برخی متریال نیز گران‌تر شده‌اند و آلومینیوم در عصر کنونی بیشتر از قبل بکار می‌رود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *