قطعات خودرو

وقتی برخی تاکسی ها سرویس شخصی مدیران می‌شوند!

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،تاکسی یک وسیله نقلیه عمومی است اما در برخی ادارات دولتی و خصوصی از آن به عنوان خودرو شخصی استفاده می شود؛ معامله‌ای دو سر سود؛ هم راننده تاکسی استهلاک خودرویش کمتر است هم راننده، طرح ترافیک را دور زده است! چندی پیش یک کارشناس حمل‌ونقل اعلام کرد درصورت بررسی آماری تاکسی‌های ثبت‌شده در تهران مشخص می‌شود از میان تاکسی‌های ثبت‌شده، حداقل یک‌چهارم آنها یا در اختیار برخی نهادها هستند یا در اختیار برخی کسبه منطقه بازار و به‌جای خودروهای دارای آرم طرح ترافیک مورداستفاده قرار می‌گیرند. در این گزارش قصد داریم به استفاده‌های غیرمجاز از تاکسی‌ها و برخی حواشی در مورد این وسایل حمل‌ونقل عمومی بپردازیم.

به‌نام تاکسی به کام مدیران!

اگر به صورت اتفاقی سری به چند پارکینگ عمومی بزنید، تعدادی تاکسی را در طبقات مختلف آن دید که در گوشه‌ای جا خوش کرده‌اند. درصورتی‌که در آن ساعت باید در سطح شهر یا خطوط خودشان مسافر جابه‌جا کنند. اما این تاکسی‌ها در پارکینگ‌ها چه می‌کنند؟ شنیده‌ها حاکی از آن است بسیاری از تاکسی‌ها (که اکثرا هم خطی هستند) مالکانی دارند که راننده تاکسی نیستند و تنها برای آنکه بتوانند وارد محدوده طرح شوند، تاکسی زردرنگ می‌خرند؛ بدون آنکه بدانند حقی از مردم ضایع می‌شود با ترفندهایی، قوانین را دور می‌زنند. گشتی در پارکینگ‌های عمومی هم این حکایت‌ها را تایید می‌کنند.
به‌خصوص پارکینگ‌هایی که در مرکز شهر قرار دارند. جایی‌که هم طرح است و هم اکثر ارگان‌ها، سازمان و اداره‌ها در آن محدوده قرار دارند، بنابراین بسیاری برای آنکه بتوانند به‌راحتی وارد محدوده شوند تاکسی‌هایی را می‌خرند که وظیفه‌ اصلی‌شان رساندن مسافر در سطح شهر است!
فردی که می خواست نامش منتشر نشود، با تاکید بر اینکه اکثر ارگان‌های دولتی، سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و … تاکسی‌های خطی دارند که از آنها استفاده شخصی می‌شود، در این باره گفت: «اگر سری به پارکینگ‌های سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها بزنید، حتما چندتایی تاکسی خواهید دید که در گوشه‌ای پارک شده‌اند. حتی عده‌ای از کارمندها فقط برای آنکه بتوانند وارد طرح شوند، نیز تاکسی خریده‌اند و از آن استفاده می‌کنند، در حالی‌که که شغل‌شان رانندگی نیست.» به‌گفته این فرد مطلع برخی رانندگان تاکسی‌ ترجیح می‌دهند در این سازمان‌ها به‌عنوان راننده کار کنند.
چون زحمت و دردسر یک راننده تاکسی خطی معمولی را ندارد: «این راننده‌ها ساعتی حقوق می‌گیرند. چون در اختیار محسوب می‌شوند. یک مسئول یا مدیر هم در طول روز درنهایت دو تا سه مسیر را طی می‌کند و راننده آن‌ها را می‌برد. در این شرایط خودرو استهلاک ندارد. بنابراین از سر و کله زدن با مسافرهای مختلف و تحمل آلودگی هوا هم خبری نیست. چه چیزی بهتر از این؟ این تاکسی چه حرکت کند و چه در پارکینگ بماند، همان مبلغی را که ساعتی قرارداد بسته است، دریافت می‌کند و دردسر کمتری دارد. یک راننده تاکسی در طول روز چندبار می‌تواند مسیرهای پرترافیک شهری را طی کند و چند هزار تومان از مردم بگیرد؟ در صورتی که همین راننده تاکسی می‌تواند در یکی از ارگان‌های دولتی مشغول به‌کار شود و با کار کمتر، پول بیشتری کسب
کند.»

آیا تاکسیرانی خطوط لاکچری دارد؟

چندی پیش آگهی خریدوفروش برخی خطوط تاکسیرانی با قیمت‌های نجومی، به واکنش مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشوری منجر شد.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور درباره قانونی و یا غیر قانونی بودن خریدوفروش خطوط تاکسی گفت: «خطوط جزو معابر شهری هستند و به مجموعه شهرداری تهران تعلق دارند البته شهرداری نمی‌تواند آنها را بفروشد.»
وی با بیان اینکه فعالیت در خطوط تاکسیرانی منوط به مجوزی است که سازمان تاکسیرانی به تاکسیرانان می‌دهد، ادامه داد: «شهرداری با همان مجوز می‌تواند خطوط تاکسیران را جابه‌جا کند.» او افزود: «خریدوفروش خطوط تاکسیرانی و جابه‌جایی آن بین رانندگان تاکسی در قانون پیش‌بینی نشده است، زیرا خطوطی که متعلق به شما نیست، قابلیت خریدوفروش ندارد.» مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور با اشاره به صدور پروانه فعالیت سالانه برای هر راننده تاکسی گفت: «اگر راننده‌ای در یک خط فعالیت می‌کند، به‌واسطه حکمی است که در ابتدای سال برای فعالیت راننده صادر می‌شود. در سایر ناوگان حمل‌ونقل کشور نیز فعالیت رانندگان به همین شکل است و تنها بر اساس نظر مدیریت شهری، راننده می‌تواند خطوط فعالیت خود را جابه‌جا کند.»
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور در پاسخ به این سوال که آیا جابه‌جایی خطوط راننده‌های تاکسی به‌صورت دوره‌ای است یا به درخواست راننده انجام می‌شود، گفت: «جابه‌جایی رانندگان بین خطوط به تشخیص سازمان تاکسیرانی است، زیرا این اقدام براساس صلاحیت مدیریت شهری انجام می‌شود. هرگاه پروانه فعالیتی تمام ‌شود، بنا به درخواست راننده و تشخیص نهایی مدیریت شهری راننده می‌تواند در همان خط یا سایر خطوط در سال بعد فعالیت کند.»
وی در پاسخ به این سوال که آیا گزارشی مبنی‌بر خریدوفروش خطوط به اتحادیه تاکسیرانی کشوری ارسال شده است، بیان کرد: «نمی‌گویم خریدوفروش خطوط وجود ندارد، به طور حتم این کار انجام می‌شود، اما تا امروز گزارش رسمی به ما ارسال نشده است.»
یکی از رانندگان تاکسی خطی دراین باره گفت: «برخی خطوط به‌دلیل کوتاه بودن مسیر رفت‌وبرگشت، نداشتن ترافیک‌ یا نبود چراغ‌قرمزهای طولانی، قرارداشتن مسیرخط در محدوده اصلی طرح ترافیک و تعداد زیاد مسافر در مبدأ و مقصد بسیار پرطرفدار هستند. درآمد روزانه این تاکسی‌ها بالاست و قرق خط با اکثریت فامیلی شرایطی را به‌وجود آورده که قدرت خرید امتیاز خط و ورود به خط، جز در موارد استثنایی برای هر راننده‌ای مقدور نیست.»

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *