قطعات خودرو

به دلیل چند برابر شدن قیمت قطعات، مردم قدرت خرید ندارند

گزارش خبرنگار «قطعات خودرو» با «علی زارعی فر» و فرزندش «میلاد» را بخوانید. با این توضیح که پدر هرازگاهی به مغازه می‌آید و امروز که آمده، ترجیح می‌دهد پسرش به سوالات پاسخ بدهد واگر نیاز بود در مورد گذشته‌ها از او بپرسیم.

ورود مهندس مکانیک به بازار لوازم یدکی

«میلاد زارعی‌فر»که از 7 سال پیش وارد بازار لوازم یدکی شده و پیش‌تر به عنوان مهندس مکانیک در پروژه‌ها کار می‌کرده، می‌گوید: تا زمانی که وارد بازار لوازم یدکی بشوم اطلاعاتی در مورد بازار فروش نداشتم، اما تحصیلاتم به نوعی به این کار مربوط می‌شد و علاوه بر اینکه به صورت تئوری درس‌اش را خوانده‌ام به صورت عملی هم کار کرده بودم.

وی درمورد مشکلات کار در زمان ورود به این حرفه می‌گوید: مهم‌ترین مشکل یک جوان برای شروع یک شغل و حرفه، داشتن سرمایه است. من سرمایه زیادی نداشتم اما با کمک پدر و سرمایه‌ای که داشتم وارد این حرفه شدم. در مرحله اول از دوستان و همکارانی که در این شغل بودند، اطلاعاتی درمورد قطعات و نحوه خرید و فروش کسب کردم.

این پدر و پسر در رسته لوازم مصرفی خودرو و به صورت تخصصی در رسته لنت و ترمز و دیسک و چرخ و شمع فعالیت می‌کنند و برای بیشتر مغازه‌های بازار قطعات را تهیه می‌کنند و به فروش می‌رسانند.

گران بودن قطعات خودرو و ناتوانی مردم  از تعویض به‌موقع قطعات

«علی زارعی» در مورد تفاوت بازار درگذشته و زمان کنونی می‌گوید: حُسن بازار قدیم این بود که مردم پول داشتند و به‌راحتی می‌توانستند اقلام مورد نیاز خود را خریداری کنند، اما درحال حاضر قیمت قطعات و جنس‌ها چندین برابر شده و مردم هم توانایی هزینه کردن زیاد برای ماشین‌های خود را ندارند. به عنوان مثال چند سال پیش قیمت لنت پراید حداکثر 40 هزار تومان بود اما الان با 40هزار تومان نمی‌توان ضعیف‌ترین قطعه را خرید.

وی تاکید می‌کند: به دلیل گران بودن قطعات خودرو، مردم ترجیح می‌دهند به جای تعویض به‌موقع قطعات، لحظه آخر قطعه را تعویض یا تعمیر‌کنند و همین تعلل و مدارا، زیان‌های زیادی به بخش‌های دیگر خودرو وارد می‌کند و ضرر‌هایی که به دیگر قطعات خودرو وارد می‌شود چند برابر می‌شود.

تاثیر ورود تکنولوژی و ابزار جدید به بازار

به گفته میلاد زارعی ورود تکنولوژی و ابزار جدید به بازار تاثیر مثبت زیادی داشته و در بسیاری از موارد دیگر نیاز به مراجعه حضوری مشتری نیست و با یک پیام یا تلفن قطعه مورد نیازشان را سفارش می‌دهند و مغازه دار برای‌شان ارسال می‌کند.

وی می‌گوید: تقریبا همه امور خرید و فروش با واتساپ و تلگرام انجام می‌شود و ابزار و تکنولوژ‌های جدید صددرصد درحرفه ما تاثیرگذار بوده است.

مردم به سمت خرید از اجناس ایرانی روی آورده‌اند

میلاد با اشاره به اینکه کیفیت قطعات و اجناس تولید داخل نسبت به گذشته خیلی بالا رفته، می‌گوید: حتی می‌توان گفت بسیاری از نمونه‌های ساخت داخل با قطعات خارجی رقابت می‌کند و برخی ازقطعات از لحاظ کیفیت از مشابه خارجی خیلی بهتر هستند.

وی تاکید می‌کند: در تولیدات داخلی به دلیل اینکه از تولید‌کننده و کارگران ایرانی حمایت می‌شود، کالا با قیمت مناسب‌تری به دست مشتریان می‌رسد. با این کار مشتریان اجناس ایرانی می‌خرند و کمک بزرگی به صنعت کشور می‌شود و مهم‌تر اینکه خروج ارز از کشور اتفاق نمی‌افتد.

می‌پرسم آیا مشتریان از اجناس و قطعات ساخت داخل استقبال می‌کنند؟ می‌گوید: بله، مردم کم‌کم به سمت خرید از اجناس ایرانی روی آورده‌اند. البته چون در گذشته قیمت قطعات و اجناس خارجی مناسب بود، مشتریان ترجیح می‌دادند که از قطعه خارجی استفاده کنند. به عنوان مثال قیمت یک قطعه خارجی 30 هزار تومان بود و قطعه داخلی آن 12 هزار تومان و مشتریان ترجیح می‌دادند 30 تومان هزینه کنند؛ اما درحال حاضر اگر قیمت یک قطعه خارجی 200 هزار تومان باشد و همان قطعه با کیفیت خیلی بالاتر 120 هزار تومان، مشتری مشتاق خریدن جنس ایرانی و تولید داخلی است؛ چرا که برای مشتری به‌صرفه‌تر است. به نظر من اگر از تولیدات داخلی حمایت شود، کمک بزرگی به چرخه اقتصاد کشور خواهد شد.

اعتماد‌ها از بین رفته است

علی زارعی در پاسخ به این سوال که آیا کسبه از نظر فرهنگی و اعتقادی با گذشته فرق کرده‌اند؟ می‌گوید: درگذشته مردم به هم اعتماد داشتند. بار‌ها پیش می‌آمد که به برخی از مشتریان جنس امانی می‌دادیم. او می‌فروخت و پولش را به‌موقع تسویه می‌کرد، اما در حال حاضر این اعتماد از بین رفته و بار‌ها پیش آمده که به مشتریان جنس داده‌ایم و به زحمت و سختی زیاد توانسته‌ایم پول‌مان را بگیریم. این نوع رفتار درفرهنگ کسب وکار و بازار لوازم یدکی تاثیر منفی می‌گذارد.

کسبه باید به تکنولوژی و علم روز مسلط باشند

می‌پرسم آیا دانستن زبان انگلیسی و کار با کامپیوتر در حرفه شما تاثیر دارد؟ میلاد می‌گوید: صددرصد تاثیر دارد. به نظر من تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم یدکی باید به کار با کامپیوتر و تکنولوژی و علم روز مسلط باشند و چه بهتر است که زبان انگلیسی را هم بدانند چراکه در دنیا تکنولوژی حرف اول را می‌زند و اگرکسی زبان انگلیسی را بداند در شغل و حرفه خود موفق‌تر است.

ویژگی‌های یک فروشنده لوازم یدکی

به اعتقاد میلاد زارعی یک فروشنده لوازم یدکی باید قطعات را بشناسد و کارایی و موارد استفاده قطعه را بداند و از طول عمر و نحوه استفاده قطعه اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند مشتری را راهنمایی کند. هم‌چنین باید بتواند اجناس با کیفیت را برای فروش در مغازه تهیه کند چرا که استفاده از اجناس بی‌کیفیت در خودرو‌ها ممکن است منجر به حوادث ناگواری درجاده‌ها شود.

رفتاراعضای اتحادیه با مراجعه‌کنندگان بسیارخوب است

می‌پرسم شما با اتحادیه آشنایی دارید؟ آیا کاری برای شما انجام داده؟ چه کار‌هایی باید انجام می‌داده و نداده؟ میلاد زارعی می‌گوید: من تقریبا هر ماه یک‌بار به اتحادیه سر می‌زنم و همیشه رفتار مسئولان و اعضای اتحادیه با مراجعه‌کنندگان بسیار خوب بوده است.

از برگزاری انتخابات خبرنداریم!

علی و میلاد زارعی از برگزاری انتخابات اتحادیه خبر ندارند. میلاد می‌گوید: دیروز در بازار شنیدم که قرار است انتخابات اتحادیه برگزار شود اما تا این لحظه هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی به ما و همکاران و اعضای صنف نشده و اصلا نمی‌دانیم که چه کسانی کاندیدا هستند!

میلاد زارعی

فهرست مطالب

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *