قطعات خودرو

اگر تحول اساسی در بازار صورت نگیرد، اوضاع از این بدتر خواهد شد

“نعمت مودت” از سال ۲۰۰۴  که لودرهای چینی وارد ایران شد به این حرفه وارد شده و در حال حاضر بیش از ۱۲ سال است که قطعات لودرهای چینی را به صورت تخصصی به کشور وارد می‌کند. او تنها در زمینه واردات برندهای چینی فعالیت دارد.

مهمترین مشکل رشته تخصصی شما چیست؟

همان طورکه می‌دانید اقتصاد ایران در حال حاضر اقتصادی بیمار است. بزرگترین مشکل رسته تخصصی ما فرآیند واردات قطعات است. مشکلات تحریم، حمل کالا، ترخیص از گمرک، ثبت سفارش، حواله ارزی، صرافی و غیره همگی باعث شده‌اند؛ واردات به امری پیچیده، رنج‌آور و با هزینه‌های غیر معمول و غیر قابل پیش بینی تبدیل شود.

مهمترین انتظار و پیشنهاد شما ازهیئت مدیره جدید چیست؟

هیئت مدیره جدید اتحادیه باید حافظ منافع همکاران باشند. در برخی امور زور ما به  ادارات دولتی نمی‌ رسد. به عنوان مثال من  بیش ازیک سال است برای گرفتن کارت بازرگانی بین سامانه جامع تجارت، اتاق بازرگانی و وزارت صمت در رفت و آمد هستم. متاسفانه کسی پاسخگو نیست و کارشناسان کار را به دیگری پاس می‌دهند. حداقل انتظاری که از هیئت مدیره جدید اتحادیه دارم این است که از من و امثال من دراین زمینه‌ها حمایت کنند و راهکاری را در نظر بگیرند که امور با سرعت و دقت بیشتری پیش رود.اتحادیه تنها حق عضویت سالانه اعضاء و کارمزد جواز کسب را از ما دریافت می‌کند.انتظار دارم در زمینه چگونگی انجام امور اداری، بیمه، مباحث مرتبط به دارایی و غیره راهکارهای موثر پیش روی ما قرار دارد.

شما آینده بازار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر آینده بازار غیر قابل پیش بینی است؛ اما تصور می‌کنم اگر یک تحول اساسی در بازار صورت نگیرد، اوضاع از این بدتر خواهد شد.

آیا تجارت دیجیتال وارد حرفه شما شده است؟

ما در اینستاگرام فعال هستیم. تبلیغات مجازی فروشگاه ما به نحوی است که اگر همسایه ما از این طریق کالا خریداری کند ۳ تا ۵ درصد تخفیف خواهد گرفت.

حوزه تبلیغات فروشگاه ما بر فضای مجازی متمرکز شده است؛ زیرا برای مردم در دسترس‌تر است. باید توجه داشت مردم حتی برای شرکت در نمایشگاه‌ها رغبتی ندارند و به دنبال راه حل‌های ساده‌تری می‌گردند.

تولید داخلی در رسته شما امکان پذیر است؟

بله، به شرط آن‌که امکانات تولید فراهم شده باشد. هم‌چنین قانون تولید برای همه به یکسان اجرا شود. یعنی این‌طور نباشد که من مجبور به تولید قطعه با هزینه بالاتر در کشور باشم اما از طرفی افراد سودجو با رایزنی به کشور چین بروند و همین قطعه را که قرار است در داخل کشور تولید شود به قیمت بسیار پایین وارد کرده و به فروش برسانند. در چنین شرایطی تولید داخلی عملا بی‌معنا خواهد بود.

ترکیب مشتریان و نحوه کسب و کار شما به چه صورتی است؟

بیشتر مشتریان فروشگاه ما از بخش خصوصی هستند. رسته‌ای که ما در آن مشغول به فعالیت هستیم بیشتر با بخش خصوصی سر وکار دارد. بیشتر دستگاه‌های که ما روی آن کار کردیم توسط اشخاص خریداری شده است. ادارات دولتی به دنبال دستگاه‌های چینی نبوده و ترجیح می‌دهند از دستگاه‌های آمریکایی، آلمانی، کره‌ای و ژاپنی استفاده کنند.

مشتریان شما نسبت به گذشته تفاوت داشته است؟

تعداد مشتریان افزایش یافته؛ اما توان خرید آنان کمتر شده است. فرض کنید یک فرد از قزوین برای خرید یک قطعه به ما مراجعه می‌کرد برای اینکه بار دیگر مسافت را طی نکنند دو یا سه قطعه برای روز مبادا خریداری و در انبار خود نگهداری می‌کرد تا در صورت اینکه دستگاه با مشکل برخورد کرد؛ به سرعت بتواند نسبت به تعویض آن قطعه اقدام کند. اما در حال حاضر شاهد آن هستیم که قطعات به صورت نصفه و نیمه خریداری می‌شود حتی برخی در راستای بازسازی قطعات مستعمل اقدام می‌کنند و به دنبال تعمیر کردن آنها هستند.

به نظر شما هیئت مدیره پاساژ چه مسئولیت هایی را برعهده دارد؟

پاساژ ربیعی با مشکلات اجرایی و خدماتی مواجه است. به عنوان مثال با مشکلاتی در موتورخانه، سیستم‌های حفاظتی و آتش نشانی مواجه بودیم؛ اما در تلاشیم که این مشکلات را رفع کنیم.

 از طرفی پاساژ ربیعی یکی از قدیمی‌ترین پاساژ‌های لوازم یدکی به شمار می‌رود؛ به همین منظور تلاش کرده‌ایم رنگ و شکل تازه‌ای به پاساژ دهیم و با استفاده از برخی ایده‌های جدید در پاساژ، مشتریان را جذب کنیم. از طرفی برخی اقدامات تبلیغاتی برای پاساژ ربیعی انجام داده‌ایم که در گذشته وجود نداشته است. با این اقدامات پاساژ ما در سطح ایران بیشتر شناخته خواهد شد.

در پاساژ ربیعی افرادی هستند که تفکر سنتی دارند. گروهی از ما در هیئت مدیره ترجیح می‌دادیم که در پاساژ نوآوری ایجاد کنیم.  به عنوان مثال آسانسور آن را عوض کنیم و دکوراسیون ساختمان را تغییر دهیم. اما متاسفانه برخی از اعضا با ما همکاری لازم را نداشتند و بر این باور بودند که تا زمانی که مشتریان به آنها مراجعه می‌کنند و جنس خود را می‌فروشند کافی است.

با توجه به نزدیکی به بازار مبل ایران ممکن است به نقطه دیگری نقل مکان کنید؟

من شخصا با این موضوع مشکلی ندارم و اگر کل مجتمع مجبور به جابجایی باشد من هم با این جابجایی مشکلی نخواهم داشت.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است