قطعات خودرو

انتقاد از دلالی در صنعت خودرو/ چه کسی خودرو را گران می‌کند؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از تجارت‌نیوز، اختلاف قیمت کارخانه‌ای محصولات خودروسازان با بازار و تداوم هفتگی قرعه‌کشی برای فروش خودرو، به محلی برای توزیع رانت و یارانه تبدیل شده است. عامل دلالی در صنعت خودرو چیست؟

خودروسازان در شرایطی که حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی و زیان انباشته دارند، همچنان طرح‌های فروش خود را به صورت هفتگی ادامه می‌دهند.

اختلاف قیمت مصوب محصولات ایران خودرو با بازار بیشتر از تولیدات سایپاست. به گونه‌ای که در مورد برخی خودروها به حدود ۱۶۰ میلیون تومان هم می‌رسد. در مورد سایپا اختلاف‌های بالا حدود ۷۰ میلیون تومان است.

این اختلاف قیمت‌ها، انتقاداتی را در مورد توزیع رانت در جامعه با ادامه روش قرعه‌کشی برانگیخته. اما در این میان موضوع دیگری هم خبرساز شده است؛ دلالی در نمایندگی‌های فروش خودروسازان.

ممنوعیت فروش فوری خودرو در نما‌یندگی‌ها

اخیرا، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان به همین موضوع اشاره و بر ممنوعیت فروش فوری خودرو در نما‌یندگی‌ها تاکید کرده است.

او در این مورد گفت: خودروسازان به نمایندگی‌ها اجازه فروش نقدی خودرو را نداده‌اند اما برخی مواقع فردی که در قرعه‌کشی برنده شده است، خودرو را به صورت حواله می‌فروشد و نمایندگی‌ها این بین، کار‌های دلالی را انجام می‌دهند.

آنگونه که باشگاه خبرنگاران گزارش داده است، خرید نقدی و فروش فوری خودرو از سوی نمایندگی‌ها مجاز نیست.

چندی پیش، فرشاد مقیمی مدیر عامل سابق گروه خودروسازی ایران خودرو نیز گفت: نمایندگی‌ها به هیچ عنوان اجازه ندارند خودرو را به‌صورت نقدی بخرند. اگر نمایندگی این کار را انجام دهد، به صورت غیرمجاز این کار را انجام می‌دهد.

اما آیا با چنین سخنانی می‌توان جلوی دلالی در صنعت خودرو را گرفت؟

ثبت‌نام و قرعه‌کشی خودرو از ریشه مشکل دارد

بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: فرایند ثبت نام خودرو از ریشه مشکل دارد و با این صحبت‌های دستوری نمی‌توان مساله را حل کرد.

او در مورد دلالی در صنعت خودرو می‌افزاید: چالش‌های موجود و فسادی که در این فرایند ایجاد شده است، به دولتی بودن و انحصار صنعت خودروسازی بازمی‌گردد. اما مقامات به جای حل ریشه‌ای مشکل، چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کند.

شهریاری می‌گوید: اینگونه دستورات معمولا عملی نمی‌شوند و گاهی نتیجه عکس هم می‌دهند. در نتیجه رانت و فساد همچنان ادامه می‌یابد.

این کارشناس صنعت خودرو می‌افزاید: در چنین شرایطی، یکی از گلایه‌های تکراری مردم این است که در هنگام ثبت‌نام در برخی از طرح‌های فروش خودروسازان، سایت در همان دقایق نخست دچار اختلال شده یا به سرعت بسته می‌شود.

او تاکید می‌کند: قیمت‌ها در بازار در فرایند عرضه و تقاضا مشخص می‌شوند. در نتیجه می‌توان با کنترل بخش نخست، نوساناتی را ایجاد کرد و سوءاستفاده‌هایی نیز در این میان امکان‌پذیر است. در این شرایط دلالی در صنعت خودرو طبیعی است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *