قطعات خودرو

تاثیر مخرب کرونا بر صنعت خودرو

تغییرات، چالش‌ها و آینده شرکت‌های خودروسازی

از زمان شروع همه‌گیری کرونا، دنیای خودرو و صنعت خودروسازی ضربه‌های سختی را دریافت کرده است. قرنطینه شدن، محدودیت‌های سفر و پیامد‌های ناشی از آن شدیداً صنعت خودرو را تحت تأثیر قرار داده است.
قبل از همه‌گیری کرونا، فروش خودرو‌ها رو به افزایش بود و در بعضی بخش‌ها، رکورد‌های جدیدی ثبت می‌شد. فقط پیش‌بینی فروش خودرو در ایالات متحده برای سال 2020 بین 16 تا 17 میلیون دستگاه بود. اما شیوع کرونا فعالیت‌های روزمره را متوقف کرد. با توجه به اینکه بر اساس گزارش‌های جهانی ساخت واکسن و واکسیناسیون عمومی در آینده‌ای نامشخص اتفاق می‌افتاد، دولت‌ها در سراسر جهان مجبور به اعمال قوانین سخت در زمینه قرنطینه عمومی شدند. محدودیت‌ها به این معنی بود که مردم نمی‌توانند برای خرید خودرو‌ها به نمایندگی‌های فروش مراجعه کنند. در نتیجه توقف فعالیت‌ها، اقتصاد جهانی بدترین ضربه را در تاریخ خود متحمل شد.
اخراج کارگران و متخصصان در همه بخش‌های صنعت خودرو اتفاق افتاد. نیسان پس از اعلام بدترین زیان خود در یک دهه گذشته، تصمیم به تعطیلی کارخانه‌اش در بارسلون را گرفت که اعتراض کارگران را به دنبال داشت. به همین منوال، به دلیل تعطیلی موقت کارخانه‌ها، تولید در بخش‌های دیگر نیز متوقف شد. ماهیت صنعت خودرو که به شدت به زنجیره تأمین جهانی قطعات وابسته است، داستان را تلخ‌تر می‌کند.
زنجیره تأمین جهانی قطعات در مناطق مختلف جهان پراکنده است و این در حالی است که هر کشور روش منحصربه‌فردی برای اعمال قرنطینه و مقررات خاص مرتبط با کرونا را پی می‌گیرد. به دلیل گستردگی موج از دست دادن شغل‌ها و بیکاری شدید، مردم به جای انجام معاملات بزرگ مانند خرید خودرو، به پس انداز کردن بیشتر روی آوردند. فروش وسایل نقلیه جدید در ایالات متحده فقط در ژوئیه 2020، 23.9 درصد نسبت به سال 2019 کاهش یافت و در اروپا فروش در همین زمان حدود 25.7 درصد کاهش یافت.
مردم در خانه بیشتر از تغییرات مبتنی بر بستر دیجیتال استقبال کردند؛ کار در خانه، استفاده از خدمات آنلاین و خرید کالا به‌صورت آنلاین. از آنجا که استفاده از خودرو‌های حمل‌و‌نقل عمومی به‌دلیل هراس از انتقال عفونت کاهش یافت، استفاده از خودرو‌های شخصی بیشتر شد. بسیاری از فروشندگان به سرعت با استفاده از روش‌های آنلاین و با ایجاد امکان جست‌وجوی آنلاین و تحویل محصول در خانه با مشتریان ارتباط برقرار کردند و با این شیوه سازگار شدند. اما در مقیاس کلی، فروش خودرو بسیار کم باقی مانده است. هر چند بازار خودرو‌های الکتریکی تجربه متفاوتی داشت. ثبت نام جدید برای خودرو‌های الکتریکی بیشتر از دوره قرنطینه بود. این یافته که قرنطینه شدن برای کاهش انتشارگاز‌های گلخانه‌ای بسیار کارآمد بوده است باعث شد که بعضی از خریداران به‌خاطر معیار‌های حفظ محیط زیست در خرید و استفاده از خودرو‌های سنتی تجدیدنظر کنند که این امر همانطور که برخی تحلیلگران می‌گویند می‌تواند باعث شود تا بخشی از خریداران، خودرو‌های برقی را به خودرو‌های بنزینی یا دیزلی ترجیح دهند.
با کاهش محدودیت‌ها، تولید مجدداً آغاز شد اما فروش به سطح پیش از کرونا نرسید. بخاطر بحران اقتصادی، در سراسر جهان اعتماد مصرف‌کنندگان پایین آمده است. در این میان و در بین همه بخش‌های صنعت خودرو، قیمت سهام تسلا افزایش یافت به طوری که از تویوتا پیشی گرفت و به ارزشمندترین شرکت خودروسازی در جهان تبدیل شد.
برای ترغیب مردم به خرید خودرو، شرکت‌ها و بانک‌ها نرخ بهره را کاهش داده‌اند. به عنوان نمونه هند نرخ بهره خودرو‌ها را کاهش داد و مهلت وام را سه ماه افزایش داد. در رویکردی مشابه کانادا نرخ بهره را 1.5 درصد کاهش داد. در بازار‌های مختلف صنعت خودرو، فروشندگان تخفیف و نرخ بهره پایینی را برای جذب خریداران پیشنهاد داده‌اند.

بعضی از تحولاتی که در نتیجه همه‌گیری کرونا ایجاد شده ممکن است برای همیشه باقی بماند. برای به دستیابی به آمار فروشی مناسب تولیدکنندگان و فروشندگان خودرو باید رویکرد‌هایی خلاقانه همراه با انعطاف‌پذیری و نوآوری داشته باشند. فروشندگان ممکن است در سال‌های آینده بیشتر برای خدمات و تحولات دیجیتالی تلاش کنند زیرا مردم به طور روزافزونی از فروش اینترنتی و خدمات دیجیتالی استقبال می‌کنند و این امر می‌تواند به استراتژی مناسبی برای شرکت‌ها در گرفتن سهم بازار طی سال‌های آینده تبدیل شود. نیاز به خدمات و تحولات دیجیتالی می‌تواند به فراهم کردن قابلیت دسترسی دیجیتالی بهتر و گسترش فناوری‌های مرتبط منجر شود و این روی آوردن به تحول دیجیتالی می‌تواند حتی در ساخت پمپ بنزین‌های بدون لمس نیز به کار گرفته شود. احتمالاً در کنار این تغییرات، شرکت‌های خودروسازی و نمایندگی‌هایشان کاهش نرخ بهره، تخفیف و پیشنهاداتی دیگر را ادامه می‌دهند تا انگیزه‌های بیشتری برای خرید خودرو در خریداران ایجاد کنند.
تغییرات می‌تواند فرصتی برای افزایش تحقیقات در مورد خودرو‌های خودران باشد زیرا افراد قوانین مربوط به حفظ فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند. افزون بر این، صنعت خودروسازی باید با تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ در زمینه بهبود و سرمایه‌گذاری در زنجیره‌های تأمین قطعات خودرو اطمینان حاصل کند تا آشفتگی دیگری مانند دوره کرونا استفاده از زنجیره تأمین قطعات خودرو را مختل نکند و تولید بتواند ادامه پیدا کند.
اگرچه تحقیق و توسعه در دوره کرونا متوقف شده است اما درس‌هایی که در زمان کرونا گرفته شده می‌تواند زمینه پژوهش‌هایی نوین را فراهم کند که استاندارد‌های تازه‌ای را برای صنعت خودرو طی سال‌های آینده پدید آورد. افزایش علاقه‌مندی به خودرو‌های الکتریکی و استاندارد‌های دورکاری و کار از خانه، در کنار تحولات دیجیتالی می‌تواند تغییرات بنیادینی را در روش تأمین قطعات و نیز کل صنعت خودرو ایجاد کند.
منبع: Dartmouth Undergraduate Journal of Science
مترجم: حسین توکلی

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است