قطعات خودرو

بیمه تکمیلی اعضای اتحادیه؛ نقد‌ها و حواشی

«قطعات خودرو» به درخواست برخی اعضای اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران موضوع بیمه تکمیلی و مسائل پیرامون آن را بررسی کرد که جزئیات این پیگیری برای شفافیت بیشتر و اطلاع اعضای اتحادیه نتایج به دست آمده را می‌خوانید.

عقد قرارداد بیمه تکمیلی برای سومین سال متوالی در سال 1399 از جمله مسائل پر حاشیه بود. بر اساس مصوبه هیئت مدیره اتحادیه، در زمینه بیمه تکمیلی اتحادیه قرار بود پس از پایان قرارداد با بیمه سینا در 30/9/1399 در کنار بیمه سینا با بیمه دیگری نیز قرارداد منعقد شود. در این راستا جلسات متعددی برگزار شد و نهایتاً مسئولیت رسیدگی به این موضوع به عهده کمیسیونی که از سوی هیئت مدیره تعیین شده بود، قرار گرفت.

اعضای کمیسیون جدید التاسیس به انتخاب هیئت مدیره شامل افراد زیر است:

1- حسن ساده عضو هیات مدیره

2- امیر صادق‌پور

3- امیر شفیعی

4-مصطفی قربان‌زاده

5-سید مجید سادات خوانساری

کمیسیون بیمه پس از بررسی موضوع پیشنهاد کرد با نمایندگی بیمه آسماری قرارداد منعقد شود اما قرارداد ارائه شده این نمایندگی از سوی مشاور حقوقی اتحادیه دارای مشکلاتی تشخیص داده شد که انعقاد آن یا رفع موارد مورد اشکال ممکن نشد. پس از آن کمیسیون عقد قرارداد با بیمه ملت را پیشنهاد داد. بنابر اعلام امیر صادق پور یکی از اعضای کمیسیون بیمه این قرارداد امتیازات بهتری را برای اعضا به‌همراه داشت. اما با ارسال نامه اعتراضی از بیمه سینا به بیمه مرکزی مبنی بر ارائه امتیازات زیاد، به اعضا صنف قرارداد امضا شده تحویل داده نشد و لغو شد.

امیرصادق پور می‌گوید: با توجه به محدودیت زمان و سایر محدودیت‌های ایجاد شده، کمیسیون با شرکت بیمه ملت وارد مذاکره شد. قراردادی که خدمات آن بیشتر، هزینه آن کمتر و پرداخت هزینه‌ها به صورت نقد و اقساط در وجه صرفا بیمه ملت باشد، تنظیم و به امضای نهایی رسید حتی اجازه ثبت‌نام هم به کارگزار داده شد.

اما پس از حدود دو هفته انتظار برای دریافت قرارداد، اعلام شد بیمه مرکزی با عقد قرارداد بیمه ملت با اتحادیه موافقت نمی‌کند. بیمه‌گزار یکی از دلایل این امر را کارشکنی و ارسال نامه از طرف بیمه سینا و اعتراض به ارائه خدمات اضافی غیرقانونی بیمه ملت به اعضای صنف اعلام کرده است.

موضوع را از ابراهیم غفوری مسئول بیمه تکمیلی در اتحادیه جویا شدیم. وی در پاسخ اظهار داشت:

من از بیمه سینا سوال کردم و آن‌ها ارسال هرگونه نامه به بیمه مرکزی را تکذیب کردند. علت اصلی این بود که طی مدت دو هفته فقط 16 نفر ثبت نام کردند. البته برخی از اعضای کمیسیون گفته بودند که تعداد قابل توجهی از اعضا برای ثبت نام اعلام آمادگی کرده‌اند اما عملا فقط همان 16 نفر ثبت نام کردند در نتیجه بیمه ملت نیز از انجام کار انصراف داد.

کارشکنی، سوءاستفاده، عملکرد پرشائبه، برخورد نامناسب، جذب حداقلی، پوشش ناکافی

منتقدان عملکرد بیمه تکمیلی اتحادیه معتقدند در مسیر توافق با سایر بیمه‌ها از سوی مسئول بیمه تکمیلی یا با هدایت وی کارشکنی صورت می‌گیرد. این کارشکنی‌ها موجب شد با اینکه موضوع همکاری با یک بیمه دیگر از اوایل پاییز در دستور کار قرارداشت، عملاً نتیجه‌ای حاصل نشود. این انتقاد را ابراهیم غفوری چنین پاسخ داد:

از نظر من هر بیمه‌ای که خدمات بهتری بدهد باید طرف قرارداد اتحادیه باشد. البته اگر بتوانیم رقابت هم ایجاد کنیم بسیار بهتر است. اما موضوع جنبه دیگری دارد که به آن توجه نمی‌شود. بیمه‌ها در موضوع بیمه تکمیلی مقرراتی دارند و با توجه به ضریب خسارتی که پرداخت می‌کنند قرارداد می‌بندند.

طی بیست سالی که این کار ابتدا در پاساژ مبصر شروع شد و پس از آن در اتحادیه ادامه یافت، مهم‌ترین مسئله تعداد ثبت نام‌ها و ترکیب سنی ایشان بوده است. چراکه اغلب افراد مسن‌تر ثبت نام می‌کنند. هم‌چنین کسانی که می‌خواهند عمل جراحی انجام دهند یا مواردی دیگری دارند برای ثبت نام مراجعه می‌کنند؛ نتیجه، بالا رفتن پرداخت‌های شرکت بیمه‌گر می‌شود. در حالی که در بیمه تکمیلی موضوع پیش‌گیری و حوادث باید مدنظر اعضا باشد. بدیهی است در صورت افزایش تعداد متقاضیان، شرکت بیمه‌گر مبلغ سرانه را کاهش و سقف پوشش را افزایش می‌دهد تا جایی که اگر تعداد به عدد 5000 سرپرست برسد؛ سقف پوشش برداشته می‌شود.

من فکر می‌کنم دوستان می‌توانند در این جهت کمک کنند تا منفعت بیشتری به اعضا برسد. اینکه من مسئولیت داشته باشم یا کس دیگری موضوعی فرعی است.

سوءاستفاده و استفاده شخصی

منتقدان مسئله سوءاستفاده و استفاده شخصی را نیز مطرح می‌کنند. بدین معنی که از محل اتحادیه برای یکی از اعضای هیئت مدیره درآمد شخصی ایجاد می‌شود. از ابراهیم غفوری خواستیم در این‌باره توضیح دهد: قرارداد بیمه تکمیلی با طرفیت اتحادیه و پس از تایید هیئت مدیره منعقد می‌شود. من به دلیل تجربه و اطلاعاتی که دارم مجری کار هستم.

اتحادیه به خاطر مسئله مالیات نخواسته وجوه به حساب اتحادیه ‌واریز شود. همه دریافت‌ها و پرداخت‌ها مشخص است. درصدی که برای هزینه‌ها تعیین می‌شود نیز به گونه‌ای است که صرفا هزینه‌ها را پوشش دهد و منفعت خاصی برای من ایجاد نمی‌کند. تراز عملکرد نیز به صورت سالانه به اتحادیه تحویل می‌گردد. چک ضمانت بیمه را بنده می‌دهم و به اتحادیه تعهدنامه‌ای برای تقبل مسئولیت مالیات احتمالی داده‌ام.

چرا وجوه مستقیما و بلافاصله به بیمه پرداخت نمی‌شود؟

به خاطر تجارب گذشته ما ترجیح داده‌ایم مبلغ را به صورت ماهانه به بیمه‌گر پرداخت کنیم تا به نوعی ضمانت حسن انجام قرارداد باشد. از طرفی مازاد مبلغ را سپرده می‌کنیم و سود حاصل را نیز در محاسبات می‌آوریم. تا بتوانیم بخشی از هزینه‌ها را پوشش دهیم. بنابراین اگر وجوه به حساب دو نفر از اعضای هیئت مدیره‌ واریز می‌شود بدین معنا نیست که ایشان اجازه استفاده شخصی دارند.

برخورد نامناسب

چند نفر از منتقدین و برخی از اعضای اتحادیه به خبرنگار ما در مورد برخورد نامناسب کارکنان دفتر بیمه تکمیلی گفتند که این موضوع جای تامل و بررسی و اصلاح دارد؛ چراکه اتحادیه همواره اصل را بر مشتری‌مداری، شعار حق با مشتری است و تکریم ارباب رجوع و اعضای اتحادیه می‌داند.

جذب حداقلی

یکی دیگر از انتقاد‌ها به عملکرد بیمه تکمیلی موضوع جذب همکاران است. طی سال‌های گذشته که حدود یک دهه است هنوز کمتر از 20 درصد اعضا برای بیمه تکمیلی ثبت نام کرده‌اند که این نشانگر ضعف در جذب اعضای اتحادیه است. به نظر می‌رسد در این خصوص باید تلاش بیشتری صورت می‌گرفت تا شاهد مشارکت بالای اعضا و در نتیجه کاهش سرانه حق بیمه و افزایش خدمات و پوشش‌ها بودیم. ده سال فرصت زیادی است و می‌توان از آن انتظار بیشتری داشت.

آنچه در پایان این گزارش مسلم به نظر می‌رسد سپردن کار بیمه تکمیلی به کمیسیونی متشکل از هفت نفر خِبره در امر بیمه برای نظارت و توسعه این خدمت است. این کمیسیون می‌تواند از همین حالا کار خود را شروع کند تا سال آینده بتوانیم قراردادی بهتری داشته باشیم. استفاده از تجربه مجری بیمه تکمیلی و ارتباطات وی نیز نباید مغفول واقع شود به‌هرحال هدف خدمت‌رسانی هرچه بیشتر به صنف و اعضای اتحادیه است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *