قطعات خودرو

انتظار چند ماهه برای تحویل خودرو به خاطر کمبود تراشه

به گزارش سایپانیوز، خودروسازان و مونتاژکنندگان خودرو در چین نمی توانند پابه پای تقاضا، خودرو تولید کنند. بازار خودروهای برقی به مراتب بیشتر از بنزینی از کمبود تراشه و پردازشگرهای نیمه هادی لطمه می بیند چون به تعداد قطعات حاوی پردازشگر [میکروچیپ] بیشتری نیاز دارد. امکانات و آپشن های جدید مثل سامانه های کمک به راننده، سامانه های الکترونیکی و سامانه های خودران همگی دارای میکروچیپ هستند.

دو مدیر فروش تسلا در شانگهای می گویند خریداران مدل3 و مدلY‌ تسلا باید تا آخر بهار صبر کنند تا خودروهای خود را تحویل بگیرند. تیان مائووی Tian Maowei مدیر «خدمات خودروی یی یو» Yiyou Auto Service در شانگهای می گوید: «تأمین ناکافی تراشه ها مانع بزرگی سر راه رشد فروش آن هم در شب عید چینی ها است. برخی از مشتریان به خاطر تأخیرهای مکرر از خودروسازان شکایت کرده اند.»

سال 2021 برای خودروسازان بزرگ دنیا به سختی سپری شد و مشکلات تأمین تراشه همچنان در سال 2022 باقی است. بر اساس آمار اتوفارکست سولوشنز AutoForecast Solutions سال 2021 خودروسازان چینی 1 میلیون دستگاه از برنامه های فروش خود عقب افتادند، چون به دلیل نداشتن میکروچیپ خطوط تولید آنها متوقف شده یا آن که خودروی ناقص تولید کرده و به انبارها فرستاده اند تا بعد از تأمین کسری قطعات تکمیل کاری انجام شود. برآوردهای این مؤسسه نشان می دهد که سال 2021 تولید جهانی خودرو 11 میلیون دستگاه لطمه دید.

تحلیل گران اعتقاد دارند که مونتاژکاران کوچک تر در صنعت خودرو در سال 2022 با توقف های طولانی تر خطوط تولید مواجه شوند.

بر اساس گزارش انجمن خودروهای سواری چین، شرکت های جهانی تولید نیمه هادی ها و میکرو کنترلر ها در چین، به عنوان بزرگترین بازار خودروی جهان، فقط توانایی تأمین برای تولید 4 میلیون دستگاه خودرو با انرژی های نو [شامل خودروهای برقی و هیبریدی یا در اصطلاح NEV] دارند که آن هم با کمک پروسسورهای هوش مصنوعی ممکن شده است. به این ترتیب خود کشور چین 1 میلیون دستگاه از تقاضای موجود در سال 2022 عقب خواهد افتاد.

چین جینژو Chen Jinzhu مدیر خدمات خودروی مینگلیانگ Mingliang Auto Service در شانگهای می گوید: «کمبود [پردازشگرها و میکروچیپ ها] فقط روی حجم تولید تأثیر ندارد بلکه تحویل خودرو را هم به تأخیر می اندازد. تقریباً همه خودروسازان ممتاز دنیا مثل گروه فولکس، ب ام و هم قربانی معضلات کمبود تراشه هستند.»

اریک هان Eric Han مدیر شرکت مشاوره ای سواُلای Suolei می گوید تحویل خودروها به مشتری در بهترین شرایط حداقل یک ماه با تأخیر رو به رو خواهد شد.

ویلیام لی William Li از مدیران ارشد نیو Nio‌، از بزرگترین رقبای تسلا در چین می گوید هنوز هم هر نوع شیوع سوش های جدید کرونا می تواند موجب تعلیق یا تأخیر در خطوط تولید و در نتیجه تحویل به مشتری شود. او می گوید: «گمان می کنم که از نیمه دوم سال 2022 معضلات ناشی از کمبود تراشه فروکش کند و ظرفیت های جدید تولید افزایش یابد.»

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است