قطعات خودرو

تاکسی‌های پلاک هرات در مشهد بدون منع تردد میکنند

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، انتشار تصاویر تاکسی‌ هایی با پلاک افغانستان در خیابان‌های مشهد خبرساز شده است. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

 

تاکسی‌های خط مشهد-هرات!

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد گفت: این تاکسی‌ ها در خط مشهد – هرات فعالیت می‌کنند. اگرچه نظارت بر این تاکسی‌ها برعهده تاکسیرانی مشهد نیست، اما تا جایی که من اطلاع دارم، آنها تاکسی‌های برون‌شهری اند و مسافران را از مشهد به هرات و برعکس جابه‌جا می‌کنند و در شهر مشهد فعالیتی ندارند. اکبر فلاح افزود: این تاکسی‌ ها، افغانستانی‌های ساکن مشهد را جابه‌جا نمی‌کنند، زیرا این کار برای خودشان هم صرفه اقتصادی ندارد.

 

مجید نژادحسین، در این خصوص گفت: این تاکسی‌ ها متعلق به افغانستان هستند که از طریق مرز دوغارون وارد کشور می‌شوند و با ورود به مشهد، مسافران را در پایانه‌های مسافربری پیاده می‌کنند و حق تردد در داخل شهر را ندارند. اگر این تاکسی‌ ها در سطح شهر مسافربری کنند، پلیس راهنمایی‌ورانندگی وظیفه اعمال قانون بر آنان را برعهده دارد.

 

 

این در حالی است که هادی امیدوار، رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی خراسان‌رضوی، معتقد است اگرچه این تاکسی‌ها کارکرد برون‌شهری دارند، اما تردد و مسافرکشی آنان در داخل شهر نیز منعی ندارد.

 

وی در این باره بیان کرد: این تاکسی‌ها در اطراف پایانه مسافربری مشهد، چند دفتر دارند و افرادی که قصد سفر به افغانستان را داشته باشند، به این دفاتر مراجعه می‌کنند یا برعکس، مسافرانی از افغانستان با این تاکسی‌ها به مشهد می‌آیند. حال ممکن است زائران افغانستانی که می‌خواهند از هتل به حرم مشرف شوند نیز برای تردد از این تاکسی‌ها استفاده کنند.

 

رئیس پلیس راهور خراسان‌رضوی نیز با بیان اینکه افغانستانی‌های ساکن مشهد از این تاکسی‌ها استفاده نمی‌کنند، افزود: از قدیم‌الایام این تاکسی‌های برون‌شهری بین مشهد و هرات مسافران را جابه‌جا می‌کردند و در داخل شهر نیز آنان را به مقصدهای مورد نظرشان می‌رساندند. ممکن است جدیدا رنگ آن‌ها تغییر کرده باشد، اما از قدیم بوده‌اند و در آینده هم خواهند بود.

 

کرولا در افغانستان حداقل 6 نفر را جابه‌جا می کند!

اخبار منتشرشده در این زمینه در حالی به سرعت گسترش پیدا می‌کند که معاون رسانه‌ای حسن کاظمی‌قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان به این موضوع واکنش نشان داد.

 

میثم مهدی‌پور در این زمینه توضیح داد براساس توافق‌نامه همکاری که دولت دهم به‌منظور توسعه و تقویت مراودات تجاری- مسافری با دولت وقت افغانستان امضا کرده، شرکت‌های حمل‌ونقل دو کشور، پس‌از احراز و کسب مجوزهای قانونی اقدام به جابه‌جایی مسافر می‌کنند.

 

وی به این نکته هم اشاره کرد که محدوده تردد خودروهای حمل‌ونقلی افغانستان در ایران نهایتا مسیر هرات- دوغارون- مشهد بوده و برای طرف ایرانی نیز کریدور مشابه پیش‌بینی شده ‌است.

 

رئیس پلیس ترافیک طالبان در این نشست خبری گفت طبق دستورالعمل تاییدشده، ما به رعایت معیار برای وسایل نقلیه شهری و روستایی در قسمت رنگ و نظم ترافیک متعهد هستیم.

 

رئیس پلیس ترافیک طالبان افزود: اکنون ۲۰ تا ۳۰ درصد انتقالات درون‌شهری در کابل (پایتخت) و ولایت‌ها توسط تاکسی صورت می‌گیرد و در باقی موارد از وسایل شخصی به‌عنوان تاکسی استفاده می‌شود که به گفته او این امر مشکلات امنیتی و جنایی را به میان آورده است.

 

وی گفت رنگ فعلی دارای کد مشخص بوده و در کنوانسیون بین‌المللی نیز ثبت شد؛ رنگ جدید معرفی‌شده برای تاکسی‌ها آبی روشن و سفید است؛ قبلا رنگ تاکسی‌ها در افغانستان زرد و سفید بود. البته اطلاعات فنی تاکسی‌هایی که رونمایی‌شدند منتشر نشده‌ اما طبق تصاویر و تطبیق آن با مدل‌های کرولا، جدیدترین تاکسی‌های افغانستان از تریم‌های تویوتا کرولا XSE و تویوتا کرولا LE خواهند بود. این دو تریم در فاصله سال‌های 2017 تا 2019 تولید شده‌اند و حالا نسخه‌های کارکرده آن‌ها تحت عنوان تاکسی به کابل ورود پیدا کرده‌اند.

 

افغان‌ها مشتریان پر و پاقرص خودروهای ساخت کمپانی تویوتا هستند، به ویژه کرولا. راه‌های صعب‌العبور این کشور کوهستانی، در کنار مقاومت خودرو، تویوتا را محبوب شهروندان افغانستان کرده است.

 

او درباره استانداردهای استفاده از این خودرو در افغانستان نیز می‌گوید: در افغانستان مردم به استانداردها اهمیت نمی‌دهند. در کشورهای دیگر از تویوتا کرولا برای حمل سه نفر به‌طور همزمان استفاده می‌شود، اما در افغانستان این تعداد به شش نفر هم می‌رسد. اینجا مردم مشکلات زیادی دارند. به گفته او مردم افغانستان اصطلاحی دارند که براساس آن می‌گویند: مقصد تمامی تویوتاهای جهان به افغانستان ختم می‌شود!

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *