قطعات خودرو

بی محلی فرزین به پیگیری ارزی دو قوه برای صنعت خودرو

به گزارش قطعات خودرو به نقل از  بازار، پایان روز گذشته علیمردان عظیمی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو خبر رشد ۴۲ درصدی تولیدات این خودروساز از ابتدای سال تا هفتم خردادماه را اعلام کرد. این درحالی است که قطعه سازان عضو زنجیره تامین گروه صنعتی ایران خودرو از افت ۳۰ درصدی تولید به «بازار» خبر دادند. چالش تامین ارز برای صنایع خودروسازی و قطعه سازی از ابتدای سال به مانع جدی رشد تولید تبدیل شده است، اما به نظر می رسد برخی از تولیدکنندگان علاقمند نسبت به انتشار حقایق و پیگیری چالش های زنجیره تامین نیستند. چالشی که اگر به زودی از سوی بانک مرکزی رفع نشود، منجربه بازگشت خودروهای ناقص به پارکینگ خودروسازان خواهد شد، برای بررسی این موضوع با علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به گفت وگو پرداختیم:

* به عنوان پرسش نخست، قطعه سازان عضو زنجیره تامین ایران خودرو از افت تولید احتمالی خودرو در سال جاری به دلیل عدم تامین ارز خبر دادند، مجلس شورای اسلامی برای حل این مشکل چه برنامه ای دارد؟

کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی جلسه ای در خصوص تامین ارز صنایع با اولویت خودروسازی داشته است، علیرغم پیگیری تاکنون به نتیجه مثبت نرسیدیم.

در حال حاضر بانک مرکزی حاضر به پذیرش درخواست دولت و مجلس شورای اسلامی در خصوص تامین ارز صنعت خودرو نیست و راه خود را ادامه می دهد

* به تازگی خبری در خصوص تامین بی وقفه ارز منتشر شده، باتوجه به انتشار نامه مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و انباشته شدن مواد اولیه در گمرکات، بانک مرکزی همکاری لازم با صنعت خودرو را دارد؟

در حال حاضر بانک مرکزی حاضر به پذیرش درخواست دولت و مجلس شورای اسلامی در خصوص تامین ارز صنعت خودرو نیست و راه خود را ادامه می دهد. بانک مرکزی به طور شفاف دلیل عدم تخصیص یا تامین ارز صنعت خودرو را اعلام نمی کند. آیا با ایجاد این وضعیت قصد تعطیلی خودروسازان را دارند؟

بی محلی فرزین به پیگیری ارزی دو قوه برای صنعت خودرو| تاب آوری ارزی خودروسازان چقدر است؟

* به نظر شما باتوجه به کمبود ارز جهت تامین مواداولیه صنعت خودرو، خودروسازان و قطعه سازان تا چه میزان می توانند تولید را ادامه دهند؟

دولت سیزدهم باید به وضعیت فعلی خودروسازان در خصوص تخصیص و تامین ارز پاسخگو باشد، آیا دولت به کمبود نقدینگی صنعت خودرو همزمان با برنامه رشد تولید سال جاری فکر کرده است؟

بازار خودرو کشور وضعیت آشفته ای دارد، علیرغم اینکه مجلس شورای اسلامی قانون واردات خودرو را به دولت ابلاغ کرده است، ولی همتی در راستای اجرای آن وجود ندارد

* به عنوان پرسش پایانی، اگر تولید خودروهای ناقص مجدد به خودروسازان به دلیل عدم همکاری بانک مرکزی باز گردد، وضعیت بازار خودرو چگونه خواهد شد؟

بازار خودرو کشور وضعیت آشفته ای دارد، علیرغم اینکه مجلس شورای اسلامی قانون واردات خودرو را به دولت ابلاغ کرده است، ولی همتی در راستای اجرای آن وجود ندارد. ظرفیت تولید خودرو در کشور وجود دارد، خودروسازان سال گذشته به تیراژ یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاهی رسیدند. براساس این موضوع هدف گذاری برنامه تولید در سال جاری به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه افزایش یافت. اما با شرایطی که دولت و بانک مرکزی آن را دنبال می کنند، تحقق این برنامه احتمالا امکان پذیر نباشد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است